Co to jest e-marketing

Konkurencja może posiadać identyczne produkty lub usługi jak Ty, jednak to do nich ustawiają się kolejki klientów. Jak to możliwe? Przecież oferujesz to samo, za taką samą cenę. Kluczowym czynnikiem, który ma na to bezpośredni wpływ może okazać się reklama, która od zawsze pomagała w pozyskiwaniu nowych klientów.

Aktualnie przedsiębiorcy, którzy decydują się na promowanie swojej działalności mają do wyboru reklamę w formie tradycyjnej lub e-marketing.

W tym artykule postaram się wyjaśnić czym jest marketing internetowy. Omówię jego główne cechy, formy, korzyści płynące z korzystania z tej formy reklamy. Wspomnę o dedykowanych narzędziach do monitorowania oraz zarządzania e-marketingiem.

Czym jest i na czym polega marketing Internetowy?

W literaturze oraz sieci możemy znaleźć szereg definicji o tym, czym jest marketing internetowy. Osobiście uważam, że e-marketing najłatwiej określić jako strategia mająca na celu pozyskanie nowych klientów oraz budowanie świadomości marki za pomocą wyszukiwarek internetowych, portali społecznościowych, aplikacji mobilnych oraz stron internetowych.

W odróżnieniu od tradycyjnej reklamy w marketingu internetowym potencjalny klient ma możliwość interakcji z marką. Interakcja może odbyć się poprzez wyrażenie swojej opinii na temat produktów i usług, zakupu lub rezerwacji miejsca.

marketing internetowy

Cechy marketingu internetowego

To co przede wszystkim cechuje marketing internetowy to interaktywność, o czym wspominałem wcześniej. Dzięki relacjom z klientami mamy dużo większy wpływ na zachowanie konsumenta niż w przypadku reklamy tradycyjnej. Możemy w szybki sposób odpowiedzieć mu na pytanie albo zareagować na ocenę produktów lub usług, albo poinformować o nowych promocjach w sklepie.

Dzięki różnym narzędziom takim jak Google Analytics czy Facebook Piksel możemy otrzymać przeróżne informacje na temat osoby, która zareagowała na reklamę.

Wśród informacji uzyskanych z narzędzi analitycznych możemy dowiedzieć się o: liczbie osób, którzy kliknęli w reklamę, jaką grupę demograficzną najbardziej interesuje nasza oferta. Również dowiemy się o przebiegu ścieżki zakupowej lub na jakim etapie klient zrezygnował z zakupów. Taka informacja może dać nam sygnał, że w tym miejscu jest coś, co może być niepokojące lub niezrozumiałe dla konsumenta.

Kolejną ze specyficznych cech jakie niesie ze sobą marketing internetowy jest możliwość precyzyjnego kierowania reklam do grupy docelowej, w której mamy największe szanse na konwersję w postaci sprzedaży produktów i usług. Jest to w reklamie tradycyjnej dość ciężkim zadaniem. Narzędzia do planowania kampanii reklamowych np. na Facebooku pozwalają nam wybrać przeróżne parametry odbiorcy. Mamy do wyboru m.in.: wiek, płeć, miejsce pobytu użytkownika lub to czy osoba odwiedzała wcześniej naszą stronę.

Następną cechą e-marketingu jest możliwość dotarcia do potencjalnego klienta o każdej porze dnia. Co to oznacza? Znaczy to tylko tyle, że jeżeli Jan Kowalski szuka o 4 nad ranem narzędzi do swojej domowej stolarni, to dzięki dobrze skonfigurowanej kampanii możemy wyświetlić mu reklamę z naszym sklepem.

Kreowanie wizerunku i świadomości marki to kolejna z cech marketingu internetowego. Dzięki współpracy z portalami, influencerami, czy prowadzeniu profilu w social media możemy przekonać potencjalnych klientów, że jesteśmy zaufaną marką. Dobrze przeprowadzony content marketing lub influencer marketing oprócz wzrostu sprzedaży może przynieść nam nowego stałego klienta, który często będzie gościem na naszej stronie internetowej.

cechy marketingu internetowego

Formy marketingu w Internecie

Marketing przyjmuje różne formy są to np. ulotki w skrzynkach pocztowych, świecące billboardy na ulicach czy reklama w radio i telewizji. Tak jak tradycyjny marketing ma swoje różne rodzaje tak i marketing internetowy przyjmuje różne formy.

