Logo Google+

Dwa tygodnie temu Google oficjalnie ogłosiło uruchomienie projektu Google+. Od tego momentu pojawiło się wiele newsów, wpisów na blogach branżowych, analiz, przewidywań, pochwał i krytyk posunięcia Google. Poniższy wpis opisuje funkcjonalności dostępne w Google Plus oraz podsumowuje odczucia internautów i opinie specjalistów.

 
Spis treści

Pomysł na Google+

W porównaniu do poprzednich produktów projekt Google+ prezentuje się bardzo dobrze. Google Plus oferuje użytkownikom przyjazny, stosunkowo intuicyjny interfejs, do którego trzeba się jednak przyzwyczaić. Jest to w pewnym sensie nauka płynąca z Google Waves – rozwiązania, które upadło jako projekt zbyt radykalnie odróżniający się od istniejących usług, ponieważ ludzie nie wiedzieli jak go używać. Google Plus jest bardziej zbliżone do znanych rozwiązań społecznościowych, takich jak Facebook czy Twitter.

Projekt Google+

Niektórzy krytykują Google+ jako produkt wtórny, naśladujący niektóre rozwiązania z Facebooka. Wydaje się jednak, że jest tu zachowana rozsądna równowaga pomiędzy innowacyjnością, a nawiązaniem do już istniejących rozwiązań i nawyków Internautów. Podstawową cechą Google+ na jaką należy zwrócić uwagę jest przyjęty mechanizm warstwy społecznościowej, a nie forma serwisu społecznościowego. Wiążącym elementem jest nowy pasek Google+, który integruje różne produkty Google z warstwą społecznościową Google+.

Google informując o swoim projekcie Google+ na oficjalnym blogu zadeklarowało, że chce rozwiązać problemy i ułomności połączeń między ludźmi online, które powinny odzwierciedlać bardziej relacje z rzeczywistego życia. Jednocześnie jest mowa o ulepszeniu Google tak, aby uwzględnić relacje międzyludzkie i zainteresowania.

Sieć społecznościowa

Źródło: http://www.slideshare.net/padday/the-real-life-social-network-v2

Na stronie projektu można znaleźć sentencję:

Projekt Google+: dzielenie się tym, co nas ciekawi, tak jak w prawdziwym życiu. Przemyślane pod kątem internetu.

Prywatność w Google+

Google podjęło dużo wysiłków, aby udostępnić łatwe zarządzanie prywatnością, umożliwiając między innymi udostępnianie selektywne. Dzięki tzw. kręgom (Circles) zapewniona jest duża kontrola nad dostępem innych osób do naszych aktywności. Dodawanie ludzi i organizowanie ich w predefiniowane lub stworzone samemu grupy jest bardzo proste. Tak poważne potraktowanie tematu zarządzania prywatnością wydaje się być wynikiem problemów Facebooka, któremy zarzucano zbyt luźne podejście do sprawy prywatności użytkowników serwisu.

Dostęp do Google+

Google+ jest ciągle w fazie testowej dostępnej dla ograniczonej liczby użytkowników, ale Google deklaruje, że projekt będzie niedługo dostępny dla wszystkich. Ograniczenie dostępności może być z pewnych względów korzystne – z jednej strony umożliwiając dopracowanie wykorzystanych rozwiązań, a z drugiej wzbudzając ciekawość i zainteresowanie osób chcących wypróbować Google Plus. Jednak okres oczekiwania nie powinien być zbyt długi, aby nie spowodować zniechęcenia. Na fali szumu medialnego wielu Internautów jest gotowych choćby wypróbować nowe rozwiązanie.

Profile prywatne

Google ogłosiło, że wszystkie prywatne profile Google zostaną wyłączone po 31 czerwca 2011. Aby wziąć udział w projekcie Google+ trzeba posiadać publiczny profil Google. Jednak jedynymi informacjami, które są wymagane w profilu publicznym są imię i nazwisko oraz płeć. Można także wyłączyć widoczność swojego profilu w wynikach wyszukiwania.

Strony Google+ dla podmiotów

Możliwość tworzenia profili podmiotów (na wzór fanpage’ów z FB) ma duże znaczenie dla postrzegania Google+ jako platformy marketingowej, mogącej generować znaczące zyski. Ku zmartwieniu marketerów Google nie umożliwia tworzenia profili biznesowych. W artykule pomocy znajduje się informacja:

Twój profil i nazwa muszą reprezentować jedną osobę. Profile Google nie mogą być zakładane dla par lub grup ludzi. Oprócz tego nie można tworzyć profilów dla podmiotów niebędących ludźmi, na przykład dla zwierząt lub firm. Firma Google może zezwolić na istnienie już utworzonych profilów tak długo, jak długo ich nazwy pozostaną niezmienione.

