Facebook Places

Po pojawieniu się Facebook Places przyszedł czas na platformę Facebook Deals, od kilku dni dostępną teoretycznie w Polsce.

Facebook Places

Rozwijający się rynek urządzeń mobilnych z dostępem do Internetu powoduje rosnącą popularność usług i aplikacji opartych na lokalizacji użytkownika (LBSLocation Based Services). Facebook Places (Facebook Miejsca) jest odpowiedzią na te tendencje, szczególnie popularny poza Polską Foursquare. Facebook Places daje możliwość natychmiastowego opublikowania swojej aktualnej geolokalizacji, co może być formą kontaktowania się osobami w okolicy. Usługa daje również możliwość komentowania i rekomendowania miejsc.

Facebook Deals

Facebook Deals (Facebook Oferty) to platforma do prowadzenia działań marketingowych przez firmy z wykorzystanie geolokalizacji użytkowników Facebooka, jest to więc biznesowe dopełnienie dla Facebook Places. Użytkownicy meldujący się za pomocą Facebook Places mogą otrzymywać rabaty i specjalne oferty za pośrednictwem platformy Facebook Deals. Dlaczego w Polsce jest dostępna tylko teoretycznie? Bo Facebook Deals jest ciągle w fazie testów i oferta jest dostępna dla wybranych miast w USA. Po wypełnieniu formularza kontaktowego, zamiast kontaktu od przedstawiciela serwisu Facebook, otrzymujemy automatycznie wygenerowaną wiadomość e-mail z wyjaśnieniem:

We’re currently testing Deals on a limited basis and as a result we are temporarily only accepting requests from businesses in the following U.S. cities: San Francisco, Atlanta, and Austin.

Można jednak przypuszczać, że niedługo usługa będzie w pełni dostępna. Facebook Deals ma być narzędziem do tworzenia specjalnych ofert w oparciu o system meldowania się w określonej lokalizacji przez Facebook Places. Istotny jest tu również element rekomendacji znajomych. Facebook Deals wprowadza także elementy popularnych ostatnio zakupów grupowych (np. popularny Groupon). Przychodząc z grupą znajomych można skorzystać ze specjalnie przygotowanej okazji. Ważne jest to, że korzystanie z platformy nie wiąże się z poniesieniem początkowych kosztów. Facebook pobiera natomiast część wpływów po skorzystaniu z oferty.

Czekając na pełne wdrożenie platformy Facebook Deals w Polsce można zapoznać się ze sposobem tworzenia ofert specjalnych w filmie instruktażowym (j. ang.):

Nierozstrzygnięte pozostaje pytanie jak tego typu usługa zostanie przyjęta w Polsce, gdzie pomimo dużej popularności Facebooka, jego wykorzystanie przez aplikacje mobilne jest stosunkowo małe. Rośnie liczba użytkowników urządzeń mobilnych, jednak ceny internetu mobilnego pozostają wciąż na wysokim poziomie. Być może zmiany w tym obszarze spowodowałyby boom związany z marketingiem internetowym związanym z lokalizacją użytkownika. Takie narzędzia dają bowiem niezwykle szerokie pole do działań łączących marketing offline i online.