W kontekście testów nowego układu linków do podstron na blogu SEO by the Sea pojawił się wpis o zaktualizowanym patencie zgłoszonym przez Google: „Methods and Apparatus for Serving Relevant Advertisements”. Patent dotyczy reklam AdSense, ale pokazuje w jaki sposób Google może klasyfikować strony według kategorii tematycznych.
W jaki sposób może być ustalana tematyka strony
- Każde wyrażenie na stronie może zostać oznaczone jako jej potencjalny temat.
- Może być stosowane podejście oparte o wartość progową – jeśli termin pojawia się więcej niż określona liczba razy, to przypuszczalnie może być tematem strony.
- Zwroty, które pojawiają się na stronie częściej niż inne, mogą otrzymać większą wagę przy określaniu tematyki.
- Zwroty na stronie, które nie pojawiają się często w Internecie, mogą otrzymać większą wagę niż te, które występują częściej w dokumentach internetowych. Na przykład słowo „lub” pojawia się dużo częściej niż słowo „kot”. Jeśli na stronie pojawią się jednocześnie słowa „lub” i „kot”, to słowo „kot” może otrzymać większą wagę w ocenie potencjalnego tematu strony.
- Niezależnie od wybranego sposobu przypisywania wagi tekstowi na stronie, tylko najwyżej ocenione zwroty mogą być uznane za tematy strony.
- Tekst odnośnika prowadzącego do strony może służyć do określenia jej kategorii. Na przykład strona, która jest podlinkowana frazą „przebieg ciąży” może być postrzegana jako strona o macierzyństwie.
- Tytuł strony może zostać uznany jako jej temat.
- Jeśli strona o określonym temacie linkuje do strony, która jest klasyfikowana, to link może być wskazówką, że strony dotyczą podobnej tematyki.
- Zapytania na które strona najczęściej rankuje w wynikach wyszukiwania mogą być wykorzystane jako temat strony.
- Tematy stron, które są powiązane na przykład poprzez umieszczenie w tym samym katalogu, mogą być przypisane stronie klasyfikowanej.
- Historia wyszukiwań użytkowników, którzy odwiedzili stronę, może być wykorzystywana do określenia jej tematyki.
Wykorzystanie pojedynczych czynników kategoryzacji strony mogłoby być mylące, ale w połączeniu i ocenie ich zgodności dają one efektywny sposób określania tematyki dokumentu. Dobór tytułów, tekstów odnośników, słów kluczowych i tekstów determinuje jaką tematykę algorytm przypisze stronie i pod tym kątem powinna być postrzegana optymalizacja SEO on-site.
Źródło obrazka: www.cpcstrategy.com/blog/2010/11/what-is-data-feed-categorization/