Czy znaczniki schema.org mają wpływ na pozycję strony w wynikach wyszukiwania?
Opisy rozszerzone (ang. rich snippets), nazywane także fragmentami sformatowanymi lub fragmentami rozszerzonymi, to dodatkowe informacje wyświetlane pod wynikiem wyszukiwania w wyszukiwarce Google. Aby taki opis został wygenerowany, wyszukiwarka musi rozumieć znaczenie poszczególnych elementów na stronie. Jest to możliwe między innymi dzięki stosowaniu na stronach znaczników metadanych (np. schema.org).
Większy CTR i lepsze pozycje w wynikach wyszukiwania?
Opisy rozszerzone mogą zwiększać współczynnik klikalności (CTR) w wynikach wyszukiwania, ale czy wykorzystanie znaczników schema.org ma wpływ na pozycje strony w SERPach? Na to pytanie odpowiada Matt Cutts w najnowszym filmiku z poradami dla webmasterów. Wykorzystanie znaczników schema.org nie oznacza, że strona automatycznie zacznie osiągać wyższe pozycje w wynikach wyszukiwania. Są jednak przypadki, kiedy wykorzystanie znaczników metadanych może faktycznie pomóc. Przykładem jest wyszukiwanie wertykalne, takie jak wyszukiwarka przepisów (dostępna w anglojęzycznej wersji Google.com). Otagowanie informacji o przepisach kulinarnych w serwisie internetowym może pomóc mu w pojawieniu się w tego typu wynikach wyszukiwania. Sama implementacja znaczników schema.org nie oznacza, że mamy do czynienia z lepszą witryną, ale może być pomocna w określonych obszarach tematycznych. Ponieważ zestaw znaczników metadanych jest rozbudowany, warto skupić się szczególnie na typach danych, dla których mogą być generowane fragmenty sformatowane. Dokładna wypowiedź Matta Cuttsa („Does the use of schema.org markup create a ranking benefit?”):
Wskazówki dla opisów rozszerzonych
Przy okazji aktualizacji wytycznych dla webmasterów Google dodało wskazówki dotyczące opisów rozszerzonych. Na razie są dostępne tylko w języku angielskim, dlatego poniżej prezentujemy najważniejsze informacje.
Wskazówki techniczne
- Otaguj strony witryny stosując jeden z obsługiwanych formatów: mikrodanych, mikroformatów lub RDFa
- Oznaczoną zawartość przetestuj za pomocą Narzędzia do testowania danych strukturalnych i popraw ewentualne błędy.
- Po zaimplementowaniu znaczników metadanych może upłynąć trochę czasu zanim opisy rozszerzone pojawią się w wynikach wyszukiwania. Jeśli nie będą widoczne po kilku tygodniach, należy sprawdzić czy nie wystąpił jeden ze znanych problemów i czy sposób oznaczenia jest zgodny z opisanymi niżej wskazówkami jakościowymi oraz dotyczącymi wyglądu.
Wskazówki dotyczące wyglądu
Oznaczona zawartość, która ma być wykorzystana w opisach rozszerzonych powinna:
- Opisywać i podsumowywać główną zawartość strony tak, jak widzi ją użytkownik (w nielicznych przypadkach warto przygotować treść czytelną dla człowieka – np. „Data urodzenia Elvisa” – w wersji czytelnej dla komputera – np. 1935-01-08)
- Zawierać aktualne informacje.
- Zawierać oryginalną treść, w całości dostępną na stronie. Opisy rozszerzone nie są wyświetlane dla zawartości, która jest podlinkowana lub wspomniana na stronie, ale nie jest na niej bezpośrednio dostępna.
Wskazówki jakościowe
Opisy rozszerzone są generowane algorytmicznie, ale Google zastrzega sobie prawo do podjęcia ręcznych działań (np. wyłączenia opisów rozszerzonych dla konkretnej witryny) w przypadkach wykrycia nadużyć. W szczególności należy unikać:
- Oznaczania zawartości, która w żaden sposób nie jest widoczna dla użytkowników.
- Oznaczania nieistotnych lub wprowadzających w błąd treści, takich jak fałszywe recenzje lub zawartość niezwiązana z głównym tematem strony.
Google ilustruje wskazówki jakościowe na kilku przykładach:
- Jeśli strona dotyczy zespołu muzycznego, upewnij się, że oznaczasz koncerty grane przez ten zespół, a nie przez podobne zespoły, czy zespoły w tym samym mieście.
- Jeśli serwis sprzedaje produkty, upewnij się, że opinie na podstronach produktów dotyczą danego produktu, a nie całego sklepu.
- Jeśli serwis udostępnia teksty piosenek, upewnij się, że opinie dotyczą jakości tekstów, a nie piosenek jako utworów muzycznych.
Strona niestosująca się do wskazówek jakościowych może być zgłoszona do Google jako spam w opisach rozszerzonych.
