,

Czas trwania sesji oglądania filmów jako element rankingu wyszukiwarki YouTube

Myśląc o wyszukiwarkach internetowych zwykle pomijamy wyszukiwarkę serwisu YouTube. Trudno się dziwić, ponieważ jest to wewnętrzna wyszukiwarka witryny internetowej. Jednak ilość zgromadzonych zasobów i popularność serwisu nie pozwala na ignorowanie możliwości promowania się za pośrednictwem wyszukiwarki filmów w YouTube.

We wcześniejszych artykułach pisaliśmy o optymalizacji filmów publikowanych w serwisie YouTube, wymieniając szereg czynników, które mają wpływ na ich pojawienie się w wewnętrznych wynikach wyszukiwania oraz wyszukiwarce Google:

Nowy element algorytmu wyszukiwarki YouTube

Warto odnotować, że wyszukiwarka YouTube będzie teraz brała pod uwagę nowy czynnik mający wpływ na pozycję filmu wideo w rankingu wyników wyszukiwania. YouTube postanowiło dostosować ranking filmów w wyszukiwarce tak, by nagradzać atrakcyjne filmy, zachęcające użytkowników do oglądania. Jest to dalszy ciąg trwających zmian, które mają usprawnić mechanizm odkrywania nowych filmów i zatrzymywać użytkowników w serwisie.

Czas oglądania kontra liczba wyświetleń

Według wpisu na blogu YT wprowadzane zmiany dają pozytywne efekty – mniej klikania i więcej oglądania. Spodziewane jest wydłużenie czasu poświęcanego na oglądanie filmów znalezionych w wynikach wyszukiwania. Na wprowadzonych zmianach powinny skorzystać kanały z filmami wideo, które generują dłuższy całkowity czas oglądania filmików YouTube.

Wcześniej mechanizm odkrywania filmów w YouTube wspierał wyświetlenia, a nie faktyczne obejrzenia filmów. Powodowało to promowanie filmów, które generowały dużą liczbę kliknięć, zamiast filmów naprawdę angażujących użytkowników. Wszyscy zapewne znamy filmiki, które zachęcają do kliknięcia atrakcyjną miniaturką, a po włączeniu filmu okazuje się, że zawartość to zupełnie coś innego niż się spodziewaliśmy. Dzięki nowemu mechanizmowi ten nieuczciwy chwyt powinien stracić skuteczność.

Teraz promowane mają być filmy wideo, które powodują wydłużenie sesji oglądania filmów w serwisie. Nie chodzi więc tylko o czas wyświetlania danego filmu, ale również o czas spędzony na oglądaniu kolejnych filmów. Ma to być sygnałem, że dany film satysfakcjonuje użytkowników, skoro decydują się oni na dłuższe pozostanie w serwisie.

Długość filmu a czas oglądania

Nowy czynnik algorytmu propozycji filmów YouTube (filmy sugerowane i wyniki wyszukiwania) nie ma związku ze wskaźnikiem utrzymania uwagi odbiorców, który może być bardziej korzystny dla krótkich filmów. Mechanizm ma teraz kłaść nacisk na to, jak dany film wideo przyczynia się do wydłużenia całej sesji oglądania w YouTube, dlatego skrócenie długości filmu nie oznacza, że stanie się on bardziej widoczny w sugerowanych filmach lub w wynikach wyszukiwania.

Także odwrotna taktyka, polegająca na wydłużaniu filmów wideo w celu wydłużenia całkowitej sesji oglądania na YouTube może okazać się nieskuteczna. W przypadku dłuższych materiałów utrzymanie zaangażowania użytkowników może być trudniejsze.

Analityka – Szacowany czas oglądania

Wprowadzane zmiany, związane z czasem oglądania filmów w serwisie YouTube, zostały odzwierciedlone w raportach analitycznych. W raporcie Raporty wyświetleń » Wyświetlenia pojawiła się nowa miara: Szacowany czas oglądania, który według podpowiedzi pokazuje w minutach szacowany całkowity czas oglądania filmów przez odbiorców dla wybranego kanału lub konkretnego filmu. Dane te są dostępne wstecz do 1 września 2012 i można je wyświetlić na wykresie liniowym lub na mapie.

Szacowany czas oglądania w raporcie YouTube

Szacowany czas oglądania w raporcie YouTube

Dłuższy czas oglądania oznacza bardziej zaangażowaną publiczność.

Jak liczony jest wkład filmu w długość sesji oglądania YouTube?

Nie udało się nam znaleźć jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie, a z dyskusji w komentarzach pod różnymi artykułami i postami wynika, że ogłoszona przez YouTube jest różnorako interpretowana. Czasem wskazywany jest całkowity czas oglądania filmu lub kanału (jak w widocznych statystykach), a czasem czas trwania całej sesji oglądania filmów.

Jeżeli posiadacie dodatkowe informacje lub macie swoją koncepcję funkcjonowania nowego rankingu YouTube, podzielcie się w komentarzach. Może rozgryziemy to wspólnie :-)