Data Highlighter – marker danych nową metodą na rich snippets w Google?
Google kilka dni temu ogłosiło udostępnienie nowego narzędzia dla webmasterów – Data Highlighter – które pozwala na oznaczanie metadanych bez ingerencji w kod strony. Być może nie długo nie będzie konieczne korzystanie ze znaczników mikrodanych, mikroformatów, RDFa, czy schema.org. Tagowanie metadanych będzie w zasięgu kliknięcia myszki
Możliwości markera danych
Na razie narzędzie Data Highlighter (marker danych) jest dostępne tylko dla jednego typu danych (wydarzeń) i tylko w angielskiej wersji językowej, ale na pewno na tym się nie skończy. W swoim wpisie Google zapowiada, że w nadchodzących miesiącach udostępni narzędzie w innych wersjach językowych oraz dla innych typów danych. Marker danych może być bardzo dużym ułatwieniem, przyjrzyjmy się jak to wygląda w praktyce.
Oznaczanie wydarzeń
Otagowanie informacji o wydarzeniach (koncertach, wydarzeniach sportowych, wystawach, festiwalach, itd.) umieszczonych na stronie pozwala wyszukiwarce Google na rozpoznawanie poszczególnych właściwości, takich jak nazwa, data czy lokalizacja. Wyodrębnione informacje mogą być wyświetlane w wynikach wyszukiwania w postaci opisów rozszerzonych (ang. rich snippets).

Opis rozszerzony dla wydarzeń
O korzyściach opisów rozszerzonych raczej nie trzeba mówić. Choć opisy rozszerzone nie wpływają bezpośrednio na pozycję, to takie wyróżnienie w wynikach wyszukiwania zwykle oznacza wzrost wskaźnika klikalności (CTR) strony.
Znaczniki metadanych
Do tej pory webmasterzy mieli możliwość otagowania informacji o zdarzeniach za pomocą znaczników metadanych – mikroformatów, mikrodanych, RDFa lub schema.org. Ta metoda polega na dodaniu do kodu HTML strony dodatkowych informacji (metadanych). Fragment tak oznaczonego kodu może wyglądać, jak poniżej:
<div itemscope itemtype="http://schema.org/Event">
<div itemprop="name">Bracia Figo Fagot</div>
<span itemprop="description">
Trudno jest pisać o Artystach. Takich, o których nie da się nie pisać wielką literą. Takich, którzy chwytają za serce, wprawiają w zachwyt. Takich, jak Bracia Figo Fagot.
</span>
Data koncertu:
<time itemprop="startDate" datetime="2013-01-18T20:00">
18 stycznia 2013, godz. 20:00
</time>
</div>
Niby nic trudnego, ale w przypadku laików, a z drugiej strony dużych serwisów, w których wprowadzanie zmian ciągnie się miesiącami, takie oznaczanie danych może być problemem.
Data Highlighter – krok po kroku
Teraz istnieje alternatywne rozwiązanie do tagowania zdarzeń znacznikami metadanych, które nie wymaga znajomości języka HTML, ani posiadania dostępu do edycji strony internetowej. Marker danych umożliwia dostarczenie tych dodatkowych informacji wyszukiwarce Google bez konieczności ingerencji w kod strony. Ponieważ Data Highlighter jest narzędziem typu „wskaż i kliknij”, to do oznaczenia wydarzeń na stronie wystarczy dostęp do Google Webmaster Tools i kilka kliknięć myszką.
Po przejściu do Narzędzi dla webmasterów Google wybranej witryny:
1. Zmieniamy wersję językową na angielską. Najszybciej będzie zmienić parametr w adresie URL z hl=pl
na hl=en
.
2. Wybieramy sekcję Optimization → Data Highlighter.
3. Klikamy przycisk Start Highlightng.
4. Podajemy bezwzględny adres URL podstrony, na której zostało opisane wydarzenie lub ich lista. Dostępne są tylko strony zindeksowane przez Google.
5. Wybieramy czy oznaczamy tylko wybraną podstronę (Tag just this page), czy też inne podobne do niej (Tag this page and others like it). Zatwierdzamy przyciskiem OK.