Z wypowiedzi pracownika Google Christian Oestliena wynika, że tworzone w obecnej wersji Google+ profile podmiotów mają być usuwane. Mimo to powstało już sporo profili w Google+ reprezentujących marki i serwisy internetowe. Decyzja Google o włączeniu niektórych profili podmiotów do testów tworzy podwójne standardy i zachęca do łamania warunków korzystania z usługi poprzez tworzenie profili firm.

Profil Google+ Forda

Pracownicy Google informują w wypowiedziach, że trwają prace nad profilami dla organizacji w Google+, które mają zawierać rozbudowane narzedzia analityczne oraz możliwość połączenia z innymi usługami Google wykorzystywanymi przez firmy, np. systemem AdWords. W ciągu około dwóch tygodni ma zostać wybrana testowa grupa profili podmiotów, o które można ubiegać się poprzez formularz. Google zapowiada, że profile podmiotów będą o wiele bardziej przydatne dla firm niż profile osób fizycznych.

Nazwa Google+

Google nazywa Google+ projektem, nie produktem, podkreślając tym samym, że jest to zestaw funkcji mających na celu uczynienie innych produktów Google bardziej społecznościowymi, a nie oddzielna sieć społecznościowa mająca konkurować z Facebookiem. Wiceprezes nadzorujący produkty społecznościowe Google powiedział, że rozwiązanie nazwano ‚Plus’, ponieważ wykorzystuje istniejące produkty Google i je ulepsza. Nazwa jest jednak dość niefortunna. Spójrzmy choćby na przykład Danny’ego Sullivana:
Now we have Google+, which in turn allows you to +1 things that you’ve Google+’d.

Funkcjonalności Google+

Spotkania (Hangouts)

Spotkania HangoutsSpotkania (Hangouts) to produkt konkurencyjny dla rozwiązań wspierających wideorozmowy, szczególnie dla Skype’a. Funkcjonalnością, która może przyciągnąć użytkowników Facebooka jest grupowy wideoczat, który pozwala na interakcję wideo między 10 osobami. Można również odtwarzać wideo, które wszyscy jednocześnie oglądają. Facebook już poczynił pewne kontdziałania w tym kierunku uruchamiając we współpracy ze Skype wideoczat, choć na razie bez możliwości rozmów grupowych.

Czat (Huddle)

Czat HuddleCzat Huddle to multiczat tekstowy dla urządzeń mobilnych, który umożliwia grupowe rozmowy. Tu również Facebook odpowiedział swoją propozycją czata grupowego.

Kręgi znajomych (Circles)

Kręgi CirclesSieć Google+ jest zbudowana na koncepcji dzielenia się materiałami z wybranymi grupami ludzi, nazywanymi Kręgami (Circles), którymi można w łatwy sposób zarządzać.

Google odpowiada na braki obecnych rozwiązań, które „wrzucają do jednego worka” wszystkich znajomych. W realnym życiu nasze znajomości możemy podzielić na przyjaciół, rodzinę, kontakty zawodowe, itp. Kręgi mają umożliwić podobne rozgraniczenie obszarów naszej codziennej aktywności, pozwalając na tworzenie “wariantów tożsamości” – inaczej postrzega nas rodzina, a inaczej koledzy z pracy. Po co Twoim przyjaciołom i rodzinie nowinki z dziedziny marketingu internetowego? A dla współpracowników i znajomych z branży może być to ciekawa informacja.

Należy zwrócić uwagę, że Kręgi są rozwiązaniem wyraźnie wzorowanym na koncepcji serwisu Diaspora – projekcie, który miał być alternetywą dla Facebooka umożliwiającą dużo większą kontrolę nad prywatnością.

Iskry (Sparks)

Iskry SparkiIskry (Sparki) pozwalają na śledzenie wybranych obszarów zainteresowań, które mogą sugerować nam zawartość, którą chcielibyśmy się podzielić z innymi. Jest to lista aktualizowanych na bieżąco świeżych i relewantnych wyników wyszukiwania na dany temat.

Autoprzesyłanie (Instant Upload)

autoprzesyłanie - Instant UploadDla telefonów z Androidem możliwe jest autoprzesyłanie (Instant Upload) każdego zrobionego zdjęcia do prywatnego albumu w chmurze.

