Na konferencji Inside Search w San Francisco Google przedstawiło nowe rozwiązania, które mają przełamywać kolejne bariery w szybkim dostępie do wiedzy. Część rozwiązań znanych z wyszukiwania mobilnego przeniesiono do wyszukiwarki desktopowej oraz poczyniono kolejne kroki w kierunku przyspieszenia procesu wyszukiwania.

 

 

Wyszukiwanie bez wpisywania zapytania

Rozpoznawanie mowy a wyszukiwanie mobilne

ruch z wyszukiwarki mobilnej

W ciągu ostatnich 2 lat ruch z wyszukiwania mobilnego wzrósł aż pięciokrotnie. Jedną z technologii, która odpowiada za ten wzrost jest system rozpoznawania mowy, który umożliwia wyszukiwanie głosowe (ang. Voice Search) bez konieczności wpisywania zapytań. Google podzieliło się również ciekawymi statystykami dotyczącymi wyszukiwania głosowego:

  • W ciągu roku ruch z wyszukiwarki głosowej wzrósł sześciokrotnie.
  • Wyszukiwanie głosowe w języku angielskim wykorzystuje 230 miliardów słów z prawdziwych zapytań do wyszukiwarki.
  • Każdego dnia ludzie wypowiadają do wyszukiwarki głosowej równowartość ponad 2 lat mówienia.

Wyszukiwanie głosowe w komputerach osobistych

Wyszukiwanie głosowe w Chrome

Ponieważ wyszukiwanie głosowe jest najbardziej intuicyjne, Google dodało system rozpoznawania mowy dla użytkowników przeglądarki Chrome na komputerach osobistych. Wyszukiwanie głosowe jest dostępne po kliknięciu ikonki mikrofonu w polu wyszukiwania Google. Obecnie wyszukiwanie głosowe dla desktopów jest dostępne w języku angielskim w wyszukiwarce Google.com. Udstępnienie wyszukiwania głosowego w wyszukiwarce desktopowej ma na celu upowszechnienie korzystania z tego rozwiązania na urządzeniach mobilnych oraz ułatwienie wprowadzania zapytań o złożonej pisowni.

 

Wyszukiwanie wizualne na desktopach

Wyszukiwanie obrazem

Wyszukiwanie wizualne, podobnie jak głosowe, zostało uruchomione w pierwszej kolejności na urządzeniach mobilnych. Google Goggles umożliwia wyszukiwanie na podstawie zdjęcia zrobionego telefonem komórkowym. W tym rozwiązaniu zapytaniem jest nie tekst, a plik graficzny. Teraz Google udostępniło funkcję Wyszukiwanie obrazem (ang. Search by Image), która wykorzystuje technologię rozpoznawania obrazów zastosowaną w Google Goggles dla komputerów PC. System rozpoznawania obrazu analizuje plik gaficzny w celu zidentyfikowania charakterystycznych punktów, linii, tekstur a następnie tworzy jego model matematyczny. Opcja jest dostępna po kliknięciu ikony aparatu fotograficznego w pasku wyszukiwarki Grafika Google. Wyszukiwanie obrazem odbywa się poprzez wysłanie dowolnego obrazu z dysku komputera, wklejenie adresu URL pliku graficznego lub po prostu przeciągnięcie obrazka w pole wyszukiwarki. Dzięki temu możemy dowiedzieć się z dużym prawdopodobieństwem co znajduje się na obrazku, znaleźć obrazy zbliżone wizualnie oraz strony zawierające podobne obrazy.

Google search by image

Wyszukiwanie obrazem zostało udostępnione w 40 wersjach językowych wyszukiwarki, w tym w wyszukiwarce images.google.pl. Udostępnione zostały też wtyczki dla przeglądarek Chrome i Firefox, które umożliwiają wyszukiwanie za pomocą dowolnego obrazu znalezionego w sieci poprzez kliknięcie na nim prawym przyciskiem myszy.

