Od momentu, kiedy w maju 2009 Google ogłosiło wprowadzenie nowego sposobu prezentacji wyników wyszukiwania, tzw. Rich Snippets (opisy wzbogacone) funkcjonalność ta była cały czas rozwijana i rozszerzana o dodatkowe formaty danych. Nie bez znaczenia było również wprowadzenie wspólnie z wyszukiwarkami Bing i Yahoo wspólnego standardu etykiet dla danych strukturalnych Schema.org.

Dzięki opisom wzbogaconym Google pomaga użytkownikom odnaleźć właściwe strony poprzez prezentowanie ich wizytówek w wynikach wyszukiwania. Im więcej informacji zawiera taka wizytówka, tym łatwiej użytkownicy mogą stwierdzić, czy dana strona jest odpowiednia w odniesieniu do zapytania.

Natomiast właściciele witryn zawierających treść strukturalną (takich jak sklepy, wykazy firm lub serwisy poświęcone opiniom) mogą oznaczać ją etykietami i jasno wskazywać, że każdy oznaczony w ten sposób fragment treści stanowi określony typ danych. Zamieszczenie takich danych nie wpływa na wygląd strony, a jednocześnie pomaga Google poprawnie rozpoznawać i prezentować informacje na niej umieszczone. Można dzięki temu tworzyć opisy wzbogacone, które są wyświetlane na stronie wyników wyszukiwania.

Google udostępniło również narzędzie umożliwiające sprawdzanie poprawności fragmentów sformatowanych i upewnienie się, że wyszukiwarka Google może wyodrębnić dane ze strony. Narzędzie pokazuje obsługiwane przez wyszukiwarkę znaczniki metadanych znalezione na stronie oraz podgląd strony w wynikach wyszukiwania w postaci opisu wzbogaconego.

Jednym z największych problemów związanych z fragmentami sformatowanymi jest to, że nawet jeśli etykiety danych zostaną poprawnie dodane do kodu to nie ma pewności czy taki opis wzbogacony pojawi się w wynikach wyszukiwania. Wielu użytkowników twierdzi nawet, że czasami sformatowany opis nie pojawia się mimo, że narzędzie do sprawdzania poprawności fragmentów sformatowanych bez problemu generuje właściwy podgląd. W związku z tym Google udostępniło w Centrum Pomocy dla Webmasterów dokument opisujący najczęściej popełniane przez użytkowników błędy, które mogą powodować niepojawianie się wzbogaconego opisu strony w SERP. Poniżej przedstawiam skrócony opis najważniejszych problemów opisanych w dokumencie Google:

1. Czy znaczniki są poprawne i jednoznaczne?

Związane jest to z tym, że aby opisy wzbogacone mogły być wyświetlone w wynikach wyszukiwania to znaczniki służące do ich opisania muszą spełniać wymagania dotyczące danego typu treści. Dlatego jeżeli sformatowany opis nie pojawia się dość długo w wynikach wyszukiwania warto w pierwszym kroku sprawdzić treść właśnie pod kątem wymaganych tagów i atrybutów oraz samej poprawności formatu danych. Warto też upewnić się, że nazwy właściwości są poprawne. Tutaj przydatne może okazać się właśnie narzędzie do testowania fragmentów sformatowanych, które udostępnia Google. Przy jego użyciu należy sprawdzić czy oznaczane dane rzeczywiście wyświetlane są w sekcji „Extracted data from the page”. Jeżeli informacje te nie są widoczne to znaczy, że nie zostały znalezione przez Google, czyli zostały źle opisane. Aktualnie obsługiwane są między innymi następujące fragmenty rozszerzone: przepisy, opinie, opisy produktów, zdarzenia, profile osób, utworzy muzyczne, itd. Narzędzie do testowania nie może jednak wygenerować podglądu dla wszystkich rodzajów danych, w przypadku, kiedy jest to niemożliwe niezbędne jest manualne sprawdzenie danych.

2. Czy oznaczana treść nie jest urywana przed użytkownikami?

Związane jest to z tym, że oznaczany może być wyłącznie tekst, który jest przeznaczony do odczytu przez użytkowników odwiedzających stronę. Zawartość, która jest niewidoczna dla użytkowników nie będzie wyświetlana przez Google w postaci opisów wzbogaconych. Mimo to bardzo często można spotkać się z praktyką webmasterów polegającą na tym że fragmenty treści które są przeznaczone do wyświetlenia w postaci fragmentów sformatowanych gromadzone są w jednym miejscu w kodzie, a następnie ukrywane przy użyciu np. display:none. Nie jest to właściwe postępowanie, gdyż tak jak wspomniano treść niedostępna dla użytkowników jest ignorowana przez Google.

3. Czy oznaczana treść jest reprezentatywną częścią głównej treści strony?

Związane jest to z tym, że głównym celem stosowania opisów wzbogaconych przez Google jest zapewnienie użytkownikom możliwości oceny czy strona widoczna w wynikach wyszukiwania odpowiada zagadnieniu, którego szukają. Jeżeli strona o pewnej tematyce  przy wykorzystaniu znaczników służących do formatowania danych strukturalnych oznacza takie treści, które nie są w ogóle powiązane z jej główna tematyką, to w wynikach wyszukiwania nie będzie zawierała opisu wzbogaconego za równo w przypadku zapytań powiązanych z jej głównym tematem jak również w przypadku zapytań powiązanych z danymi, które zostały oznaczone.

4. Czy oznaczona została wystarczająca ilość informacji?

Związane jest to z tym, że do wygenerowania przez Google opisów wzbogaconych dla poszczególnych typów danych strukturalnych wymagane są określone dane. Np. w przypadku Opinii podgląd nie zostanie wygenerowany, jeżeli nie zostanie zdefiniowany autor opinii, a w przypadku Zdarzenia tym samym skutkował będzie brak określonej daty lub miejsca zdarzenia, itd.

Żródło: http://www.google.com/support/webmasters/bin/answer.py?answer=1093493