Wstępne ustawienia markera danych
6. Na stronie zaznaczamy kolejno wszystkie dostępne właściwości wydarzenia/wydarzeń i oznaczamy ich typ (wskazówki oznaczania danych). Dostępne są następujące właściwości:
- Name
- Date (Date/time or range, Advanced: Day, Month, Year, Time)
- Location (Venue, Address)
- Image
- Official URL
- Category
- Performer
- Ticket (Type, Price).

Marker danych – oznaczanie właściwości
Jeżeli na stronie występuje lista wydarzeń w spójnym formacie, to Data Highlighter może „nauczyć” się tego formatu i automatycznie podpowiadać kolejne znaczniki, co przyspiesza proces ręcznego tagowania.
7. Po ukończeniu tagowania zatwierdzamy przyciskiem PUBLISH (jeśli oznaczamy jedną podstronę) lub DONE (jeśli wybraliśmy oznaczanie zestawu stron).
8. W przypadku zestawu stron przechodzimy do kolejnych kroków tagowania.

Marker danych – proces oznaczania zestawu stron
9. Zatwierdzamy lub tworzymy własny zestaw stron.

Tworzenie zestawu stron
10. Oznaczamy kilka przykładowych stron z zestawu. Jeśli w serwisie występuje wiele stron z wydarzeniami w spójnym formacie, to oznaczenie 5-10 przykładowych stron pozwala markerowi danych „nauczyć się” różnych wariantów i automatycznie oznaczyć pozostałe podobne podstrony.
11. Sprawdzamy wyrywkowo czy dane zostały poprawnie oznaczone i publikujemy (PUBLISH).
Po ukończeniu procesu tagowania stron mamy możliwość zarządzania tymi stronami z poziomy zakładki Overview.
Przy ponownym indeksowaniu serwisu robot Google będzie w stanie rozpoznać wpisy o nadchodzących wydarzeniach. Mogą one zostać wykorzystane do wygenerowania opisów rozszerzonych w wynikach wyszukiwania.
Należy zwrócić uwagę, że po każdej zmianie struktury kodu HTML opisującego wydarzenia lub zmianie adresów URL konieczne jest ponowne zdefiniowanie zestawu stron i oznaczenie danych.
Znaczniki metadanych a marker danych
Załóżmy, że mamy zarówno możliwość edytowania kodu serwisu internetowego, jak również posiadamy dostęp do Narzędzi dla webmasterów witryny. Jaką metodę oznaczania danych strukturalnych wybrać? Są sytuacje, w których dane rozwiązanie jest bardziej wskazane.
Kiedy stosować znaczniki HTML metadanych
Znaczniki metadanych warto stosować, jeśli:
- chce się mieć bezpośrednią kontrolę nad tym jak Google interpretuje dane strukturalne w witrynie
- możliwe jest spójne oznaczanie metadanymi wszystkich elementów danych
- struktura witryny często się zmienia
- także inne wyszukiwarki (poza Google) mają mieć możliwość wyodrębniania danych strukturalnych.
Kiedy korzystać z markera danych
Markera danych należy używać, jeśli:
- witryna zawiera typy danych obsługiwane przez marker danych (obecnie tylko wydarzenia)
- rozważane jest wdrożenie danych strukturalnych w witrynie, ale na razie bez angażowania webmastera
- nie można edytować znaczników HTML w witrynie lub spójnie oznaczyć elementów danych
- osoba oznaczająca dane nie ma wystarczającej wiedzy, aby edytować kod HTML.
Jeżeli część stron w witrynie zawiera już znaczniki metadanych, to można użyć markera danych, ale wyodrębni on dane tylko ze stron bez znaczników.
Po co wyszukiwarce Google metadane?
To już kolejne narzędzie w „stajni” GWT, które dotyczy danych strukturalnych na stronach internetowych. Kilka miesięcy temu do Narzędzi dla webmasterów Google została dodana sekcja Dane strukturalne z przydatnymi raportami.
Ten nacisk ze strony Google na pozyskiwanie danych strukturalnych może być, poza generowaniem opisów rozszerzonych, związany z projektem Knowledge Graph. W związku z Knowledge Graph Google chce posiadać jak najwięcej danych o danych, które pozwolą na lepsze rozumienie informacji na stronach internetowych i traktowanie ich jako obiektów określonego typu.
A Waszym zdaniem takie narzędzie ze strony Google to dobry pomysł? Przyjmie się, czy po jakimś czasie okaże się, że zostaje wyłączone?