Moim zdaniem pierwszą kluczową formą i narzędziem jednocześnie jest strona internetowa. To na naszej witrynie klient powinien dowiedzieć się o nas jak najwięcej, poznać naszą ofertę i w razie potrzeby móc się skontaktować. Strona jest kluczowa dla większości innych form e-marketingu, m.in. marketingu w wyszukiwarkach internetowych.

Marketing w wyszukiwarkach internetowych – SEM

Chyba nikt z nas aktualnie nie wyobraża sobie życia bez wyszukiwarek internetowych. To dzięki nim w kilka sekund możemy znaleźć w wynikach wyszukiwania to czego potrzebujemy, od najnowszych gier na playstation, pomysłów na obiad czy sklepu z butami na lato.

Marketing w wyszukiwarkach internetowych, z angielskiego Search Engine Marketing w skrócie SEM dzieli się na 2 rodzaje SEO i PPC, które pokrótce omówię poniżej.

marketing w wyszukiwarce internetowej

SEO

SEO od Search Engine Optimization, dosłownie znaczy optymalizację pod silnik wyszukiwarki. To także szereg zaleceń odnoszących się do tego, w jaki sposób nowe strony powinny być tworzone, a istniejące dostosowywane do wytycznych twórców wyszukiwarki. Pod terminem SEO kryją się zatem działania optymalizacyjne wykonywane w obrębie strony, zaś pozycjonowanie odnosi się także do pozyskiwania linków. Możemy wyróżnić optymalizację strony pod wyszukiwania lokalne oraz optymalizację sklepów internetowych, o czym wspomnieliśmy już na naszym blogu. Na znaczące wyniki z SEO czasami trzeba czekać kilka miesięcy, jednak efekt może się utrzymywać przez bardzo długi czas, nawet gdy przestaliśmy inwestować w ten rodzaj marketingu to dzięki temu może konkurować z płatnymi reklamami w wyszukiwarce tzw. PPC.

Płatne wyświetlanie reklamy w wynikach wyszukiwania

Płatna reklama w wyszukiwarkach internetowych polega na umieszczeniu linku do naszej strony internetowej w oznaczonym miejscu w wynikach wyszukiwania. Najbardziej znanym systemem do płatnej reklamy w wyszukiwarce jest Google Ads, który umożliwia wyświetlenie Twojej strony w płatnych wynikach wyszukiwarki Google oraz na stronach, które współpracują z tym systemem. Google Ads pozwala również nam na dotarcie z reklamą na YouTube czy Gmail’u, w różnych formach, od banerów, reklam w trakcie lub przed filmem, po wyświetlanie informacji w skrzynce pocztowej. Google Ads to rodzaj reklamy, który jest przeznaczony dla osób chcących w szybkim czasie trafić do odbiorców. Minusem płatnych reklam jest fakt, że wraz z końcem budżetu kończymy docierać do klientów, w przeciwieństwie do SEO, które przynosi stałe i trwałe rezultaty.

Social Media

Marketing internetowy w social media to nic innego jak próba dotarcia do klientów za pomocą płatnych i bezpłatnych metod reklamy. Dynamiczny rozwój portali społecznościowych od ponad dekady spowodował, że aktualnie większość z nas posiada profil na przynajmniej jednym z nich. Dlatego też poprzez wybrany portal łatwo skierować reklamę do interesującej nas grupy docelowej. Dodatkowo social media cechują się silnym zaangażowaniem swoich użytkowników. Wysokie zaangażowanie powoduje, że są świetnym miejscem, aby reklamować nasze usługi bądź produkty. 

Jak już wcześniej wspomniałem każdy portal może nam posłużyć jako darmowe źródło reklamy poprzez prowadzenie fanpage lub profesjonalnego profilu biznesowego. Odpowiednie prowadzenie profilu działalności oprócz darmowej formy reklamy może sprzyjać poprawieniem wizerunku firmy, a tym samym zwiększyć zyski ze sprzedaży. Jednak warto zaznaczyć, że prowadzenie profilu w social media jest bardzo czasochłonne i często wymaga od nas dużego zaangażowania. 

