Próba zaistnienia na rynku wyszukiwarek internetowych może wydawać się szaleństwem w obliczu dominacji Google i mocnej pozycji graczy takich jak Yahoo i Microsoft. Było wiele tego rodzaju prób i tyle samo porażek. Obecnie do wejścia na rynek przygotowuje się wyszukiwarka Blekko. Prace trwają od ponad 2 lat. Firma Blekko została założona przez Richa Skrenta, twórcę jednego z pierwszych wirusów komputerowych (http://en.wikipedia.org/wiki/Elk_Cloner) i współzałożyciela Open Directory Project oraz serwisu newsowego Topix. W firmie znaleźli się również byli pracownicy Google.

Obecnie wyszukiwarka jest w zamkniętej fazie testów beta. O zaproszenie do testów można ubiegać się dodając do śledzonych konto Blekko na Twitterze (http://twitter.com/blekko), wysyłając tweeta lub klikając przycisk Lubię to! na stronie Blekko. W planach jest wysłanie zaproszeń wszystkim zainteresowanym osobom. Oficjalnie wyszukiwarka ma ruszyć późnym latem tego roku.

Czym wyróżnia się Blekko

Obecnie przepisem na zaistnienie w Internecie jest znalezienie niezagospodarowanej niszy. Blekko jest kompletną wyszukiwarką internetową, która jednak nie jest w stanie dorównać Google pod względem wielkości indeksu, algorytmów oceny relatywności, czy szybkości działania. Dlatego serwis musi zaoferować wyszukiwanie, które będzie dostarczało nowych korzyści, będzie wartością dodaną w stosunku do już funkcjonujących wyszukiwarek internetowych.

W przypadku Blekko cechą szczególną mają być dodatkowe mechanizmy wspomagające zapytania, nazywane Slashtags. Pozwalają one w bardzo prosty i szybki sposób filtrować dane według zróżnicowanych kryteriów i dostarczać na tej podstawie to, czego tak naprawdę szukają użytkownicy. Oprócz predefiniowanych filtrów każdy może określić własne kryteria ograniczania wyników wyszukiwania w oparciu o grupę adresów URL. Stworzone przez użytkowników slashtagi mogą być udostępniane publicznie. Możliwe jest także wyszukiwanie za pośrednictwem różnych API (np. slashtagi /amazon, /twitter) lub po prostu w danej domenie (np. slashtag /example.com).

Idea i przykłady slashtagów

Spodziewane rezultaty dla tego samego zapytania mogą różnić się w zależności od użytkownika przeprowadzającego wyszukiwanie. Na przykład, specjalista SEO na zapytanie pozycjonowanie będzie oczekiwał wyników związanych z optymalizacją stron pod kątem wyszukiwarek internetowych, a webdesigner będzie szukał informacji o pozycjonowaniu elementów w CSS.

Slashtagi pozwalają na zdefiniowanie oczekiwanego punktu widzenia. Jest to możliwe poprzez określanie zestawów witryn związanych z danym slashtagiem. Dzięki slashatagom możliwe jest wyszukiwanie wertykalne, pozwalające zawęzić wyniki do określonej kategorii stron, czy wybranego punktu widzenia.

Aby lepiej zrozumieć ideę slashtagów warto przyjrzeć się ich przykładom:

  • /liberal, /conservative – wyszukiwanie według poglądów liberalnych lub konserwatywnych,
  • /green – ekologiczny punkt widzenia,
  • /date – najnowsze wyniki wyszukiwania,
  • /news – wyszukiwanie wśród stron newsowych,
  • /blogs – przeszukiwanie blogów,
  • /forums – wyszukiwanie na forach internetowych,
  • /map – wyszukiwanie map,
  • /shop – wyniki zakupowe,
  • /google, /yahoo, /bing – wyniki oparte na silnikach innych wyszukiwarek,
  • /noporn – odfiltrowanie witryn z pornografią,
  • /rank – wyświetlanie danych branych pod uwagę przy ustalaniu rankingu wyników,
  • /amazon, /twitter – wyszukiwanie z wykorzystaniem zewnętrznych API,
  • /example.com – przeszukiwanie dowolnej domeny.

Przyjazna wyszukiwarka – prostota i transparentność

Zaawansowane wyszukiwanie w Blekko jest znacznie prostsze i bogatsze w opcje niż analogiczne wyszukiwanie w Google. Ponieważ Blekko może funkcjonować również jako zwykła wyszukiwarka, jego założyciele mają nadzieję, że użytkownicy przeprowadzając standardowe wyszukiwania nauczą się szybko korzystać ze slashtagów doceniając ich wygodę.

Szczególną cechą wyszukiwarki Blekko jest także dostęp do wielu danych, które decydują o pozycji i ocenie relatywności danego wyniku wyszukiwania.

Rys. Wyniki dla zapytania cars /rank

Dla każdej domeny umieszczonej w indeksie można zobaczyć m.in. liczbę linków przychodzących, duplikację zawartości, pozycję strony w hierarchii całej witryny, słowa kluczowe w nagłówkach, powiązane metadane, wizualizację linkowania i wiele innych  informacji.

Rys. Zaawansowane dane SEO o witrynie

Początkowo zakładano płatne udostępnianie tych danych, jednak zrezygnowano z tej opcji na rzecz przejrzystości mechanizmów działania wyszukiwarki.

Podsumowanie

Jeszcze za wcześnie, aby przewidywać losy Blekko na rynku wyszukiwarek internetowych. Było wiele bardzo ciekawych projektów, które niestety nie doczekały się większej popularności. Być może tym razem pomysł realizacji zaawansowanego wyszukiwania wertykalnego okaże się strzałem w dziesiątkę. Także udostępnienie informacji istotnych z punktu widzenia SEO wydaje się być nowatorskim i ciekawym pomysłem.  Dlatego z niecierpliwością czekamy na oficjalny start wyszukiwarki Blekko i będziemy obserwować jej rolę na tym trudnym rynku.

Dla zainteresowanych dostępny jest screencat prezentujący możliwości wyszukiwarki Blekko