Metoda badania

Autor testu wybrał 10 słów kluczowych do monitorowania (perfume, search engine optimisation, internet marketing, loans, car insurance, injury lawyers, search engine marketing, flights, car finance, property for sale). Pierwsza dziesiątka wyników wyszukiwania dla tych słów kluczowych została przeanalizowana i zostały określone profile linkowania stron wynikowych. Brane pod uwagę były tylko linki z unikalnych domen i z powiązanym anchor tekstem.

Uwzględniono dwie grupy anchor tekstów: dokładnie dopasowane do zapytania oraz terminy związane z marką (np. http://www.nazwamarki.com, nazwamarki, nazwamarki.com). Po zebraniu informacji o linkach zostały obliczone procentowe wartości w stosunku do całkowitej liczby unikatowych linków. Celem było porównanie profili linkowania nakierowanych na nazwę marki oraz profili skoncentrowanych na słowie kluczowym.

Wyniki

Wyniki potwierdziły pewne założenia, w jaki sposób bardziej naturalne profile linkowania zdobywają wyższe pozycje w wynikach wyszukiwania. Poniższy wykres opiera się na danych dotyczących 10 słów kluczowych, zebranych ze 100 różnych serwisów:

[singlepic id=92 w=320 h=240 float=none]

Linie trendu pokazują, że serwisy z większą ilością nazwy marki i adresu URL serwisu w anchor tekstach zdobywają generalnie wyższe pozycje (przynajmniej dla prezentowanego zestawu słów kluczowych).

W niektórych branżach serwisy na najwyższych pozycjach mają dużo mniej domen linkujących, mniej linków ze słowem kluczowym w anchor tekście i nadal przewyższają w rankingach inne mocne witryny. Pokazuje to np. wykres dla zapytania „perfume”:

[singlepic id=93 w=320 h=240 float=none]

Linie trendu są bardziej agresywne. W tym przypadku przeoptymalizowany profil linkowania jest barierą dla zdobycia pozycji w TOP5.

Wnioski

Ostatecznie może to nie mieć nic wspólnego z naciskiem na marki (linkowanie brandingowe), a może to być filtr nałożony na przeoptymalizowane pod kątem słowa kluczowego strony internetowe. Specjaliści powinni jednak zacząć przywiązywać większą wagę do budowania naturalnych profili linkowania. Oczywiście wymagana jest pula linków zoptymalizowanych pod słowo kluczowe, ale wydaje się, że nie jest aż tak ważna, jak było to kiedyś. Można przypuszczać, że Google kładzie coraz większy nacisk na wykrywanie nienaturalnych profili linkowania i jest bardziej skłonne do filtrowania stron, które na pierwszy rzut oka wydają się silne, a „pod maską” kryją 99% manipulacji.

O znaczeniu naturalnego profilu linkowania można przeczytać również we wpisie Naturalny profil linkowania – studium przypadku.

(Źródło: http://www.seowizz.net/2010/09/over-optimised-anchor-text-filters-penalties.html)