Płatne formy reklamy w portalach społecznościowych zostaną w skrócie omówione poniżej ze względu na fakt, że różnią się one zarówno formą jak i możliwościami. Na początku zaczniemy od największego portalu jakim jest Facebook.

reklama w social media 

Facebook Ads

Płatna reklama na Facebooku pozwala na dotarcie w obrębie portalu do naszej grupy odbiorców w bardzo szybki sposób. Dzięki menedżerowi reklam możemy zarówno wyznaczyć naszą grupę docelową jak i sprawdzić jakie korzyści przyniosła nam dana kampania. Reklama na Facebooku przyjmuje różne formy takie jak promowanie postów, fanpage’a, w formie video czy stwarza możliwość przekierowania użytkownika do naszej strony internetowej.

Minusem jest fakt, że przy źle skonfigurowanej kampanii możemy nieefektywnie i nieskutecznie wykorzystać jej budżet, dlatego jeżeli nigdy nie mieliśmy okazji pracować przy reklamie na Facebooka, warto skontaktować się z doświadczoną już w tej branży agencją. 

Instagram

Marketing internetowy na Instagramie różni się nieco od tego co oferuje Facebook. Przede wszystkim użytkownicy, którzy używają tego portalu różnią się nieco od osób będącymi użytkownikami Facebooka. Są zdecydowanie młodsi, gdyż większość mieści się w przedziale wiekowym 15-30 lat. Kolejną z różnic między Instagramem a Facebookiem jest to, że aby móc płatnie się reklamować musimy posiadać konto biznesowe. Reklama internetowa na Instagramie może zostać umieszczona w dwóch miejscach “feedzie” oraz instastories.  

reklama na instagramie

Youtube

YouTube jest jednym z największych portali, który należy do Google, gdzie za darmo możemy umieścić oraz odtworzyć film wideo. Miesięcznie YouTube odwiedza ok. 16 milionów Polaków w poszukiwaniu poradników, informacji czy filmików które poprawią humor, dlatego jest to świetne miejsce do umieszczenia reklamy. Jak już wcześniej wspomniałem w akapicie związanym z płatnymi reklamami w wyszukiwarce Google, reklamy na YouTube możemy umieszczać poprzez użycie Google Ads. Reklamy na YouTube mogą przyjąć różne formy od reklamy wideo przed lub w trakcie filmu po reklamę mniej inwazyjną jaką jest wyświetlanie wideo w filmach proponowanych

Twitter

Twitter to portal społecznościowy pozwalający swoim użytkownikom umieszczać krótkie wpisy na swojej tablicy. Korzystając z reklamy na Twitterze możemy reklamować swoje konto, tweeta czy trendu. Tweeter daje możliwość dokładnego targetowania reklamy oraz na retargeting.

reklama na twitterze

LinkedIn

LinkiedIn to portal społecznościowy, który nastawiony jest na tworzenie kontaktów zawodowo-biznesowych. Na portalu możemy znaleźć użytkowników z różnych branż na różnym etapie zawodowym. 

Portal ten udostępnia nam szereg form reklamowych, które możemy wykorzystać podczas planowania naszej kampanii e-marketingu. Ciekawym rozwiązaniem, które oferuje Linkedin jest możliwość rozliczania reklamy na 4 sposoby: za kliknięcie CPC, za tysiąc wyświetleń CPM, ogólną liczbę wyświetleń CPV oraz koszt poprawnie dostarczonej wiadomości CPS.

Pinterest

Pinterest jest znacznie mniej znanym portalem społecznościowym jednak warto o nim pamiętać podczas planowania swojej kampanii marketingu internetowego zwłaszcza w takich branżach jak kosmetyczna, odzieżowa, projektowanie wnętrz i innych, gdzie potencjalny klient może szukać inspiracji.  