Rozwiązania mobilne

Google przygotowało aplikację dla Androida i aplikację webową w HTML5 dla systemu iOS. Wersja dla systemu Apple jest ograniczona, ale rozwiązanie dla Androida udostępnia prawie wszystkie funkcjonalności dostępne na komputerach osobistych z dodatkiem czatu grupowego i autoprzesyłania, które pozwala na szybki dostęp do obrazków online i wysyłanie zdjęć oraz filmów wideo z telefonu.

Strumień (Stream)

Strumień (Stream) Google+ przypomina funkcjonalnie tablicę z Facebooka z polem udostępniania zawartości. Możliwe jest oglądanie w strumieniu aktualizacji filtrowanych według utworzonych kręgów, zaś każdą udostępnianą zawartość można przypisać wybranym kręgom znajomym. Możliwość udostępniania zawartości będzie dostępna również bezpośrednio z nowego paska nawigacyjnego Google.

W odróżnieniu od Facebooka możliwe jest śledzenie osób bez wzajemności (jak w Twitterze), ale widoczne są wtedy tylko treści udostępniane przez te profile publicznie. Znajomi nie muszą być zarejestrowani w Google Plus. Można dodawać osoby spoza Google+ do kręgów, a udostępniana zawartość będzie im wysyłana w wiadomości mailowej. Może być to minusem w przypadku aktywnych użytkowników Google+ – tacy znajomi będą wtedy zasypywani mailami.

Gdzie jest +1?

Każda aktywność w sieci Google+ może dostać +1-kę, co odpowiada przyciskowi Lubię to. Ale aktywność związana z kilkaniem przycisku +1 w sieci Google+, w wynikach wyszukiwania i na stronach internetowych będzie na razie widoczna tylko w odpowiedniej zakładce profilu danej osoby, nie będzie zaś widoczna w strumieniach znajomych.

Google+ vs Facebook

Google twierdzi, że Plus nie jest konkurentem dla Facebooka. Motywację powstania projektu Google+ tłumaczy słowami:

No. We realize that today people are increasingly connecting with one another on the web. But the ways in which we connect online are limited and don’t mimic our real-life relationships. The Google+ project is our attempt to make online sharing even better. We aren’t trying to replace what’s currently available, we just want to introduce a new way to connect online with the people that matter to you.

Tłumaczenie redakcji:

Nie. Zdajemy sobie sprawę, że obecnie ludzie coraz bardziej łaczą się między sobą poprzez sieć internetową. Ale sposoby jakimi łączymy się online są ograniczone i nie odzwierciedlają naszych rzeczywistych relacji. Projekt Google+ jest naszą próbą uczynienia udostępniania online jeszcze lepszym. Nie próbujemy zastąpić tego co jest obecnie dostępne, po prostu chcemy zapoczątkować nowy sposób łączenia się online z osobami mającymi dla Ciebie znaczenie.

Wypowiedź ta jednocześnie potwierdza, że ma to być konkurent dla istniejących rozwiązań – służący podobnym celom, tylko realizujący je w nowy, lepszy sposób.

Czym Google+ różni się od Facebooka?

  • wideoczat grupowy Hangouts
  • rozwiązania mobilne (np. Huddle)
  • lepsze zarządzanie prywatnością i koncepcja kręgów znajomych (w Faceboooku dominuje koncepcja “wszystko do wszystkich”)
  • możliwość zawierania znajomości jednostronnych.

Użytkownicy Facebooka i Twittera mogą nie czuć potrzeby zmiany serwisu społecznościowego, z którego aktywnie korzystają, ale mogą ich przyciągnąć konkretne funkcje, niedostępne gdzie indziej.

Reakcja Facebooka

Ogłoszenie Facebooka o nowych funkcjonalnościach – czacie grupowym i rozmowach wideo – straciło część swojego blasku z powodu wcześniejszego wystartowania projektu Google+. Posunięcia Facebooka wydają się reakcjami na uruchomienie projektu Google+. Jest to pierwsza potyczka w walkach o użytkowników między Google+ a Facebookiem.