Jeszcze szybsze wyszukiwanie

Instant Pages

Instant Pages

W ubiegłym roku uruchomione zostało rozwiązanie Google Instant, które miało przyspieszyć proces wyszukiwania. Kolejnym krokiem jest skrócenie czasu oczekiwania na wybraną stronę wynikową. Rozwiązanie Instant Pages wczytuje w tle zawartość pierwszego wyniku wyszukiwania, podczas gdy użytkownik przegląda stronę SERP. Dzięki temu po kliknięciu w rezultat strona ładuje się prawie natychmiast. Strona będzie wczytywana w tle, jeśli algorytm uzna, że jest ona trafna i z dużym prawdopodobieństwem zostanie kliknięta. W tle będzie pobierany nie tylko podstawowy plik HTML, ale też wszystkie obrazy i inne zasoby zewnętrzne, a nawet będzie wykonywany kod JavaScript. Dzięki skróceniu czasu oczekiwania na stronę, Instant Pages ma zaoszczędzać użytkownikom około 2-5 sekund podczas jednorazowego wyszukiwania. Google poinformowało również, że ruch z wyników wyszukiwania w Narzędziach dla Webmasterów będzie liczony jak dotychczas z uwzględnieniem tylko wyników, które użytkownik faktycznie odwiedził. Prerenderowanie stron przez Chrome nie będzie dotyczyło wyników z systemu AdWords, ale Google nie wyklucza rozszerzenia mechanizmu Instant Pages na linki sponsorowane. Funkcjonalność Instant Pages będzie dostępna w kolejnej wersji beta przeglądarki Chrome.

Wyszukiwarka Grafika Google i Instant

Na konferencji zademonstrowano również wyszukiwarkę obrazów wykorzystującą mechanizm Google Instant, który dostarcza wyniki wyszukiwania już podczas wpisywania zapytania. Funkcjonalność powinna zostać uruchomiona w ciągu kilku najbliższych miesięcy.

Google Images Instant

Szybciej znaczy lepiej?

Google nowymi rozwiązaniami dąży do uczynienia wyszukiwania jeszcze szybszym, bardziej intuicyjnym i inteligentnym. Może jednak faktycznie technologia Google staje się przestarzała i wysiłki zespołów Google idą bardziej w kierunku szybkości niż jakości. Być może jest trochę prawdy w tym, że Google zrzuca dużą część pracy na swoich użytkowników, między innymi udostępniając przycisk +1, który ma być współczynnikiem algorytmu i zalecając oznaczanie danych strukturalnych według schematu Schema.org.

Google Inside Search

Google Under The Hood

Wszystkie nowości w wyszukiwarce Google zostały opisane w witrynie Google Inside Search. Poza nowymi funkcjonalnościami można tam znaleźć praktyczne wskazówki dotyczące podstawowych oraz bardziej zaawansowanych opcji wyszukiwarki. Na uwagę zasługuje bardzo przejrzysty layout witryny z ciekawie przedstawioną na osi czasu ewolucją wyszukiwarki Google i galerią Doodle. Atrakcyjnie została zorganizowana sekcja Under The Hood, w której można znaleźć informacje o technologii odpowiadajacej za działanie wyszukiwarki Google oraz poznać funkcje eksperymentalne. Aby zajrzeć „pod maskę” Google, trzeba złapać za prawy górny róg strony. Kiedy wylejemy zawartość wybranej próbówki na obrazek wyszukiwarki, dowiemy się jakiegoś interesującego faktu na jej temat. Do realizacji elementów interaktywnych wykorzystano możliwości dostarczane przez HTML5.

Źródło: http://googleblog.blogspot.com/2011/06/knocking-down-barriers-to-knowledge.html

0 komentarzy:

Dodaj komentarz

Chcesz się przyłączyć do dyskusji?
Feel free to contribute!

Dodaj komentarz