Aktualizacja Panda, która nie tak dawno miała miejsce w anglojęzycznej wersji wyszukiwarki odbiła się głównie na stronach będących farmami treści, które powielały content i nie prezentowały wystarczająco dużo wartościowych i unikalnych materiałów. Ponadto objęła strony publikujące materiały, które nie wyczerpują w całości opisywanego tematu lub są napisane słabym językiem – łącznie około 40% użytkowników.

W najbliższym czasie najnowsza aktualizacja algorytmu ma zostać wprowadzona również w pozostałych krajach. Powstaje zatem pytanie czy można się w jakiś sposób przygotować na jej wprowadzenie? Co zrobić aby nie odczuć jej wpływu? Co zrobić ze stronami z niskiej jakości zawartością? Pracownik Google JohnMu przedstawił na Forum Narzędzi dla Webmasterów kilka wskazówek dotyczących tej kwestii:

  • Jeżeli w serwisie istnieją niskiej jakości strony, które nie są potrzebne i w stosunku do których nie jest przewidywana aktualizacja, to wówczas dobrym rozwiązaniem będzie ich usunięcie i zwrócenie w zamian strony błędu 404. Warto, aby zwracana w ten sposób strona była atrakcyjną własną stroną błędu. Więcej na temat tworzenia takiej strony można przeczytać w Centrum pomocy dla Webmasterów. Zapewne niektórym takie zalecenie może wydawać się dziwne, gdyż strona błędu 404 standardowo pojawia się w momencie błędów indeksowania, ale JohnMu zapewnia, że zastosowanie takiego rozwiązania nie wpłynie negatywnie na indeksowanie pozostałych stron w witrynie. Jednocześnie roboty wyszukiwarki nie będą miały dostępu do niskiej jakości treści, a użytkownicy w łatwy sposób będą mogli powrócić do innej strony w serwisie.
  • W przypadku stron niskiej jakości, w stosunku co do których planowana jest w przyszłości poprawa treści na nich umieszczonych warto zastosować meta tag robots o wartości noindex. W ten sposób strona nie będzie znajdowała się w indeksie wyszukiwarki (aż do momentu jej poprawy i usunięcia znacznika meta robots noindex), ale nadal będzie przekazywała swoją wartość linkom na niej umieszczonym.
  • Kiedy w serwisie występują jednocześnie zarówno niskiej jakości strony, jak i strony wartościowe o zbliżonej tematyce, wówczas dobrym rozwiązaniem jest wykorzystanie przekierowania 301 ze stron słabej jakości do powiązanych z nimi tematycznie stron wartościowych. Rozwiązanie takie jest równie korzystne w sytuacji występowania w obrębie serwisu zduplikowanych stron. Kiedy niemożliwe jest wykonanie przekierowania 301, wówczas można zastosować atrybut rel=”canonical”.

Poza usunięciem lub poprawą stron zawierających niskiej jakości treść, warto przeanalizować jeszcze kilka innych czynników, które na podstawie analizy zmian w anglojęzycznej wyszukiwarce z dużym prawdopodobieństwem miały wpływ na spadki:

  • nagromadzenie na stronie znacznej ilości reklam,
  • zduplikowana zawartość zarówno w obrębie serwisu jak i na zewnątrz,
  • zbyt duża liczba linków wewnętrznych (charakterystyczna dla katalogów).

Istotne jest aby przedstawione powyżej zmiany wprowadzić możliwie jak najszybciej, gdyż wszystkie zmiany tego typu dopiero po pewnym czasie wpływają na algorytm wyszukiwarki. Nie ma niestety pewności czy rzetelne zastosowanie się do wskazówek JohnMu zniweluje skutki zbliżającej się aktualizacji Panda, ale czemu by nie spróbować?

(Źródło: http://www.google.com/support/forum/p/Webmasters/thread?tid=1d632baa3f7b4034&hl=en)