Matt Cutts co jakiś czas publikuje nagrania na kanale YouTube – Google Webmaster Help. Zawierają one w większości odpowiedzi na pytania Internautów. Postanowiliśmy wybrać najciekawsze z opublikowanych w zeszłym roku i przedstawić informacje w nich zawarte w składającym się z 12 części podsumowaniu. Dzisiaj prezentujemy dziesiątą z kolei część zawierającą najciekawsze z wypowiedzi opublikowanych we wrześniu i październiku ubiegłego roku:

Czy liczba podkatalogów w URL wpływają na ranking?

(http://www.youtube.com/watch?v=l_A1iRY6XTM)

Zazwyczaj strona główna witryny jest stroną posiadającą największy PageRank. Strony linkowane bezpośrednio ze strony głównej serwisu na ogół otrzymają trochę więcej PR, niż pozostałe strony w serwisie. Natomiast fakt czy strona jest na głębokim czy płytkim poziomie w hierarchii katalogów nie wpływa na to ile PR dostanie. Z pewnością z punktu widzenia użyteczności dobre jest umieszczanie stron stosunkowo blisko od poziomu strony głównej. Z punktu widzenia Google nie należy się jednak zbytnio martwić o to czy jest to jeden poziom głębiej, czy jest to ten sam poziom co strona główna, itp. Z punktu widzenia użytkowników może być użyteczne posiadanie podkategorii (np. /szukaj, /opinie, /produkty). Google zdecydowanie zaleca kategoryzację witryny w podobny sposób.

Czy Google postrzega automatycznie generowane treści jako coś złego?

(http://www.youtube.com/watch?v=A8bgpWtVHo4)

Istnieje możliwość otrzymania kary za automatycznie generowane (pobierane z innych źródeł) treści. Google nie jest przychylne „odgrzewanym” kanałom partnerskim, kanałom RSS lub treściom pobieranym z innych miejsc. Chce natomiast widzieć wartość dodaną dla użytkowników.

Google może uważać automatycznie generowaną zawartość jako złe zjawisko, ale nie musi tak być. Np. wyniki wyszukiwania Google są generowane automatycznie i myślę, że są bardzo pożyteczne, co potwierdzają użytkownicy. Blokowane jest natomiast automatyczne generowanie stron w pliku robots.txt, tak aby nie zanieczyszczały wyników innych wyszukiwarek.

Dlaczego Google udostępnia wskazówki SEO?

(http://www.youtube.com/watch?v=jGjGtOKJTLQ)

Jest wiele powodów, aby pomagać witrynom w ich działaniach SEO, z czego każdy może odnieść korzyści. Zawsze kiedy witryna ma się dobrze, Google ma się dobrze. Kiedy Google pomaga ludziom w różnych problemach, sieć internetowa staje się lepsza, więcej osób z niej korzysta. Efektem dodatkowym jest większa liczba wyszukiwań i większa liczba kliknięć w reklamy.

Czy w dalszym ciągu ważne jest oferowanie użytkownikom mapy witryny?

(http://www.youtube.com/watch?v=t5LIlkhxl2s)

Mapy witryn są dobre nie tylko ze względu na użytkowników. Sitemapa HTML na stronie jest doskonałym sposobem na rozprowadzanie PageRanku w serwisie. Posiadając mapę witryny HTML można być prawie pewnym, że każda strona w serwisie jest osiągalna (dla użytkownika i Googlebota). Jeżeli serwis składa się z dużej ilości podstron można mapę podzielić i uporządkować chronologicznie lub alfabetycznie, zamiast tworzyć pojedynczą stronę z setkami linków. Jeżeli nie chce się w niej ujmować wszystkich stron serwisu, można wyróżnić kategorie najwyższego poziomu.

Posiadanie mapy witryny HTML jest zawsze użyteczne i rekomendowane jest jej umieszczanie w serwisie (poza sitemapą XML), ponieważ jest poręczna, przydatna oraz może mieć świetny wpływ na wyniki wyszukiwania.

Jak długo od momentu dodania trzeba czekać, aby fragment sformatowane pojawiły się w wynikach wyszukiwania?

(http://www.youtube.com/watch?v=thS5ryMXN88)

Po sprawdzeniu poprawności znaczników w Rich Snippets Testing Tool i zgłoszeniu serwisu poprzez formularz może minąć jeszcze miesiąc lub dwa do czasu pojawienia się fragmentów sformatowanych w wynikach wyszukiwania. Należy upewnić się, że nie ma nigdzie ukrytego tekstu, gdyż może to przeszkodzić w pojawieniu się fragmentów sformatowanych dla witryny. Proces jest ciągle usprawniany i czas pojawienia się fragmentów sformatowanych od momentu poprawnego dodania znaczników i zgłoszenia powinien się skracać.