5 narzędzi, które usprawnią Twój marketing online

Nie chcesz podejmować decyzji biznesowych na podstawie intuicji, ale na bazie twardych danych? Nie wiesz, czy Twoja strona jest dostosowana do wyświetlania na urządzeniach mobilnych? Sprawdź nasz ranking najważniejszych narzędzi analitycznych.

Google Analytics

Google Analytics to wiodące narzędzie analityczne, które jest powszechnie wykorzystywane przez właścicieli stron oraz specjalistów marketingu na całym świecie. Jeśli chcesz dowiedzieć się, ilu użytkowników odwiedza Twój serwis miesięcznie, jaki jest udział poszczególnych kanałów w marketingowym torcie (ruch bezpłatny, ruch płatny, przekierowania), czy wreszcie, jakie są wartość i współczynnik konwersji na Twojej stronie, to narzędzie zdecydowanie odpowie w sposób szczegółowy na nie wszystkie.

Google Analytics zasadniczo dzieli się na 3 główne zakładki: Odbiorcy (kim jest odbiorca Twojej strony), Pozyskiwanie (jak ten odbiorca do Ciebie trafił) oraz Zachowanie (jakie akcje wykonał w serwisie). Osobną część stanowi wspomniana zakładka Konwersje, w której możemy prześledzić zakupy w e-sklepie.

Narzędzie jest ogromnym kombajnem danych, który daje ogromne możliwości analizy, jeśli jednak zaczynasz swoją przygodę z Analyticsem, warto poznać podstawowe definicje, którymi posługuje się to narzędzie, takie jak: użytkownicy, sesje, odsłony, czas trwania sesji, współczynnik odrzuceń. Więcej informacji o Google Analytics znajdziesz na nowej, odświeżonej stronie narzędzia.

Google Search Console

Google Search Console (znane również wcześniej jako Google Webmaster Tools) to narzędzie analityczne bez którego trudno wyobrazić sobie jakiekolwiek profesjonalne działania SEO. Doświadczenie pokazuje jednak, że wiele firm, które trafia do naszej agencji nie posiada zweryfikowanej GSC na swojej stronie.

Search Console dostarcza najbardziej rzetelnych danych na temat analityki wyszukiwania danej witryny. Za pomocą tego narzędzia możesz sprawdzić, na które słowa kluczowe jest widoczna Twoja strona, jakie są pozycje tych fraz oraz ile wyświetleń linku do strony i kliknięć te frazy generują. Dodatkowo w zakładkach Ręczne działania i Problemy dotyczące bezpieczeństwa możesz zweryfikować, czy Twoja domena nie została ukarana przez Google karą za działania niezgodne z wytycznymi dla webmasterów, jak np. agresywne linkowanie.

Warto również wiedzieć, że od 13 grudnia 2018 dostępna jest już tylko nowa wersja Google Search Console, w której m.in. mamy możliwość sprawdzenia wyników historycznych aż do 16 miesięcy wstecz (w starym GSC było to 90 dni).

Senuto

Senuto to polskie narzędzie analityczne, które służy podstawowej oraz zaawansowanej analizie widoczności strony internetowej w wynikach organicznych Google. Za jego pomocą możemy sprawdzić, na ile słów kluczowych jest widoczna nasza strona w TOP3, TOP10 i TOP50, jak również porównać tę widoczność z wynikami stron konkurencyjnych. Warto również skorzystać z metryki Sezonowość, aby sprawdzić, kiedy frazy kluczowe związane z naszą branżą są najczęściej wyszukiwane, a co za tym idzie, jak rozłożyć budżet marketingowy na przestrzeni całego roku. Narzędzie udostępnia także informację o zmianach w wyszukiwarce, dzięki temu możemy sprawdzić, kiedy Google wprowadza większe bądź mniejsze zmiany w algorytmie swojej wyszukiwarki.

Test optymalizacji mobilnej

Jeśli nie wiesz, czy Twoja strona jest dostosowana do wyświetlania na urządzeniach mobilnych, warto to sprawdzić w oficjalnym teście optymalizacji mobilnej Google. Google zauważył, że użytkownicy wyszukiwarki coraz więcej czasu spędzają na urządzeniach mobilnych (smartfonach i tabletach), dlatego też od dłuższego czasu coraz większą wagę przykłada do dostosowywania się właścicieli stron do tego trendu. Jeśli chcesz dodatkowo zobaczyć, jak Twoja strona wyświetla się na różnych modelach telefonów, wystarczy, że klikniesz prawy klawisz myszy i wybierzesz Zbadaj.

Okno google search console
Źródło: https://search.google.com/test/mobile-friendly

PageSpeed Insights

Od lipca 2018 szybkość ładowania się strony na urządzeniach mobilnych jest czynnikiem rankingowym. Oznacza to, że jeśli Google w wynikach mobilnych będzie miał do wyboru wyświetlenie dwóch stron o takich samych parametrach, spośród której jedna z nich będzie miała gorszy page speed, wybierze tą ładującą się szybciej. Nie tylko z powodów SEO warto dbać o ten parametr. Przewiduje się, że 53% sesji mobilnych będzie porzucona przez użytkowników, jeśli czas załadowania strony na urządzeniu mobilnym przekroczy 3 sekundy.

Wykorzystanie analityki internetowej jest ważnym elementem strategii działań marketingowych w naszej firmie. Jeśli chcesz zapoznać się z ofertą i otrzymać wycenę, kliknij poniższy przycisk:

Źródła i przydatne linki:

Google Analytics – Pomoc: https://support.google.com/analytics/?hl=pl#topic=3544906

Google Search Console: https://www.google.pl/intl/pl/webmasters/learn/

Senuto: http://www.senuto.com/analiza-widocznosci-2/

Test optymalizacji mobilnej: https://search.google.com/test/mobile-friendly

Szybkość ładowania czynnikiem rankingowym: https://webmasters.googleblog.com/2018/01/using-page-speed-in-mobile-search.html