Aktualizacje wyszukiwarki Google

Nadszedł czas, aby podsumować najważniejsze zmiany w wyszukiwarce Google, w tym pracowitym 2011 roku. Aby kolejny rok nie rozpoczął się od SEO-niestrawności, radzimy zapoznać się bliżej z recepturą update’ów wyszukiwarki Google. Nawiązując do świątecznej atmosfery, wybraliśmy 12 naszych zdaniem najważniejszych zmian.

 

1. Rózga dla niegrzecznych pozycjonerów

 
Kary GoogleGoogle publicznie wymierzyło kary dla dużych sieci domów handlowych Overstock.com i JCPenney po wyjściu na jaw stosowania nagannych praktyk SEO (kupowanie linków w celu zmanipulowania wyników wyszukiwania). Obie sytuacje pokazały zmianę podejścia Google. Oprócz zmian algorytmicznych, została podjęta ręczna interwencja. W związku z tym wątpliwości zaczęły budzić wcześniejsze deklaracje Google, że nie można zaszkodzić konkurencji złymi linkami. Podjęte działania okazały się forpocztą aktualizacji Panda.
 
Wielka sieć domów handlowych ukarana za SWL-e
Pamiętacie sprawę J.C. Penney?
Google’s Action Against Paid Links Continues

 

2. Kradzież nie popłaca

 
Kradzież treściW odpowiedzi na głośne przypadki spamu, Google wdrożyło aktualizację mającą poprawić przypisywanie treściom oryginalnych źródeł i wyeliminować z wyników wyszukiwania strony kopiujące zawartość (scraper sites). Według Matta Cuttsa zmiana miała wpływ na około 2% zapytań. Ten update to kolejny prekursor Pandy.
 
Zmiana dotycząca witryn z małą ilością oryginalnych treści
Algorithm change launched

 

3. Never say no to Panda

 
Never say no to PandaNever say no to Panda, Google Panda. Poważna zmiana algorytmu wyszukiwarki dotknęła według Google nawet 12% wyników wyszukiwania. Wydaje się, że Panda zaatakowała głównie witryny z zawartością niskiej jakości, farmy treści i witryny z dużym stosunkiem reklam do zawartości. Aktualizacja była wdrażana stopniowo – w Google.com, dla wszystkich wyszukiwań anglojęzycznych, a ostatecznie w większości wersji językowych wyszukiwarki Google, w tym Google.pl.
 
Aktualizacja Panda
Jak uchronić się przed spadkami podczas aktualizacji Panda?
Aktualizacja Panda coraz bliżej?
Sullivan, Cutts i miś Panda
Aktualizacja Panda w Polsce
Optymalizacja witryn pod kątem aktualizacji Panda

 

4. Zaplusuj u Google

 
Przycisk Google +1W odpowiedzi na konkurencję ze strony serwisów społecznościowych, takich jak Facebook i Twitter, Google wprowadziło przycisk +1 w wynikach wyszukiwania oraz udostępniło możliwość osadzania go na stronach internetowych. Klikanie +1 pozwala użytkownikom wpływać na wyniki wyszukiwania, naturalne i płatne, wewnątrz swoich kręgów społecznościowych.
 
Przycisk +1 – Google wprowadza własne „lajki”
Przycisk +1 w Google.com
Przycisk +1 w Polsce
Raporty aktywności +1
Przycisk +1 i społecznościowe nowości
Przycisk +1 w reklamach AdSense
Przycisk +1 dla obrazów

 

5. Wspólny schemat

 
Znaczniki schema.orgGoogle, Yahoo i Microsoft wspólnie ogłosiły wsparcie dla nowo opracowanego podejścia do danych strukturalnych – schema.org. Zdefiniowane zostały nowe typy danych, które docelowo mają posłużyć do generowania wzbogaconych opisów (rich snippets) w wynikach wyszukiwania.
 
Schema.org – wspólny standard danych strukturalnych
Przewodnik schema.org – wprowadzenie
Przewodnik schema.org – zakres obiektów
Opisy wzbogacone dla utworów muzycznych
Opisy wzbogacone dla aplikacji

 

6. Google z plusem

 
Google+ PlusPo kilku niepowodzeniach na rynku mediów społecznościowych (Buzz, Wave) Google uruchomiło swoją platformę (warstwę) społecznościową Google+, która jest stopniowo integrowana z kolejnymi produktami Google.
 
Google+ (Plus)
Strony firmowe Google+
Nowości w Google+

 

7. Linki witryny Google popuszczają pasa

 
Rozszerzone linki witrynyPo fazie testów Google oficjalnie wdrożyło rozszerzone linki witryny w wynikach wyszukiwania, które dotyczą w szczególności zapytań brandowych. Obecnie witryna w SERP może posiadać 6 dodatkowych linków z własnymi opisami.
 
Nowe linki witryny w Google

 

8. Więcej niż jedna strona medalu

 
Stronicowanie (paginacja)Aby wyeliminować problemy związane z indeksowaniem i duplikowaniem stron spowodowane przez stronicowanie list elementów, Google wprowadziło atrybuty rel=”prev” i rel=”next” dla linków. Google poinformowało również, że usprawniło mechanizm konsolidacji i kanonikalizacji dla stron typu „Zobacz wszystko”.
 
Google preferuje jedno-stronnicowe wersje zawartości
Znaczniki rel=”prev” i rel=”next” dla stronicowanej zawartości

 

9. Buzia na kłódkę

 
Szyfrowanie zapytań - Google SSLGoogle podało do wiadomości, że ze względów prywatności będzie szyfrowało zapytania przesyłane do wyszukiwarki. Zmiana spowodowała zakłócenie danych o ruchu organicznym z wyników wyszukiwania w Google Analytics. GA dla pewnego odsetka odwiedzin prezentuje (not provided) zamiast słowa kluczowego.
 
Nie zobaczysz słów kluczowych

 

10. Wyniki na gorąco

 
Świeże wyniki GoogleGoogle ogłosiło, że zmiana algorytmu promująca „świeże” wyniki może wpłynąć na 35% zapytań. Aktualizacja w pierwszej kolejności dotknęła zapytania, dla których istotna jest data publikacji, jednocześnie sygnalizując zwiększenie nacisku na aktualność zawartości.
 
Aktualizacja algorytmu wyszukiwania Google – świeższe wyniki

 

11. Paczka aktualizacji

 
Dziesięciopak aktualizacji GoogleDążąc do większej przejrzystości zmian w wyszukiwarce Google, Matt Cutts opublikował wpis wymieniający 10 ostatnich drobnych zmian w algorytmie. Post zapoczątkował nowy sposób informowania o aktualizacjach algorytmu wyszukiwarki.
 
10 najnowszych zmian w algorytmie Google

 

12. Google z workiem prezentów

 
Na początku grudnia Google, uprzedzając Świętego Mikołaja, zaprezentowało kolejny zestaw 10 aktualizacji, ogłaszając, że podobne wpisy o update’ach będą publikowane co miesiąc. Aktualizacje objęły m.in.: udoskonalenie mechanizmu powiązanych zapytań, wykrywanie zaparkowanych domen, świeższe wyniki wyszukiwania blogów i grafik.
 
Najnowsze zmiany w algorytmie Google
 

Wesołych Świąt! [snow id=1 custom=1 width=150 height=150 upload_image=https://blog.performancemedia.pl/wp-content/uploads/2011/12/aktualizacje-google-2012.png number_snow=200 rotationtype=2D]

 

2 komentarzy:

Dodaj komentarz

Chcesz się przyłączyć do dyskusji?
Feel free to contribute!

Dodaj komentarz