Na portalu dodajemy tzw. piny, które możemy reklamować na 3 sposoby. Pierwszym z nich jest możliwość zwiększenia zaangażowania, w tym przypadku płacimy za każdą interakcję związaną z pinem. Kolejnym sposobem na reklamę pinu jest zwiększenie jego widoczności wśród naszej grupy docelowej. Ostatnią metodą reklamy pinu jest możliwość przekierowania ruchu z kliknięć w pin na stronę, tutaj zapłacimy za każde kliknięcie w PIN.

TikTok

TikTok to aplikacja mobilna, która  pozwala na umieszczeniu bardzo krótkiego materiału wideo.  TikTok ostatnimi czasy gromadzi dość sporą liczbę znanych użytkowników, przykładem może być małżeństwo Lewandowskich, którzy w swoich filmikach zachęcają do aktywnego spędzania czasu w domu.

@annalewandowska

Friday MOOD. Do you like it?🤣 Stay tuned #WorkoutFromHome

♬ Hit Yo Rollie – ハハハハハ

Aktualnie możemy reklamować się na TikToku na 4 metody: Brand takeover, Infeed native content, hashtag challenge oraz brand lenses. Pierwsza metoda pozwala nam na wyświetlenie tuż po otwarciu aplikacji, która zachęca do dalszej interakcji z marką lub wzięcia udziału w hastag challenge, o którym wspomnę później.  Infeed native content to kilkusekundowa reklama pełnoekranowa umieszczona w sekcji “dla Ciebie”. Hastag challenge to reklama w postaci wyzwania. Challenge polega na spełnieniu warunków, które musi spełnić użytkownik, aby odebrać nagrodę od marki, która stworzyła dane wyzwanie. Ostatnim sposobem na reklamę w TikToku jest możliwość stworzenia własnych filtrów, które mogą być później wykorzystywane przez użytkowników. 

Content Marketing

Kolejną formą w marketingu internetowym jest content marketing. Ta metoda e-marketingu opiera się na publikacji wartościowych treści przeznaczonych do interesującej nas grupy docelowej.  Content marketing głównie opiera się na regularnej publikacji różnego rodzaju treści, o różnym charakterze oraz budowania zaangażowania wśród grupy docelowej

Warto zaznaczyć, że content marketing to nie tylko artykuły, a także infografiki, materiały wideo czy prezentacje. Content marketing często jest brany jako część pozycjonowania stron internetowych, poprzez linki zwrotne do naszej strony, które otrzymujemy z artykułów i materiałów, które udostępniliśmy.  Działania promocyjne prowadzone w ten sposób mogą sprzyjać rozwojowi tzw. marketingowi wirusowemu.Content marketing

Influencer marketing

Influencer marketing to działania promocyjne, który wykorzystuje popularność danej osoby wśród grupy docelowej. Influencerem często są osoby, które prowadzą bloga, vloga oraz specjaliści w swojej branży. Zaletą tego typu marketingu w Internecie jest wiarygodność influencerów wśród swoich odbiorców. 

Marketing szeptany

Marketing szeptany zwany też buzz marketingiem, jest formą marketingu, która ma w sposób “spontaniczny” dotrzeć do odbiorcy. Głównymi zadaniami marketingu szeptanego jest wywołanie dyskusji na temat przedmiotu lub usługi, bądź wywołanie pozytywnych reakcji na ten temat. Marketing szeptany może być stosowany jako uzupełniająca forma link buildingu.

marketing szeptany

E-mail marketing

Kolejną formą jaką przyjmuje marketing internetowy jest e-mail marketing. Jest to forma reklamy internetowej, która wykorzystuje pocztę internetową do bezpośredniego kontaktu z odbiorcą. Głównym założeniem e-mail marketingu jest kontakt z klientem oraz zwiększenie sprzedaży. Zaletą tego rodzaju marketingu jest możliwość personalizacji, niskie koszty oraz szybkość dotarcia reklamy do odbiorcy.  Jedną z najpopularniejszych form marketingu mailowego jest dobrze znany nam wszystkim newsletter, który pozwala poinformować o promocjach i zmianach jakie wprowadzamy w naszej działalności.

email marketing

Różnice pomiędzy marketingiem internetowym a tradycyjnym

Głównym celem zarówno marketingu internetowego oraz tradycyjnego jest zwiększenie zysków przedsiębiorstwa. Jednak różnią się tym w jakiej formie zachęcają klientów do skorzystania z naszych usług lub zakupu produktu w sklepie. Przy prowadzeniu marketingu w formie tradycyjnej jesteśmy pozbawieni pewnych narzędzi, które oferuje nam marketing internetowy. Jednak tradycyjny marketing jest znacznie lepszy, gdy chcemy trafić np. do osób starszych, które nie korzystają w takim stopniu z Internetu jak młodsze pokolenie. 

