Google Play – rozrywka w chmurze
Google zdecydowało się ostatnio na połączenie części swoich usług o charakterze rozrywkowym. Teraz Android Market, Google Music i Google eBookstore znajdują się w jednym miejscu, a tym miejscem jest platforma Google Play, dostępna z poziomu przeglądarki oraz dowolnego urządzenia z systemem Android. Obecnie w Google Play znajdziemy gry, muzykę i książki, ale docelowo będą tam udostępniane audiobooki, czasopisma i inne formaty treści.
Ideę Google Play w oryginalny sposób prezentuje filmik promocyjny:
Multimedia w chmurze
Według informacji z oficjalnego bloga, Google Play ma wyeliminować uciążliwe przenoszenie plików między komputerami, synchronizowanie urządzeń i inne niedogodności. Ma to być miejsce docelowe cyfrowej rozrywki, gdzie można odkrywać, kupować, używać i dzielić się z innymi (poprzez Google+, maile i wiadomości tekstowe) plikami multimedialnymi: muzyką, filmami, książkami i aplikacjami.
Google Play jest platformą działającą w chmurze, co oznacza, że wszystkie pliki są przechowywane online i dostępne z różnych urządzeń bez konieczności przenoszenia zasobów. Przechowywanie naszych plików w chmurze (na serwerach Google) jest darmowe.
Co oferuje nam Google Play?
Według oficjalnych informacji Google Play to:
- rozrywka (aplikacje, piosenki, książki i filmy) w jednym miejscu
- darmowe przechowywanie plików multimedialnych online
- przechowywanie do 20 000 plików muzycznych za darmo oraz możliwość kupowania spośród milionów dostępnych piosenek
- dostęp do ponad 450 000 aplikacji i gier dla systemu Android
- możliwość przeglądania największego na świecie zbioru e-booków
- możliwość wypożyczania spośród tysięcy filmów, w tym nowości i pozycji w HD.
Dostępność Google Play
Pełen wachlarz opisywanych usług jest na razie dostępny tylko w USA. Dostępność zasobów Google Play w różnych krajach przedstawia tabela:
Kraj | Muzyka | Filmy | Książki | Aplikacje |
---|---|---|---|---|
USA | x | x | x | x |
Kanada | x | x | x | |
Wielka Brytania | x | x | x | |
Australia | x | x | ||
Japonia | x | x | ||
Polska | x | |||
Pozostałe kraje | x |
Google zapowiada, że celem długoterminowym jest udostępnienie jak najszerszego zestawu multimediów dla użytkowników na całym świecie i ciągłe dodawanie nowych zasobów. Niestety żadne terminy nie są znane, a w Polsce póki co Google Play pełni rolę marketu z aplikacjami na Androida.
W Polsce Google Play = Android Market
Google Play udostępnia aplikacje i gry we wszystkich krajach, w Polsce jest to jedyna z dostępnych usług. Można je pobierać na telefony i tablety z systemem Android za pomocą odpowiedniej aplikacji lub przechodząc pod adres play.google.com na dowolnym urządzeniu podłączonym do Internetu.
Aplikacje są powiązane z kontem Google dzięki czemu można ich używać na dowolnym urządzeniu z Androidem po zalogowaniu w Google. Nie ma więc obawy, że po zmianie urządzenia nie będziemy mieli dostępu do zakupionej aplikacji.
Działanie usługi w przystępny sposób prezentuje filmik:
Integracja i rebranding
Od 6 marca 2012 Android Market, Google Music i Google eBookstore stały się częścią platformy Google Play. Aplikacja Android Market na tablety i telefony z systemem Android została zaktualizowana do aplikacji Google Play Store. Aplikacje dla wideo, książek i muzyki (w krajach, w których były dostępne) zostały zaktualizowane do aplikacji Google Play Movies, Google Play Books i Google Play Music.
Aktualizacja na urządzeniach z Androidem przebiega automatycznie (over-the-air), a wszystkie wcześniej zakupione zasoby (muzyka, filmy, książki i aplikacje) są dostępne po zalogowaniu na konto Google Play.
W ramach scalania usług zmieniono nazewnictwo kilku produktów Google:
- Android Market → Google Play Store
- Google Music → Google Play Music
- Video App → Google Play Movies
- Google Books → Google Play Books.
Rebranding usługi Android Market przebiegł bardzo szybko. Google Play przypomina teraz bardziej rozwiązania takie jak iTunes Store od firmy Apple czy Amazon Marketplace. Na blogach branżowych pojawiają się komentarze, że Google Play może wpłynąć na sposób kupowania muzyki, filmów i aplikacji online, a integracja usług zwiastuje przejście do kontrofensywy na rynku cyfrowych treści.
Popularny Android Market po rebrandingu otrzymał „Google” w nazwie. Zostały jeszcze YouTube i Blogger, ale tutaj zmiana mogłaby przynieść straty – YouTube jest bardzo silną i szeroko rozpoznawalną marką.
Dzięki połączeniu kilku usług w Google Play nastąpiła ich unifikacja i zbudowanie spójnego user experience. Ujednolicanie usług Google rozpoczęło się od uruchomienia Google+ i następujących kolejno zmianach w interfejsach wielu usług, ze stroną główną wyszukiwarki Google łącznie. Niedawno ujednolicona została również Polityka prywatności. Integracja z Google+ i tworzenie spójnego ekosystemu Google ciągle trwa.
Migracja serwisu Android Market na Google Play
W ramach optymalizacji witryn pod kątem wyszukiwarek internetowych często opisywanym zagadnieniem są dobre praktyki podczas przenoszenia witryny do nowej domeny. Dlatego warto przyjrzeć się jak przebiegały przenosiny usługi Android Market do Google Play.
Stara domena: market.android.com
Nowa domena: play.google.com
Analiza wybranych adresów URL ze starej domeny pokazała, że zostały skonfigurowane przekierowania 301 na odpowiednie strony w nowej domenie play.google.com. Tabela pokazuje zestawienie starych i nowych adresów URL, tytułów i opisów dla wybranych stron.
Zawartość odpowiadająca witrynie market.android.com została umieszczona w katalogu nowej domeny, pod adresem: play.google.com/store/. Poza tym w większości przypadków struktura adresów URL nie została zmieniona. W kilku przypadkach zrezygnowano z parametrów w adresach URL. Zasadniczo nie zmieniły się tytuły stron i opisy meta description. Główna zmiana w tym przypadku to aktualizacja nazw poszczególnych usług.
Dział Google Play z aplikacjami to w zasadzie kopia serwisu Android Market:
Sprawdziliśmy także czy zmieniły się znaczniki metadanych dla stron aplikacji:
Android Market | Google Play |
---|---|
http://data-vocabulary.org/breadcrumb | – |
http://schema.org/mobilesoftwareapplication | http://schema.org/mobilesoftwareapplication |
http://schema.org/organization | http://schema.org/organization |
http://schema.org/aggregaterating | http://schema.org/aggregaterating |
http://schema.org/offer | http://schema.org/offer |
Jedyną zmianą jest rezygnacja z menu typu breadcrumb, a co za tym idzie brak odpowiadających mu metadanych. Wszystkie metadane zostały oznaczone przy wykorzystaniu schematu schema.org.
Dodatkowe informacje
Najnowsze informacje na temat Google Play można śledzić na profilu Google+ usługi.