I Love Marketing – Relacja z Konferencji

Konferencja I Love Marketing

W dniach 13-15 marca 2019 odbyła się już VII edycja konferencji I love marketing. Pierwszy dzień poświęcony był influencer marketingowi, drugi ogólnie marketingowi, trzeci natomiast – social mediom. Co o mediach społecznościowych mówi nam jedno z najważniejszych wydarzeń w branży marketingu internetowego? Zapraszam do lektury!

Część poświęcona social media nie przyniosła w mojej ocenie en bloc próby pogłębionej refleksji nad trendami związanymi z szeroko pojętymi mediami społecznościowymi (z wyjątkiem kilku akcentów, o których za chwilę). Nie dostrzegam też przekonujących pytań, ani tym bardziej odpowiedzi, w którą stronę tak naprawdę zmierzają socjale.

Moje prywatne podium

Ważnym elementem konferencji było aktywne uczestnictwo audytorium w ocenie prezentacji oraz prelegentów, dlatego w tym krótkim tekście chciałbym wskazać na tematy, które zwróciły moją uwagę i, pomimo wspomnianego niedosytu, zaakcentować rzeczy pozytywne. Moje prywatne podium przedstawia się następująco.

Brąz – słów kilkoro o wykluczeniach w Facebook Ads

O ważnym elemencie przy tworzeniu kampanii reklamowych, a ściślej na poziomie zestawów reklam, przypomina Artur Jabłoński. Jest to o tyle ważne, że sam prelegent określa wykluczanie mianem „nowego targetowania”. System reklamowy Facebooka będzie nam dawał coraz mniejsze możliwości optymalizacyjne. Niedługo o budżetach na poziomie zestawów reklam będą decydować nie reklamodawcy, tylko sam system wybierze jaką część ze środków na kampanię przeznaczyć na dany zestaw, biorąc pod uwagę skuteczność. Dlatego korzystanie z opcji manualnych, takich jak wykluczanie, może dawać dodatkową przewagę.

Jeśli więc nie stosujemy wykluczeń, nasza kampania dociera cały czas do tych samych osób i nie jesteśmy w stanie stwierdzić, który zestaw reklam charakteryzuje się najwyższą skutecznością. Pokrywanie się grup odbiorców dotyczy zarówno zainteresowań, grup niestandardowych, jak również grup podobnych odbiorców (tzw. Lookalike).

Jabłoński w swoim referacie wskazuje na sytuacje, kiedy do tej aktywności (wykluczania) można nie podchodzić tak restrykcyjnie:

  • grupy pokrywają się w ok. 20 %,
  • mamy małe budżety dzienne, duże grupy i nie skalujemy,
  • bazujemy na szybkich, krótkich akcjach.
Konferencja I Love Marketing

Srebro – TikTok: aplikacja przyszłości czy chwilowa moda?

Inspirującą prezentację zaproponował audytorium Bartek Sibiga. Na tyle inspirującą, że tweetujący uczestnicy konferencji (pod hasztagiem ilovemkt) przyznawali się, że podczas referatu po raz pierwszy ściągnęli aplikację na swój smartfon.

Sibiga w bardzo organiczny a zarazem systematyczny sposób nakreślił kontekst powstania TikToka (wcześniej Musical.ly), a przede wszystkim wskazał warunki do silnego trendu wzrostowego. Ilość czasu spędzana na smartfonach przez generację Z (2,9 h dziennie vs. 2h u millenialsów), wertykalny sposób konsumowania treści (głównie video) na smartfonach – 94 % (tylko 6 % ogląda video horyzontalnie), rozwój stories na wiodących portalach społecznościowych, czy wreszcie augmented reality. To sprawia, że TikTok ma globalnie 500 mln użytkowników a najbardziej znana tiktokerka Jeleniewska „zgarnia” znacznie większe zaangażowanie niż takie gwiazdy jak Maffashion czy Robert Lewandowski na Instagramie.

Na pytanie zawarte z tytule prezentacji: aplikacja przyszłości czy chwilowa moda Sibiga odpowiada – jest to trend, którego nie można przespać.

Złoto, czyli co po Facebooku?

Najciekawszą w mojej opinii perspektywę nakreślił Bartłomiej Rak, który sugeruje, że Facebook ma świadomość, że konieczna jest zmiana swojego modelu w kierunku treści efemerycznych, wiadomości prywatnych i szyfrowanych. W myśl tego Rak sugeruje podział ekosystemu na agorę (Facebook, Instagram) oraz salon (Messenger, WhatsApp). Nowe rozwiązania wg Niego pochodzą nie z zachodu, ale ze wschodu. Teraźniejszością i przyszłością są serwisy typu WeChat, które bazują na integracji z różnymi ekosystemami, podczas gdy Facebook bazuje na komunikacji i adsach. Można dyskutować, na ile Facebook chce podążać tą ścieżką (doniesienia o konglomeracji różnych usług) i na ile teza zawarta w prezentacji jest słuszna, ale na pewno nie można odmówić prelegentowi próby spojrzenia na temat z dalszej perspektywy i nie chodzi mi tylko o odległość geograficzną.

Zamiast podsumowania

Moje krótkie podsumowanie jest, mam tego świadomość, wybiórcze i subiektywne, więc jeśli ktoś jest ciekaw oficjalnych wyników głosowania na najlepszą prelekcję, to odsyłam ich do źródła.