Influencer marketing w czasie pandemii

Influencer marketing

Internet pełni obecnie wyjątkową rolę – łączy ludzi silniej i mocniej niż dotychczas. Łączy rodziny, przyjaciół, współpracowników, uczniów i nauczycieli. Łączy również konsumentów z markami. Z tego powodu działania marketingowe nie mogą się zatrzymać, a marki powinny dostosować swoją komunikację do panujących realiów.  Osoby naturalnie funkcjonujące w Internecie, czyli influencerzy, przychodzą im z pomocą.

SYTUACJA RYNKOWA

Dynamicznie rozwijająca się sytuacja wywołała zmiany zachowań konsumenckich. Podjęte działania oraz wdrożone ograniczenia w dużym stopniu sprzyjają zwiększeniu konsumpcji mediów cyfrowych. Badanie przeprowadzone przez Wavemaker pokazuje, że aż dwie trzecie Polaków deklaruje, że gdyby miało ograniczyć się do korzystania z jednego medium, to byłby to właśnie Internet. Szacuje się, że obecnie użycie Internetu w Polsce wzrosło od 20 do 40%.

Źródło: Projekt Cyfrowizja Wavemaker Marzec 2020

Co robimy w Internecie? Podczas izolacji społecznej użytkownicy zdecydowanie częściej korzystają z platform społecznościowych, a wśród nich królują YouTube, Facebook oraz Instagram. Są to naturalne środowiska działań influencerów, którzy również odnotowują wzrost wyświetleń, wydłużony łączny czas oglądania filmów oraz większe zaangażowanie ze strony fanów. Z analizy przeprowadzonej przez grupę LTTM wynika, że w ostatnim czasie oglądalność treści youtuberów zrzeszonych w sieci wzrosła o 30% – zarówno pod względem liczby wyświetleń, jak i czasu oglądania. Łączy się to z wynikami wyżej wspomnianego badania Wavemakera. Według niego YouTube jest najważniejszym medium dla Polaków.

INFLUENCERZY JAKO WSPARCIE DLA SWOICH ODBIORCÓW

Okres pandemii to bez wątpienia czas, który wystawia na próbę każdego z nas. To także czas próby dla twórców internetowych, gdyż w obecnej sytuacji ludzie jeszcze bardziej kierują się w ich stronę, szukając porad oraz instrukcji funkcjonowania w nowych realiach. Tworząc treści, influencerzy starają się aby były one odpowiedzią na potrzeby ich odbiorców:

  • zachęcają do wspólnych domowych treningów
  • dzielą się wskazówkami, dotyczącymi planowania posiłków i niemarnowania żywności
  • udostępniają szereg porad na temat zabaw z dziećmi w domu
  • zachęcają do wspierania biznesów, które obecnie przechodzą ciężki okres – szczególnie tych lokalnych.

Wprowadzenie izolacji społecznej zapoczątkowało również akcję #zostańwdomu. Po kolei zaczęli się do niej przyłączać artyści, celebryci, sportowcy, politycy, a także zwykli użytkownicy mediów społecznościowych. Z danych wygenerowanych przez InfluTool wynika, że influencerzy w ramach akcji wygenerowali prawie 390 mln wyświetleń oraz zaangażowanie na poziomie 35 mln. Łącznie pod hashtagiem akcji znalazło się prawie 24 tysiące komunikatów influencerów.

ODDAJEMY GŁOS INFLUENCEROM – ANALIZA WŁASNA

Co na temat izolacji oraz jej wpływu na działania online myślą sami influencerzy? Odpowiedzią na to pytanie jest nasze autorskie badanie zrealizowane z udziałem influencerów, którego celem było rozpoznanie i zrozumienie, jak sektor influencer marketingu zareagował na dynamicznie zmieniające się potrzeby odbiorców treści.

Influencerzy zaproszeni do badania to osoby z kilku kategorii tematycznych, prowadzący komunikację za pośrednictwem różnych platform społecznościowych – YouTube, Blog oraz Instagram.

Zachęcamy do zapoznania się z raportem, w którym znajdziecie więcej informacji, w tym analizę obecnej sytuacji, opis badania oraz wyciągnięte z niego wnioski i rekomendacje.

Autorzy raportu: Małgorzata Strzępa, Karolina Pokorska, Jakub Taczewski, Weronika Nowotny