Łyżka dziegciu w beczce miodu

Do wad Google+ można zaliczyć:

  • Złożoność – mnogość opcji i różnych funkcjonalności może być przytłaczająca (pierwsze wrażenie). Rand Fishkin wskazał, że rozbudowanie projektu Google+ stoi w opozycji do produktu społecznościowego jakiego potrzebuje Google – intuicyjnego, prostego, bezpośredniego i prostego do opanowania. Rand sugeruje, że Google zapomniało co przyczyniło się do sukcesu ich wyszukiwarki – prostota, elegancja i minimalistyczny design.
  • Kręgi znajomych – rozwiązanie jest bardzo ciekawe, ale może być też uciążliwe, np. dla osób posiadających kilka adresów email.
  • Nazwa projektu i elementów – nazwy funkcjonalności mogą być mało intuicyjne dla nowych użytkowników – np. Iskry dla newsów, Kręgi dla grup znajomych, Spotkania dla wideoczata.
  • Google+ +1 – przycisk +1 działa inaczej w SERP, a inaczej w Google+.
  • Brak połączeń z innymi kontami – obecnie nie jest możliwe podłączenie kont w innych serwisach (np. Twitterze) do profilu w Google+. Jedyna możliwość to dodanie linku w swoim profilu.
  • Powiadomienia mailowe o aktywności – jak określono na blogu davidnaylor.co.uk, Google zrealizowało ukrytego spambota w ramach Google+, a to przez wysyłanie powiadomień mailowych o aktywnościach do użytkowników dodanych do listy kontaktów, a nie posiadających profilu Google+. Może to być wykorzystane w niecny sposób.

Potencjał Google+

potencjał Google+

Znamy dążenia Google do personalizacji wyników wyszukiwania, co teoretycznie ma skutkować większym poziomem zadowolenia użytkowników korzystajacych z wyszukiwarki. Jednym z kroków w kierunku większej personalizacji SERPów było włączenie wyników udostępnianych przez naszych znajomych na Twitterze. Można więc sobie wyobrazić jaką skarbnicą informacji może być dla Google dzielenie się informacjami poprzez projekt Google+. Google może bezpośrednio dowiadywać się o nowej zawartości, jej popularności oraz grupach potencjalnie zainteresowanych osób, którym zawartość została udostępniona za pomocą kręgów. Jest to potencjał, którego nie można zlekceważyć. Poza tym lajkowanie stron jest lepszym modelem oceny jakości wyników niż bardziej niszowe linkowanie. Aby dodać link, trzeba zazwyczaj posiadać jakąś stronę internetową i znać się cokolwiek na HTMLu. Na blogu Search Engine Land Ciarán Norris stwierdził:

links were for geeks, likes are for everyone (tłum. linki były dla geeków, lajki są dla każdego. Google+ zostało stworzone między innymi po to, aby stworzyć swój własny graf społecznościowy, który będzie mógł być wykorzystany między innymi przez wyszukiwarkę do poprawy jakości wyników. Na łamach Forbesa ukazały się ciekawe obliczenia pokazujące szacunkowe koszty uruchomienia projektu Google+, obejmujące koszty zatrudnienia i akwizycje innych firm. Według tych szacunków Google musiało wydać na swój projekt społecznościowy co najmniej 585 mln dolarów. Widać, że Google nie szczędzi wysiłków, w tym finansowych, aby kolejny produkt społecznościowy nie spalił na panewce.

Ocena internautów

Według badania przeprowadzonego przez serwis TheNextWeb wśród użytkowników Google+:

  • 90% użytkowników lubi rozwiązanie Google+
  • 73% wróży projektowi długoterminowy sukces
  • 66% woli Google+ od Facebooka
  • 40% Google+ wydaje się lepsze od Twittera.

AdWords+

Jest prawie pewne, że AdWords zostanie wykorzystany do prezentowania reklam w projekcie Google+, ale jeszcze nie wiadomo w jaki sposób. Mogą to być reklamy kontekstowe, reklamy oparte na danych demograficznych, zainteresowaniach i aktywności użytkowników. To czy Google+ stanie się wartą uwagi platformą reklamową zależy od stworzenia zaangażowanej znaczącej bazy użytkowników. Niektórzy zwracają uwagę, że Google+ może dostarczyć reklamodawcom lepsze targetowanie reklam, np. poprzez analizę słów kluczowych w sekcji Sparks użytkowników.

Przyszłość Google+

Funkcje Google+

Jest nadal za wcześnie, aby mówić o sukcesie lub porażce projektu Google+. Google Plus ma jeszcze przed sobą długą drogę do pokonania i musi wypracować swoje miejsce w Internecie. Jednak po początkach funkcjonowania można stwierdzić, że jest to o wiele lepszy pomysł niż Google Buzz. Sukces zależy między od tego czy znacząca liczba osób przystąpi do sieci społecznościowej Google+. Sieć społecznościowa, w której nie ma naszych znajomych staje się bezużyteczna.

Według Grega Sterlinga z SEL w najbliższym czasie Facebook nie ma czego się obawiać ze strony Google+. Ale nie wiadomo co może stać się w dalszej perspektywie.