Matt Cutts co jakiś czas publikuje nagrania na kanale YouTube –Google Webmaster Help. Zawierają one w większości odpowiedzi na pytania Internautów. Postanowiliśmy wybrać najciekawsze z opublikowanych w tym roku i przedstawić informacje w nich zawarte w składającym się z 12 części podsumowaniu. W zeszłym tygodniu udostępniliśmy pierwszą część, dzisiaj prezentujemy drugą zawierającą najciekawsze z wypowiedzi opublikowanych w lutym zeszłego roku:

Czy prędkość jest ważniejsza niż trafność?
(http://www.youtube.com/watch?v=muSIzHurn4U)

Trafność jest najważniejsza. Jeśli istnieją dwie witryny, które są tak samo trafne, mają takie same linki przychodzące i wszystko takie samo, to prawdopodobnie robot będzie preferował tę, która jest trochę szybsza. Ale absolutnie trafność jest podstawowym komponentem. Google posiada ponad 200 sygnałów w swojej punktacji, aby próbować zwracać najbardziej trafne, użyteczne i odpowiednie wyniki wyszukiwania jakie może znaleźć. To się nie zmieni. Jeżeli można przyspieszyć swoją witrynę, to jest to bardzo dobre dla użytkowników i potencjalnie także dla wyszukiwarek internetowych.

Komentarz: Google w kwietniu 2010 ogłosiło, że przy ustalaniu pozycji strony w wynikach wyszukiwania bierze pod uwagę szybkość ładowania strony: http://googlewebmastercentral.blogspot.com/2010/04/using-site-speed-in-web-search-ranking.html.

Czy dane z Google Analytics są czynnikiem w rankingu stron?
(http://www.youtube.com/watch?v=CgBw9tbAQhU)

Statystyki Google Analytics nie są w żaden sposób wykorzystywane w tworzeniu rankingów wyników wyszukiwania.

Czy Google usuwa PageRank pochodzący z linków ze stron, które już nie istnieją?
( http://www.youtube.com/watch?v=fia_1b07jCQ)

PageRank przychodzący ze strony, która przestała istnieć jest tracony. Google opiera się chętniej na aktualnym grafie linków, niż na historycznym.

Czy zmiana hosta ma wpływ na SEO?
(http://www.youtube.com/watch?v=w41dsE87CfY)

Kiedy zmieniana jest firma hostująca, nazwa domeny pozostaje identyczna, zmienia się tylko adres IP, co nie jest problemem, szczególnie w obrębie jednego kraju. Zatem nie powinno to przynieść żadnych zmian z punktu widzenia SEO. Jeśli zmieniany jest adres IP wskazane jest ustawienie DNS TTL na niską wartość, rzędu 5 minut. Jeżeli nie można tego zrobić warto utrzymać przez 24 godziny serwisy działające pod oboma adresami IP (na wypadek problemów związanych z cache’owaniem DNS).

Czy linki nofollow są bez znaczenia?
(http://www.youtube.com/watch?v=g37bwBlifnk)

Linki nofollow są usuwane z grafu linków Google, więc są nieistotne z punktu widzenia wyszukiwarek internetowych. Ale nie należy zapominać o użytkownikach, którzy za pomocą linków nofollow mogą dotrzeć do docelowej witryny.

Komentarz: Google potwierdziło ostatnio, że używa sygnałów społecznościowych w wynikach wyszukiwania. Chodzi tu o sygnały pochodzące z Facebooka i Twittera – linki z tych serwisów zawierają atrybut rel=”nofollow” Więcej na ten temat w artykule: Jakie sygnały społecznościowe w rzeczywistości zliczają wyszukiwarki. Ponadto testy przeprowadzone przez nasz zespół potwierdziły, że Google nie zawsze omija tego typu linki. Zatem można stwierdzić, że linki nofollow wcale nie są zupełnie bez znaczenia.

Czy warto poświęcać czas na tworzenie tagów i kategorii?
(http://www.youtube.com/watch?v=A96yDPqa2rs)

Powtarzanie w tagach, słów występujących w tekście wpisu nie ma większego sensu. Można poświęcić trochę czasu na stworzenie tagów, ale Google potrafi i bez tego określić o czym jest post. Matt Cutts twierdzi, że nie używa na swoim blogu tagów, używa pojedynczych kategorii. Dodanie kategorii może być użyteczne, ponieważ wiele blogów oferuje kanały RSS dla konkretnych kategorii.

Jak można poprawić ranking stron koncentrujących się na wideo lub obrazach?
(http://www.youtube.com/watch?v=pFmUyJLJ-ro)

Należy zastanowić się nad metadanymi, które można dodać (w formie metadanych lub tekstu na stronie). W przypadku filmów warto przemyśleć zamieszczenie podpisów (transkrypcji). Inną rzeczą jest zawartość generowana przez użytkowników (User Generated Content), np. możliwość dodawania tagów i komentarzy. Kreatywne rozwiązanie tej kwestii sprawia, że użytkownicy wykonują pewną pracę dla Ciebie. Jakiekolwiek metadane lub UGC pomagają Google lepiej zrozumieć obrazy i filmy wideo.

Czy posiadanie komentarz dofollow na swoim blogu wpływa na jego reputację?
(http://www.youtube.com/watch?v=NQfOhncTXRU)

Jeżeli w komentarzach dofollow pojawią się linki do serwisów ze spamem lub linki niskiej jakości, wówczas może to wpłynąć na reputację witryny. Blogów zezwalających na linki dofollow w komentarzach jest niewiele. Zazwyczaj bowiem blogi zawierają bardzo duże ilości komentarzy. Przepływający Page Rank jest zatem dzielony na te wszystkie linki, tak więc wartość poszczególnych komentarzy jest nieznaczna.

Jak można dodać więcej niż 1.000.000 adresów URL do mapy witryny?
(http://www.youtube.com/watch?v=OshuVtzh14I)

Plik mapy witryny XML może zawierać do 50000 adresów URL. Adresy URL można podzielić na wiele plików XML. Umieszcza się je w indeksie map witryn, który może obejmować do 50000 plików mapy witryny XML. Daje to możliwość umieszczenia nawet 25 bilionów adresów URL w mapie witryny. Plik indeksu map witryn należy wskazać w pliku robots.txt.

Jak wyszukiwarka Google traktuje dynamiczne strony HTML (wykorzystujące JS i AJAX)?
(http://www.youtube.com/watch?v=i4G0rDdBgJY)

Zespół GWT opracował sposób wskazywania wyszukiwarkom internetowym treści AJAX, która może być indeksowana przez umieszczanie znaków „#!” w adresie URL zamiast samego „#”. Google ciągle ulepsza nie tylko wykonywanie JavaScript, ale również zajmuje się technologią AJAX i lepszym reprezentowaniem tego typu stron w wynikach wyszukiwania.