Błędy optymalizacji SEOOptymalizacja SEO serwisów internetowych to nie tylko rocket science dla branżowych geeków, starających się za wszelką cenę przechytrzyć algorytm wyszukiwarki Google. David Portney przedstawił 3 elementy optymalizacji SEO, które – jeśli zaniedbane – mogą niweczyć nasze pozycjonerskie wysiłki. Czy faktycznie są one najważniejsze? Być może nie, ale korzyści mogą być duże, a ich prawidłowa optymalizacja nie powinna przysparzać wielu problemów, więc warto ją wpisać na listę zadań „na wczoraj”.

Dom jest tylko jeden

Częstym zjawiskiem jest występowanie strony głównej serwisu internetowego pod kilkoma adresami URL, na przykład:

  • example.com
  • www.example.com
  • example.com/index.php
  • www.example.com/index.php

Dlaczego to ważne

Pomimo, że roboty wyszukiwarek są sprytne i potrafią radzić sobie ze zjawiskiem duplicate content wewnątrz witryny, to nie powinieneś dodawać im nadgodzinowej roboty. Prezentując 4 identyczne strony także pozwalasz wyszukiwarce wybrać sobie dowolnie jedną z nich jako najważniejszą. Nie oddawaj kontroli nad witryną robotom – są sprytne, ale jeszcze nie umieją samodzielnie myśleć.

Zewnętrzne linki prowadzące do Twojej witryny są jak głosy. Nie pozwól, aby pula głosów została podzielona między kilka adresów URL. Szczególnie w przypadku strony głównej, która jest najczęściej linkowana.

Co zrobić

Ustal jedną kanoniczną (podstawową) wersję adresu URL strony głównej (z www lub bez www) i ustaw przekierowania 301 z pozostałych wariantów adresu URL. Sprawdź czy wewnętrzne linki wskazują na właśnie ten podstawowy adres URL strony głównej.

Linki prowadzące donikąd

Jeśli linki wewnętrzne prowadzą do stron błędu 404, to koniecznie je napraw. Może się tak zdarzyć w przypadku reorganizacji struktury serwisu, zmiany domeny lub usunięcia podstron.

Dlaczego to ważne

Takie linki irytują użytkowników. Pamiętaj, że internauci są niecierpliwi i nie lubią, jeśli coś wydłuża czas dotarcia do informacji.

Uszkodzone linki wewnętrzne zaburzają przepływ PageRank pomiędzy podstronami serwisu. Nie marnuj z trudem nagromadzonego PageRanku na strony błędów. Jeśli błąd 404 wynika z usunięcia podstrony, to również wszystkie linki prowadzące do niej z zewnątrz zostaną zmarnowane.

Co zrobić

Wykrycie uszkodzonych linków będzie łatwiejsze z narzędziami takimi jak Xenu lub Screaming Frog SEO Spider. Oczywiście wszystkie błędne linki trzeba naprawić tak, żeby były wartościowe dla ludzi i robotów.

<title>Tytuły stron</title>

Dlaczego to ważne

Tytuły stron są nadal istotnym czynnikiem oceny tematyki strony przez wyszukiwarkę Google. Są widoczne dla robotów i ludzi, choć nie rzucają się w oczy po wejściu na stronę.

Co zrobić

Po prostu zoptymalizuj wszystkie tytuły stron w serwisie internetowym. Każdy tytuł powinien być unikalny, opisowy i zwięzły (czyli mieszczący się w około 70 znakach). Odpowiedz sobie na pytania, czy tytuł prawidłowo oddaje zawartość strony i czy będzie wyglądał atrakcyjnie w wynikach wyszukiwania. Dla dużych witryn (np. sklep internetowy czy serwis z newsami) opracuj reguły generowania optymalnych tytułów.

Podsumowanie

Może są to podstawy podstaw SEO, ale w dynamicznym serwisie, w którym są wprowadzane zmiany, w każdej chwili może okazać się, że gdzieś popełniliśmy błąd. Jeśli masz wątpliwości – sprawdź jak najszybciej.