Niedawno pisaliśmy o wprowadzeniu w SERP Google wyników Wyszukiwarki Miejsc (Nowa Wyszukiwarka Miejsc od Google już w Polsce). Zmiana ta polegała na wprowadzeniu wyników lokalnych do wyników organicznych. W niektórych przypadkach nadal pojawia się stary „siedmiopak” w trochę innym układzie. W innych wygląda to tak, jakby witryny dodatkowo otrzymały tylko odnośniki do swojej strony w Miejsca Google. Czasami zaś wyniki wyszukiwania wyglądają na całkiem nowe, inne niż wcześniejsze wyniki organiczne i inne niż wypunktowane literkami wyniki lokalne. Ale jaki jest rzeczywisty skutek tej zmiany na lokalne wyniki wyszukiwania?

Pozyskiwanie danych

Wizualnie nowa strona wyników wyszukiwania lokalnego zawiera informacje z obu źródeł – witryny internetowej i strony Miejsca Google firmy/organizacji. Tytuł i opis są pobierane z witryny, ale dodatkowo zawarte są w nim wybrane informacje ze strony Miejsca Google.

[singlepic id=154 w=320 h=240 float=center]

Aby dowiedzieć się o skutkach połączonych wyników wyszukiwania, pracownicy SEOmoz wybrali 50 losowych witryn. Początkowym warunkiem było wybranie tych witryn, których pozycje były śledzone przynajmniej od 2 miesięcy. Wyeliminowane zostały również witryny o znacznych wahaniach pozycji w ostatnich kilku tygodniach, ponieważ nie można byłoby przypisać tych zmian pozycji do żadnego konkretnego czynnika. Wreszcie usunięto kilka witryn z niekonkurencyjnych obszarów, które zdominowały wyniki wyszukiwania.

Po wybraniu próbki, wykonano szybką analizę poprzez porównanie naturalnych wyników wyszukiwania przed zmianą z pozycjami po wprowadzeniu zmian w SERP Google. Następnie przeprowadzono takie same wyszukiwania w Mapach Google w celu określenia jakie pozycje miały same strony Miejsc Google.

[singlepic id=155 w=320 h=240 float=center]

Z nielicznymi wyjątkami pierwsze 7 wyników z Mapy Google było dotąd wyświetlanych w starym „siedmiopaku” dla takiego samego wyszukiwania w wyszukiwarce uniwersalnej. Pozycje tych wpisów były ustalane niezależnie od wyników organicznych umieszczonych pod „siedmiopakiem”. Porównanie poprzednich pozycji w wynikach naturalnych z obecnymi pozwoliło na sprawdzenie, czy zmiana może być skorelowana z pozycjami stron Miejsc Google w wynikach wyszukiwania Map Google.

Była jakaś zmiana?

Z 50 zbadanych witryn, 30 uzyskało lepsze pozycje w nowych, połączonych wynikach wyszukiwania, a 6 z nich spadło. W większości przypadków zmiany pozycji tych stron mogą być powiązane z pozycjami ich wpisów lokalnych (Google Miejsca).

Zmiana na lepsze

W pierwszej kolejności przeanalizowano witryny, których pozycje poprawiły się. Wyeliminowano 4 skrajne wyniki, ale dla większości można było zobaczyć bezpośrednią korelację pomiędzy wzrostem pozycji witryny i ich lokalnymi pozycjami w Mapy Google. Wszystkie zapytania użyte do analizy zawierały słowo kluczowe (usługę) i lokalizację (miasto).

[singlepic id=156 w=320 h=240 float=center]

Ogólnie można powiedzieć, że witryny sprawująca się dobrze w obu – naturalnych i lokalnych – wynikach wyszukiwania zachowują się jeszcze lepiej w nowych skonsolidowanych wynikach wyszukiwania Google. W wielu przypadkach można bezpośrednio dostrzec jak dobrze zoptymalizowany wpis w Miejsca Google (o dobrej pozycji) „wyciąga” w górę pozycję witryny w standardowym wyszukiwaniu.

W niektórych przypadkach firmy z dobrze rankującą witryną oraz stroną Miejsca Google były w stanie wskoczyć wyżej o jedną lub dwie pozycje w nowych wynikach wyszukiwania. W innych wygląda na to, że dobrze zoptymalizowana strona Miejsca Google była w stanie znacząco wpłynąć na przyzwoicie sprawującą się witrynę i poprawić jej pozycję o kilka miejsc.

Zmiana na gorsze

Podczas gdy wpis firmy w Google Miejsca może pozytywnie wpłynąć na naturalne wyniki wyszukiwania witryny, zbadano również te przypadki, w których pozycje spadły, aby określić czy jest jakiś negatywny czynnik powiązany z nowymi wynikami wyszukiwania.

[singlepic id=157 w=320 h=240 float=center]

Należy zwrócić uwagę, że rozmiar uzyskanej próbki testowej był bardzo mały. Patrząc na pozycje można również stwierdzić, że 3 witryny nie miały rewelacyjnych pozycji. Można przyjąć, że ich spadek był związany z ogólnym negatywnym trendem.

Przyglądając się bliżej pozostałym witrynom (rankującym dobrze) wywnioskowano, że spadek nie był bezpośrednio spowodowany kiepskim wpisem firmy, ale tym, że Google nie powiązało bardzo odległych pozycji wpisów w Google Mapy z odpowiadającą im witryną. Dlatego inne serwisy posiadające mocne strony Google Miejsca miały wyższe pozycje.

Inne obserwacje

Wśród dziesiątek przeprowadzonych lokalnych wyszukiwań można było zauważyć, że:

  • Wpisy z katalogów wydawały się pojawiać częściej w lokalnych wynikach, w niektórych przypadkach zajmując do pierwszych 3 pozycji SERP.
  • „Siedmiopak” nie zniknął całkowicie. Podobny sposób prezentacji wyników lokalnych wydaje się pojawiać w sytuacji kiedy Google nie jest pewne, czy przeprowadzane wyszukiwanie ma charakter lokalny. Zazwyczaj ma to miejsce dla mniejszych miast (regionów).
  • W narzędziach do sprawdzania pozycji wyniki z nowego „siedmiopaku” mogą nie być uwzględniane.
  • Można spotkać wiele witryn bez strony Google Miejsca na pierwszej stronie wyników wyszukiwania, ale rzadko spotyka się stronę Google Miejsca bez witryny. Przed zmianą często można było spotkać takie wpisy bez własnej witryny w starym „siedmiopaku”. Obecnie wygląda na to, że bez witryny jest prawie niemożliwe bycie na pierwszej stronie SERP dla większości wyszukiwań.

Co to oznacza?

Najlepszym rozwiązaniem jest posiadanie świetnie zoptymalizowanej witryny oraz powiązanej z nią, zoptymalizowanej, zweryfikowanej strony w Google Miejsca. W nowej sytuacji poza posiadaniem kilku słów w znaczniku <title> i meta „description”, aby się sprzedać, powinno się mieć adres, numer telefonu, opinie, listę wzmianek z innych witryn, a nawet obrazek, aby przyciągnąć uwagę do swojego serwisu internetowego.

(Źródło: http://www.seomoz.org/blog/how-googles-new-local-serp-affected-your-ranking-11360)

0 komentarzy:

Dodaj komentarz

Chcesz się przyłączyć do dyskusji?
Feel free to contribute!

Dodaj komentarz