Domeny dopasowane do zapytaniaOd zarania branży SEO mówi się o tym, jaki wpływ na pozycję w rankingu wyników wyszukiwania ma dokładne dopasowanie nazwy domeny do zapytania (ang. Exact Match Domain). Ekipa SEOmoz postanowiła zbadać to zjawisko, a my przedstawiamy wyniki tych analiz.

Nazwy domen dokładnie dopasowane do zapytania

Dokładne dopasowanie nazwy domeny a pozycja w wynikach wyszukiwania

Wskaźniki korelacji mierzone na przestrzeni kilku ostatnich lat sugerują, że wpływ dokładnego dopasowania domeny na ranking wyników wyszukiwania maleje z roku na rok.

Korelacja dokładnego dopasowania nazw domen .com z pozycją w rankingu

Korelacja dokładnego dopasowania nazw domen .com z pozycją w rankingu wyników wyszukiwania

Należy pamiętać, że korelacja nie musi oznaczać związku przyczynowo-skutkowego i na spadek wskaźnika mogły mieć wpływ inne czynniki.

A jak sytuacja wygląda po ostatnich zawirowaniach w SERPach i aktualizacjach algorytmu wyszukiwarki?

Dokładnie dopasowane nazwy domen w TOP 10

W pierwszej kolejności sprawdzono udział dokładnie dopasowanych domen w Top 10 wyników wyszukiwania dla 1000 zapytań (czyli dla 10000 adresów URL). Dokładne dopasowanie zdefiniowano restrykcyjnie i na przykład dla zapytania „kredyty hipoteczne” dokładnie dopasowana domena to tylko „kredytyhipoteczne.tld” (gdzie .tld oznacza dowolną domenę najwyższego poziomu).

Udział dokładnie dopasowanych nazw domen w Top 10 wyników wyszukiwania

Udział dokładnie dopasowanych nazw domen w Top 10 wyników wyszukiwania

Udział dokładnie dopasowanych domen w analizowanym okresie wahał się w zakresie 3,3 – 4,1%. Na wykresie można zauważyć malejący wpływ dokładnie dopasowanej nazwy domeny na pozycję w SERPach z wyraźnym spadkiem w okolicach wprowadzenia aktualizacji Pingwin. Prawdopodobnie aktualizacja Pingwin nie brała pod uwagę dokładnego dopasowania domeny. Po prostu wybór takiej nazwy domeny idzie często w parze z intensywnym linkowaniem tekstami odnośników również dokładnie dopasowanymi do zapytania.

Dokładnie dopasowane nazwy domen na pierwszej pozycji

Druga analiza pokazuje liczbę dokładnie dopasowanych do zapytania domen okupujących pierwszą pozycję wyników wyszukiwania.

Udział dokładnie dopasowanych nazw domen na pierwszej pozycji wyników wyszukiwania

Udział dokładnie dopasowanych nazw domen na pierwszej pozycji wyników wyszukiwania

Wykres pokazuje, podobnie jak dla Top 10, spadek dokładnie dopasowanych domen na pierwszej pozycji po wprowadzeniu Penguin Update. Różnica jest widoczna od połowy czerwca, kiedy liczba dokładnie dopasowanych domen na pierwszym miejscu wróciła do poprzedniego poziomu, a nawet wzrosła. Nagły wzrost w sierpniu to prawdopodobnie tylko wpływ wprowadzenia SERPów z siedmioma wynikami na pierwszej stronie.

Nazwy domen częściowo dopasowane do zapytania

Wcześniejsze dane dotyczyły nazw dokładnie dopasowanych do zapytania. Analiza obejmująca nazwy domen częściowo dopasowanych do zapytania (ang. Partial Match Domains) dla przykładowego zapytania „kredyty hipoteczne” uwzględniała adresy URL z wystąpieniem „kredytyhipoteczne” lub „kredyty-hipoteczne” w nazwie domeny lub subdomeny, przy jednoczesnym wyeliminowaniu domen z dokładnym dopasowaniem.

Częściowo dopasowane nazwy domen w TOP 10

Udział częściowo dopasowanych nazw domen w Top 10 wyników wyszukiwania

Udział częściowo dopasowanych nazw domen w Top 10 wyników wyszukiwania

Liczba częściowo dopasowanych do zapytania nazw domen w Top 10 wyników wyszukiwania znacząco spadła po aktualizacji Pingwin i ten spadkowy trend ciągle się utrzymuje.

Czy warto kupować nazwę domeny z dokładnym dopasowaniem?

Tak naprawdę Google nie może eliminować dopasowanych do zapytań domen, bo nie są one złe same w sobie. Dlatego działania zmierzają do wykrywania spamerskich czynników w stosunku do nazw domen dopasowanych do zapytania. Jeśli w obrębie domeny zostaną wykryte spamerskie działania (np. agresywne linkowanie z dokładnie dopasowanym anchor tekstem), to dopasowanie nazwy domeny do zapytania wydaje się być dodatkowym elementem tych spamerskich aktywności.

Czy kupować domeny z dokładnym dopasowaniem do zapytania? Jeśli tym zapytaniem jest nazwa marki, to oczywiście tak. W innych przypadkach warto zastanowić się nad długoterminową strategią i uwzględnić proces budowania wizerunku marki online. Dokładne dopasowanie nazwy domeny do słów kluczowych może wręcz być przeszkodą, a wpływ takiego rozwiązania na pozycję w SERPach wydaje się stale maleć.

7 komentarzy:
  1. bart
    bart says:

    Dopasowane domeny są w rękach domainerów i za nie trzeba zapłacić więcej niż 12 zł, dlatego każdy kto nie da tyle ile trzeba wydać na „generyczną” domenę będzie twierdził, że EMD nic nie daje.
    W analizowanych wynikach nie było dużo takich domeny w TOP10 bo są jeszcze nie zagospodarowane w większości..

Dodaj komentarz

Chcesz się przyłączyć do dyskusji?
Feel free to contribute!

Dodaj komentarz