Pozyskiwanie linków z zewnątrz jest istotnym elementem strategii SEO. Jednocześnie bez wątpienia jest to jeden z najtrudniejszych aspektów takiej strategii. Niejednokrotnie wspominaliśmy chociażby o tym, że niezwykle ważne jest zbudowanie profilu linkowania tak, aby sprawiał wrażenie naturalnego. Pisaliśmy o sposobach pozyskiwania liknków, a także zwracaliśmy uwagę na to, jak ważna jest dywersyfikacja źródeł pozyskiwania linków. Dziś na podstawie artykułu, jaki pojawił się na SEOmoz kilka dni temu postaram się przybliżyć 5 najczęściej popełnianych podczas tworzenia strategii linkowania błędów.

  1. Ocenianie autorytetu strony wyłącznie na podstawie jej PageRank’u
    Tak jak już wspomniałam na wstępie dobre strategie linkowania maja na celu pozyskanie linków z różnorodnych stron po to, aby pozyskane w ten sposób linki przypominały naturalny profil linkowania. W jaki jednak sposób wybierać odpowiednie strony? Jakie parametry uwzględniać? Najlepiej opierać się na autorytecie strony. I tu pojawia się pierwszy z problemów, a mianowicie większość osób ocenia autorytet strony wyłącznie na podstawie jej PageRank’u. Działanie takie może być jednak mylące, Opieranie się wyłącznie na jednym parametrze, który dodatkowo jest coraz rzadziej aktualizowany nie jest dobrym rozwiązaniem. Nie oznacza to oczywiście, ze PR nie powinien być w ogóle uwzględniany przy ustalaniu autorytetu witryny, ale warto go zestawić z kilkoma innymi wskaźnikami, takimi jak chociażby mozRank i mozTrust. Ponadto warto przyjrzeć się bliżej badanej witrynie, zwrócić uwagę na komentarze i oceny użytkowników. Dodatkowo dobrze jest sobie odpowiedzieć na kilka podstawowych pytań: Czy badana witryna wygląda na zaufaną? Czy badana witryna posiada odwiedzających, którzy traktują ja poważnie? Jeżeli witryna jest zaufana, to czy jest powiązana tematycznie ze strona do której chcemy z niej linkować?
  2. Pozyskiwanie linków do strony tylko na jedna frazę kluczową
    Jeżeli do witryny prowadzi powiedzmy 1000 linków z różnych serwisów, to można założyć, że jeżeli linki te są naturalne, to wszystkie nie będą posiadały takiego samego anchor tekstu. Bardzo często można się jednak niestety spotkać z sytuacją, kiedy to podczas optymalizacji strony internetowej pod określone słowo kluczowe, witryny przesadzają z używaniem tego samego anchor tekstu, do tego stopnia, że dane słowo kluczowe może zostać ukarane przez Google. Anchor teksty prowadzące do strony można różnicować na wiele sposobów: wykorzystując odmiany i synonimy frazy podstawowej, umieszczając w nich nazwę marki, czy też adres URL strony, itp.
  3. Dążenie do nieskończonej ilości inków
    Ile linków należy pozyskać, aby mieć szanse w rywalizacji z konkurencją? Jeżeli do konkurencyjnych stron prowadzi średnio powiedzmy 1000 linków, to tyle mniej więcej linków należy pozyskać, aby móc z nimi konkurować. Można ewentualnie pomyśleć o pozyskaniu powiedzmy 2-5 % linków więcej. Często popełnianym błędem jest natomiast „pchanie” linków do strony w nieskończoność i poświęcanie na ten cel środków, które dużo lepiej byłoby przeznaczyć na optymalizację strony, czy też działania w zakresie social media.
  4. Pozyskiwanie linków tylko do strony głównej
    Bardzo korzystnym działaniem jest pozyskiwanie linków do różnych stron w witrynie. Jeśli serwis posiada dobrze zbudowana wewnętrzna strukturę linkowania, wówczas wartościowe linki prowadzące do dowolnej strony w serwisie wzmacniają również jej pozostałe podstony. Dodatkowo, działanie takie pomaga w rankowaniu na większą ilość słów kluczowych i przyciąganiu do witryny większej liczby odwiedzających. Wielu właścicieli strn pozyskując linki do swojej witryny nie myśli jednak o tego typu korzyściach i do linkowania wybiera wyłącznie stronę główną.
  5. Analiza linków tych konkurentów, którzy nie rankują na docelowe słowa kluczowe
    Często powiedzmy pięciu największych konkurentów w branży, nie będzie w pierwszej piątce wyników wyszukiwania na wszystkie interesujące nas frazy. Dlatego też analizując linki konkurencji zawsze zamiast badać profil linkowania tych samych konkurentów, wybrać do analizy te strony które rzeczywiście zajmują pierwsze 5 pozycji na liście wyników wyszukiwania na daną frazę.

Linkowanie było, jest i zawsze będzie jednym z ważnych elementów budowania widoczności serwisu internetowego w wynikach wyszukiwania. Zawsze, kiedy tylko jest to możliwe należy dbać o jakość i sposób umieszczania linków prowadzących do serwisu jednocześnie wystrzegając się  błędów opisanych powyżej.

http://www.seomoz.org/blog/the-5-linking-mistakes-you-didnt-know-you-were-making-11986

2 komentarzy:
  1. HardyTwardy
    HardyTwardy says:

    pkt. 1 – Też mnie śmieszy jak ktoś patrzy tylko na PR. Jedynym wyjątkiem kiedy trzeba dbać o linki ze stron z wysokim PR jest sytuacja gdy też chcemy mieć wysoki PR. We wszystkich pozostałych przypadkach patrzyłbym na tematyczność strony, ilość back linków i ich anchory.

    Co do pkt. 4 można tez przesadzić w drugą stronę (precle i katalogi maja sporo linków, lecz mało do głównej str.). Mimo, że linkowanie do podstron, kategorii, tagów etc. jest korzystne, należy pamiętać o umocnieniu strony głównej.

Trackbacks & Pingbacks

  1. […] oceniania autorytetu strony wyłącznie na podstawie jej PageRank’u dobrze opisała Ewa Gurzyńska z Performance Media: Tak jak już wspomniałam na wstępie dobre strategie linkowania maja na celu […]

Dodaj komentarz

Chcesz się przyłączyć do dyskusji?
Feel free to contribute!

Dodaj komentarz