„Prawie każdego dnia mam odwiedzających z zapytania „bookshelf plans”, z powodu popularności wcześniejszego postu o planach Google dotyczących wirtualnych regałów w bibliotece Google. Wielu z tych użytkowników prawdopodobnie nie jest zaskoczonych, że strona jest o bibliotece internetowej wskazanej w tytule i opisie posta w SERP, ale większość poprzedzających wyników wyszukiwania opisuje drewniane półki, a nie wirtualne. Moja strona naprawdę nie mieści się w tej samej kategorii co inne.”

Kiedy wyszukiwarka określa czy strona jest odpowiednia (powiązana) do konkretnych zapytań, robi więcej niż tylko dopasowanie tekstu zapytania do stron zawierających ten tekst i sprawdzenie przychodzących linków. Patent zgłoszony w 2004 r. i obecnie przyznany Google opisuje jak wyszukiwarka internetowa może próbować łączyć strony internetowe i zapytania z kategoriami oraz generować punktację wykorzystywaną w ustalaniu pozycji tych stron. Tego rodzaju dopasowanie kategorii ma rozwiązywać kilka problemów.

Jednym z nich jest zbyt dosłowne traktowanie dopasowania tekstów – jeżeli szukam „car mechanic”, to szukam także „auto mechanic” lub „automobile mechanic”. Jeśli słowo „car” nie pojawia się na stronie o „auto mechanic”, przy zastosowaniu prostego dopasowania tekstowego, nie zobaczę strony w wynikach wyszukiwania.

Innym problemem jest to, że słowa lub wyrażenia użyte w zapytaniach mogą mieć często więcej niż jedno znaczenie. Ilustruje to przykład z półkami na książki. Jeżeli szukasz „bookshelves plans”, to prawdopodobnie rozważasz zbudowanie regału na książki i potrzebujesz planów lub instrukcji. Wpis autora informował o planach Google stworzenia wirtualnych półek na książki. Słowo „plans” może być interpretowane jako rzeczywiste plany konstrukcji lub jako strategia prac nad projektem. Termin „bookshelves” może odwoływać się do mebli na książki lub wirtualnych miejsc do przechowywania informacji o książkach.

Patent

Patent opisujący te zagadnienia to: System and method for determining a composite score for categorized search results

Kategorie stron i zapytań mogą być tworzone ręcznie, poprzez zautomatyzowany proces, albo połączenie tych dwóch metod. Kategorie mogą być zdefiniowane jako lista, w sposób hierarchiczny lub inny. Dokumenty i zapytania mogą być powiązane z więcej niż jedną kategorią. Strony i frazy zapytania mogą być łączone z konkretnymi kategoriami w oparciu o pewną względną wartość korelacji z tymi kategoriami. Siła powiązania z kategoriami może różnić się pomiędzy różnymi stronami i zapytaniami. Ta siła powiązania będzie używana razem z punktacją opartą na dopasowanie tekstowe, aby określić, które strony będą pojawiać się dla których zapytań.

Przykład dla wyszukiwania produktów

W patencie wskazano, że strony produktów mogą być łatwo umieszczone w kategoriach. Dla przykładu, hierarchiczna struktura kategorii może zostać stworzona dla „Gospodarstwa domowego”. W tej ogólnej kategorii mogą znajdować się podkategorie, jak „Środki czystości”, „Pielęgnacja trawników”, „Konserwacja” i „Dekoracje”. Z kolei te kategorie mogą zawierać jeszcze węższe podkategorie, np. „Miotły”, „Mopy”, „Odkurzacze”, „Grabie”, „Kosiarki”, „Flamingi”, „Krasnale”.

Strona (albo zapytanie) o „Flamingach” może wchodzić w następującą listę kategorii:

„Gospodarstwo domowe” > „Pielęgnacja trawników” > „Dekoracje” > „Flamingi”

Kiedy strona zostaje zindeksowana, może otrzymać opartą na dopasowaniu tekstowym punktację, (analogicznie jak punktację dla kategorii). Strona o flamingach otrzyma punktację dla kategorii „Flamingi” w oparciu o stopień korelacji z flamingami w porównaniu do innych stron o flamingach.

Strona o dekoracjach do trawników, która zawiera informacje o flamingach i krasnalach ogrodowych może pasować do obu kategorii: „Flamingi” i „Krasnale”, ale punktacja korelacji dla flamingów może nie być tak wysoka jak ocena korelacji strony tylko o flamingach.

Wnioski

Jest możliwe, że Google wykorzystywało takie dopasowanie kategorii do zapytań i stron w przeciągu ostatnich 6 lub 7 lat. Jest również możliwe, że Google przeszło do innych metod, które próbują rozwiązać problemy, z którymi miały poradzić sobie rozwiązania patentowe. Opisany w patencie rodzaj dopasowania kategorii jest jednym ze sposobów określania relatywności. Jest kilka innych sposobów w jaki wyszukiwarki mogą realizować koncepcję relatywności (powiązania).

Od niedawna wyszukiwarki próbują intensywniej interpretować intencje kryjące się za zapytaniami. Ten rodzaj interpretacji może być dość prosty, jak próba zwracania stron, na których można dokonać transakcji dla zapytań w stylu „buy xxxxxx”. Może się skupiać na stronach informacyjnych, kiedy zapytanie zaczyna się np. od wyrażenia „how to”. Wyszukiwarka może dążyć do zwrócenia konkretnego serwisu, kiedy uzna zapytanie za nawigacyjne, oznaczające, że użytkownik próbuje znaleźć konkretną witrynę.

Inny rodzaj relatywności to taki, który odnosi się do potrzeb wynikających z sytuacji. Na przykład dla zapytania „Pizza” wyszukiwarka stara się zawrzeć linki do lokalnych pizzerii w oparciu o przekonanie, że moją intencją jest znaleźć miejsce, gdzie mogę zjeść pizzę.

Jednym ze sposobów używanych przez Google w celu obejścia problemów opisanych na początku wpisu jest uwzględnianie synonimów dla zapytań, kiedy jest to wskazane. To rozwiązuje problem opisany na przykładzie zapytania „car mechanic”.

O wykorzystaniu synonimów w tekstach SEO mówi opublikowany wcześniej Poradnik dla Copywriterów.

Google może stosować dopasowanie kategorii jako czynnik rankingu, ale rozwija także inne metody, które mogą dawać lepsze efekty niż te opisane w patencie.

(Źródło: http://www.seobythesea.com/?p=4440)

0 komentarzy:

Dodaj komentarz

Chcesz się przyłączyć do dyskusji?
Feel free to contribute!

Dodaj komentarz