W połowie lipca Google poinformowało o przejęciu firmy Metaweb (http://www.metaweb.com/) prowadzącej otwartą bazę danych szeroko pojętych obiektów świata rzeczywistego – Freebase (http://www.freebase.com/). Zespół Metaweb stworzył system indeksowania nazwanych obiektów (ang. named entity), który pozwala na wyszukiwanie informacji w nowy sposób (np. tak prezentowane są informacje o filmie Incepcja: http://www.freebase.com/view/m/0661ql3). Nazwany obiekt może być konkretną osobą, miejscem, rzeczą, itp. Technologia opracowana przez Metaweb może ułatwić Google przyporządkowywanie informacji do nazwanych obiektów.

Zakup Metaweb to kolejny krok Google zmierzający do poprawienia wyników wyszukiwania przez lepsze, semantyczne identyfikowanie zawartości oraz rozumienie zależności między zasobami Internetu. Ostatnie efekty tych działań to wzbogacone o metadane wizytówki stron w wynikach wyszukiwania (tzw. rich snippets) oraz udzielanie bezpośrednich odpowiedzi na zapytania w wynikach wyszukiwania (np. w zapytaniach o daty urodzin znanych osobistości).

W swoim artkule Bill Slawski zastanawia się jaki był cel i jakie mogą być konsekwencje przejęcia Metaweb przez Google. Czy Google zakupiło Metaweb ze względu na ich technologię – bazę Freebase, czy może wiedzę i doświadczenie pracowników. Zgłoszenie patentowe Google Identifying Query Aspects (http://appft.uspto.gov/netacgi/nph-Parser?Sect1=PTO2&Sect2=HITOFF&u=/netahtml/PTO/search-adv.html&r=1&p=1&f=G&l=50&d=PG01&S1=20100198837.PGNR.&OS=dn/20100198837&RS=DN/20100198837) wskazuje w jaki sposób może zostać wykorzystana baza Freebase do poszerzenia zakresu informacji o osobach, miejscach i innych obiektach wyświetlanych w wynikach wyszukiwania. Może to zaowocować zmianą prezentowania wyników wyszukiwania dla zapytań zawierających nazwane obiekty.

Wyniki wyszukiwania nie muszą być prezentowane jako lista witryn internetowych, wiadomości, grafik czy filmów wideo. Rezultaty mogłyby składać się z wielu zestawów wyników prezentujących różne rodzaje informacji (jak pokazano to na obrazku: http://www.seobythesea.com/wp-images/google-named-entities-display.jpg). SERP mogą również zawierać podsumowania informacji przed listą bezpośrednich odnośników do stron wynikowych.

Jeżeli Google zdecyduje się na zastosowanie mechanizmów opisanych w tym zgłoszeniu patentowym, to w przyszłości możemy zobaczyć wyniki wyszukiwania podzielone na kategorie, czy różne aspekty, przynajmniej w sytuacji gdy zapytanie będzie zawierało nazwany obiekt. Z niedawno opublikowanego przez Microsoft dokumentu (http://research.microsoft.com/pubs/120889/fp0700-yin.pdf) wynika, że 20-30% zapytań w Bingu jest po prostu nazwanymi obiektami, jednocześnie aż 71% zawiera obiekty nazwane. Wszystko wskazuje więc, że Google również zmierza w tym kierunku.

(Źródło: http://www.seobythesea.com/?p=4113)

0 komentarzy:

Dodaj komentarz

Chcesz się przyłączyć do dyskusji?
Feel free to contribute!

Dodaj komentarz