Czyli kilka słów o tym, jak Facebook chce ułatwić zarządzanie stronami oraz contentem na Facebooku i na Instagramie.

W zeszłym roku miał miejsce launch pierwszej wersji Facebook Creator Studio i zawierała ona jedynie opcję zarządzania stronami fanowskimi na Facebooku. Biorąc pod uwagę fakt istnienia na rynku szerokiej oferty narzędzi, aplikacji i wtyczek, które pomagają w tworzeniu i zarządzaniu treściami na platformach społecznościowych (np. NapoleonCat, Hootsuite, Buffer etc.), chciałoby się rzec „Better late than never”. ;)

Od niedawna Facebook przygotował nowy dashboard w swoim Creator Studio i umożliwił nam zarządzanie profilami również na Instagramie.

Jak to narzędzie może ułatwić nam życie?

Zarządzanie stronami na Facebooku

Na pulpicie jest widok wszystkich naszych stron, a w ramach posiadanych do nich uprawnień możemy:

– tworzyć i edytować posty (w takiej samej opcji jak z poziomu fanpage’a, a więc nie ułatwia to tworzenia postów typu: Link Post czy Carousel, które trzeba tworzyć poprzez Manager Reklam),

– planować posty,

– przeglądać statystyki postów,

– tworzyć biblioteki z contentem dla poszczególnych stron, którymi zarządzamy. Ta sekcja ma prostą wyszukiwarkę, dzięki której za pomocą słów kluczowych możemy w szybki sposób namierzyć dany post.

– moderować wiadomości zarówno na Facebooku, jak i na Instagramie – o ile dany fanpage jest powiązany z profilem marki na Instagramie. Jeśli nie – tutaj możecie dowiedzieć się więcej: https://help.instagram.com/402748553849926?helpref=faq_content,

– przeglądać statystyki strony, np. dane dotyczące wyświetleń wideo czy informacje o grupach odbiorców oraz powracającej „widowni” w sekcji „lojalność”. W tym temacie więcej informacji znajdziesz pod linkiem: www.facebook.com/help/publisher/2346976288663366.

W statystykach Creator Studio póki co czuć niedosyt, ponieważ więcej informacji możemy wyciągnąć z innych źródeł jak np. Page Insights czy FB Analytics/Statystyki Grup Odbiorców. Sam Facebook w sekcji „Grupa Odbiorców” wyświetla nam również komunikat „Wskaźniki są szacunkowe i w trakcie opracowywania”, co potwierdza, że jest to jeszcze mocno niedopracowane narzędzie.

– możemy również zarządzać uprawnieniami stron, co jest dużo łatwiejsze niż z poziomu Business Managera,

– możliwe jest również tworzenie nowych stron – zostajemy przekierowani do odpowiedniej sekcji.

Przejdźmy do najnowszej części, czyli zarządzania profilami na Instagramie. Wydaje się ona być bardziej odchudzona od tej facebookowej. Opcje, które mają nam ułatwiać codziennie zarządzanie to:

– biblioteka materiałów, również wyposażona w wyszukiwarkę słów kluczowych,

– możliwość tworzenia i planowania contentu, ale jedynie w Aktualnościach oraz na IGTV,

(niestety nie możemy z tego poziomu tworzyć Relacji L ),

– dostęp do statystyk postów i Relacji. Niestety również i tutaj informacje na chwilę obecną nie dają pełnej satysfakcji. Szczegółowe dane dla postów są dość wiernym przełożeniem tego, co do tej pory mieliśmy w widoku na Instagramie, natomiast ta sama opcja dla Relacji pozwala już na odczytanie większej ilości danych:

Czy warto pracować z Creatorem?

Myślę, że tak – w szczególności, jeśli zarządza się na co dzień dużą liczbą stron na Facebooku czy profili na Instagramie. Na pewno dużą jego przewagą jest to, że jest to narzędzie całkowicie darmowe. Marzy mi się, by Facebook poszedł w kierunku jednego, rozbudowanego narzędzia łączącego Creatora z CreativeHubem, czyli z możliwością tworzenia wszystkich formatów na Facebooku i Instagramie, które możemy bezpośrednio planować na naszych kanałach oraz importować do Managera Reklam. Na razie brakuje jednego, mocarnego narzędzia, w którym mielibyśmy wgląd do wszystkich statystyk, możliwość planowania postów i Relacji, zestawiania raportów czy wyciągania trafnych,analitycznych wniosków. Miejmy nadzieję, że nie są to pobożne życzenia, a rzeczywiste plany rozwojowe Facebooka.

Autor: Kasia Zielińska