Artykuły zgłębiające temat (in-depth articles) w wynikach wyszukiwania
Google postanowiło udostępnić użytkownikom nowy rodzaj wyników wyszukiwania, który pozwoli na szerszą analizę wybranego zagadnienia.
Według badań aż 10% informacji pozyskiwanych przez użytkowników wymaga zagłębienia się w dany temat. W takim przypadku szybka i krótka odpowiedź nie jest już wystarczająca.
Co to są artykuły „in-depth”?
Na razie nowa sekcja wyników wyszukiwania została udostępniona w angielskiej wersji wyszukiwarki Google.com, dlatego nie wiadomo jak nazwa „in-depth articles” zostanie przetłumaczona na język polski.
Artykuły „in-depth” (dosłownie dogłębne), to obszerne artykuły, które wyczerpują dane zagadnienie.
Nowa sekcja wyników wyszukiwania
Nowe wyniki wyszukiwania będą pojawiały się dla zapytań o osobę, organizację lub inny szeroki temat, w bloku wyników wyszukiwania oznaczonych jako „In-depth articles”. Wyniki wyszukiwania w tej sekcji mają dostarczać użytkownikom treści wysokiej jakości, które pozwolą zapoznać się z tematem.
Wyniki wyszukiwania w sekcji „In-depth articles” będą wybierane algorytmicznie w oparciu o wiele czynników definiujących wysokiej jakości, szczegółową zawartość. Google zapowiada, że poza artykułami dostarczanymi przez uznanych wydawców, w nowych wynikach wyszukiwania pojawią się także treści od mniej znanych wydawców i z blogów.
Jak znaleźć się w sekcji „In-depth articles”
Ponieważ obszerne artykuły wysokiej jakości będą wybierane algorytmicznie, webmaster może podjąć kroki, które zwiększą szanse pojawienia się artykułu w sekcji „in-depth articles” i umożliwią jego właściwą prezentację.
Poza stworzeniem odpowiedniej zawartości o wysokiej jakości i stosowaniem się do wskazówek dla webmasterów są to:
- oznaczanie artykułów znacznikami schema.org obiektów typu „Article„
- oznaczenie autorstwa
- stosowanie znaczników rel=”next” i rel=”prev” dla stronicowanych artykułów
- dostarczenie informacji na temat logo organizacji.
Mimo, że nowe wyniki wyszukiwania są na razie niedostępne w polskiej wersji wyszukiwarki Google, to już teraz warto zacząć optymalizować swoje treści pod kątem sekcji „In-depth articles”. Dzięki temu witryna będzie przygotowana z wyprzedzeniem na wprowadzane zmiany. Polecam artykuł zgłębiający temat optymalizacji pod kątem sekcji „in-depth articles”.
Poza tym oznaczanie autorstwa i stronicowanych artykułów już teraz niesie za sobą korzyści w postaci wyświetlania autora w wynikach wyszukiwania oraz lepszego rozumienia treści przez algorytm wyszukiwarki.
Sposób prezentacji artykułów „in-depth”
Obecnie wszystkie przeanalizowane bloki artykułów „in-depth” składają się z trzech wyników wyświetlanych na końcu naturalnych wyników wyszukiwania, a przed dolnym blokiem linków sponsorowanych.
Blok „in-depth articles” jest wyświetlany po 9 organicznych wynikach wyszukiwania. W ten sposób niejako zastępuje on dziesiąty wynik wyszukiwania. Pomiędzy sposobem prezentacji poszczególnych artykułów mogą występować drobne różnice.
Pełny snippet artykułu „in-depth” składa się z:
- miniatury
- tytułu
- opisu
- logo wydawcy
- nazwy wydawcy
- autora.

Snippet artykułu in-depth
W wynikach wyszukiwania pojawiają się artykuły bez wszystkich pól w snippecie. Częstym przypadkiem są artykuły wyświetlane bez autora:

Artykuł in-depth bez autora
W wynikach wyszukiwania można znaleźć także artykuły „in-depth” bez logo i nazwy wydawcy, które zostają zastąpione adresem URL serwisu:

Artykuł in-depth bez autora i wydawcy
Wszystkie zaobserwowane artykuły „in-depth” posiadają w wynikach wyszukiwania miniaturę, tytuł, opis i nazwą lub domenę wydawcy. Miniatury są prawdopodobnie pobierane bezpośrednio z treści artykułów i przycinane na potrzeby snippeta (100×100 pikseli).
Statystyki wyników wyszukiwania in-depth articles
Dr. Pete z Moz przeprowadził analizę nowej sekcji wyników wyszukiwania na podstawie 10000 monitorowanych zapytań:
- sekcja „in-depth articles” pojawiła się dla 3.5% zapytań
- zapytania te stanowiły 6.9% całkowitej liczby wyszukiwań wszystkich monitorowanych zapytań
- nowe wyniki wyszukiwania są wyświetlane raczej dla krótkich zapytań
- 55.7% zapytań, dla których wyniki wyszukiwania zawierały artykuły „in-depth” prezentowało także sekcję z wiadomościami (newsami)
- zauważalne jest zdominowanie wyników wyszukiwania „in-depth articles” przez dużych wydawców i serwisy informacyjne
- wśród artykułów „in-depth” można znaleźć wyniki wyszukiwania z niszowych serwisów, także tych nieuwzględnianych w Google News.