Korzyści płynące z marketingu w sieci

Marketing sam w sobie niesie wiele korzyści dla prowadzonej działalności gospodarczej. Przede wszystkim pomaga nam zwiększyć sprzedaż co jest kluczowe, aby przedsiębiorstwo mogło utrzymać się na rynku. O korzyściach z marketingu w Internecie po części wspominałem podczas opisywania rodzajów, jednak poniżej zostaną one dodatkowo podsumowane. 

Zdecydowanie dla przedsiębiorców będzie miało znaczenie, że marketing internetowy jest dużo tańszy od tradycyjnego.  Tak naprawdę część reklam w Internecie można realizować za darmo wystarczy wiedza i czas. 

Następnym plusem dla przedsiębiorcy, który wykorzystuje marketing w sieci jest możliwość dotarcia do odpowiedniej grupy docelowej. Jeżeli chce, aby reklama wyświetlała się jednocześnie osobom w Warszawie i Nowym Yorku to nie ma problemu. Dzięki wykorzystaniu odpowiednich narzędzi możemy targetować klientów na całym świecie. W tradycyjnej formie byłoby dość trudne i zdecydowanie bardziej kosztowne.  Reklama może być wyświetlana o każdej porze dnia, dlatego Twoje przedsiębiorstwo będzie czerpało korzyści nawet gdy Ty będziesz spał. 

Kolejną korzyścią jest dynamiczna forma reklamy. Dzięki wykorzystaniu odpowiednich narzędzi możemy wyświetlać użytkownikom różne reklamy lub je nawet personalizować.

Podsumowując dzięki marketingowi internetowemu mamy wiele możliwości, które są albo niemożliwe, albo ograniczone w marketingu tradycyjnym. Kampanie marketingu internetowego możemy stworzyć dużo mniejszym kosztem. Dodatkowo daje nam większe możliwości zmierzenia jego skuteczności oraz dotarcia do bardzo szczegółowej grupy odbiorczej na całym świecie o każdej porze dnia.

Narzędzia do zarządzania e-marketingiem

Marketing internetowy wymaga od nas umiejętności posługiwania się narzędziami, które pozwolą nam mierzyć efekty działań, w zależności od rodzaju marketingu będziemy korzystać z różnych narzędzi. 

Jednym z narzędzi, które pozwoli nam na mierzenie wyników oraz konwersji z marketingu internetowego jest Google Analytics. Narzędzie to pozwala nam na sprawdzenie m.in.:  ile osób aktualnie jest na stronie internetowej, w jakich godzinach najchętniej odwiedzają nas użytkownicy, jak przebiega ścieżka zakupowa oraz z jakich źródeł nas odwiedzają. Szczegółowo opisaliśmy niektóre narzędzia do e-marketingu w tym wpisie: https://performancemedia.pl/blog/5-narzedzi-ktore-usprawnia-twoj-marketing-online/

Podsumowanie

Zaczynając pisać ten tekst próbowałem odpowiedzieć na pytanie czym jest marketing internetowy. Teraz podsumowując całość mogę stwierdzić, że marketing internetowy to nic jak ewolucja, która nastąpiła poprzez rozwój i dostęp do szeroko dostępnego Internetu. Reklama internetowa pozwala dotrzeć do szerokiego grona odbiorców na całym świecie, w każdym czasie. Przyjmuje on zarówno formy darmowe jak i płatne, co pozwala przedsiębiorcom zacząć reklamować swoją firmę zdecydowanie niższym kosztem, niż w przypadku tradycyjnej formy. Marketing internetowy sprawdzi się w wielu branżach i przedsiębiorstwach, nie tylko w przypadku sklepów internetowych, ale również działalności lokalnych.