Jak wybrać agencję SEO

Bardzo często na forach, social mediach, Facebooku, dyskusjach między biznesmenami pojawia się kwestia tego, w jakie ręce powierzyć działania w Internecie, w tym pozycjonowanie witryny. Jest to ważna decyzja, bo wybranie złej agencji lub osoby od marketingu internetowego może nie tylko nie przynieść żadnych rezultatów, może nawet zaszkodzić naszej widoczności. Oczywiście, są też osoby, dla których taki wybór agencji SEO/SEM to kwestia życia lub śmierci w biznesie online, tutaj szczególnie odnosi się do osób, które myślą, że zatrudnienie agencji spowoduje, że samo się będzie sprzedawać. Płacę? No to na konto ma wracać 10x tyle. Niestety ten świat tak nie działa. W tym artykule odpowiemy na jedno (w sumie to kilka, ale jedno główne) ważne, ale to bardzo ważne pytanie, jak wybrać agencję w kontekście działań SEO?

Sprawdź wiarygodność

Sprawdź stronę internetową agencji, social media, opinie, a także to ilu mniej więcej zatrudnia specjalistów, czy jest to renomowana agencja, czy podejrzany „noname”? Oczywiście, freelancerzy oraz małe agencje mogą działać bardzo dobrze, jednak należy się zastanowić, dlaczego jedne agencje obsługują 1000 klientów, a inne 50? Dlaczego jedne mają dużą ilość klientów, a inne niewiele? Czy, aby na pewno jest to kwestia mocy przerobowych?

W wypadku większych agencji zawsze pojawią się negatywne opinie, więc należy do nich rozsądnie podchodzić, bo baza osób współpracujących jest większa. Jest to normalne, że na 1000 klientów, np. 50 będzie niezadowolonych, a w wypadku mini agencji współpracującej z 50 klientami takich malkontentów będzie stosunkowo mniej, załóżmy 5-ciu. I jest to niezależne od jakości działań, zawsze znajdzie się ktoś komu coś nie pasuje.

Sprawdź, jakie prace podejmie agencja w ramach kampanii

Bardzo prosta sprawa, zadaj pytanie, co agencja będzie robić w ramach swojej pracy. Lista prac powinna być jawna i przejrzysta, a następnie raportowana, abyś mógł sprawdzić, czy dane działania zostały naprawdę zrealizowane. Tylko tak znajdziesz dobrą agencję.

Wybór agencji SEO - o co pytać

Czy pozycjonowanie za efekt działa? Czy wybrać agencję działającą „za efekty”?

Zdecydowanie NIE. Agencje działające w modelu „za efekt” bardzo często wybierają efekty, które nie będą miały przełożenia na Twój biznes. Co to znaczy? Zaproponowane działania, niekoniecznie będą opłacalne i nie będą rozwijały biznesu. Jedyny sensowny model rozliczania się, to rozliczanie się „za wykonaną pracę”. Oczywiście można rozliczać się od sprzedaży, jednak dotyczy to tylko i wyłącznie dużych firm, które przekazują większą część marketingu w ręce agencji. Praktycznie wszystkie firmy usługowe działają, na zasadzie – Ty płacisz, a my robimy coś dla Ciebie. Dlaczego agencje miałby działać inaczej?

Czy agencja może obiecać pewny ruch/wzrosty/sprzedaż dzięki SEO?

Jeśli agencja obiecuje złote kokosy, sprzedaże, a nawet wzrosty to niestety muszę Cię rozczarować. Ze względu na charakter działania wyszukiwarki, obietnice nie są możliwe. Możemy szacować, analizować trendy, ale jeśli agencja obiecuje, że na pewno będzie tak i tak, strzeż się! Nawet najlepsza i największa agencja na świecie nie może zagwarantować efektu. Samo Google wypowiedziało się w tej sprawie: „Nikt nie może zagwarantować pierwszej pozycji w rankingu Google. Wystrzegaj się SEO, którzy twierdzą, że gwarantują pozycję w rankingach, mają „specjalne układy z Google” lub reklamują „priorytetowe zgłaszanie” witryn do Google.”

Czy za 500 złotych miesięcznie wypozycjonuję stronę i będę mieć z tego biznes?

Nie. Załóżmy, że firma liczy sobie 100 złotych za godzinę pracy specjalisty, to za 500 złotych na miesiąc będzie to 5 godzin pracy. Co można zrobić w 5 godzin pracy? Napisać tekst na bloga i może wstawić go na stronę. I tyle. Nie jest to wystarczające działanie. A gdzie rozmowy, audyty, strategia, optymalizacja techniczna, optymalizacja meta tagów, dodawanie nowych podstron, nie mówiąc już o linkowaniu.

Kwota 500 złotych za SEO może być jedynie wstępem do dalszej współpracy i początkową budową widoczności.

Czy jak „kupię” pozycjonowanie nie muszę już nic robić?

Nie. Musisz współpracować, dzielić się informacjami, przesyłać materiały. Szczególnie, gdy budżet jest niewielki, im więcej dasz od siebie, tym lepsze wyniki osiągniemy. Od przesyłania aktualnych informacji dotyczących działania firmy, po wdrażanie rekomendacji, czy pisanie dodatkowych artykułów. Współpraca to podstawa dobrych wyników, niezależnie od agencji, z którą działamy.

Jeśli nadal nie wiesz, jak wybrać agencję marketingu internetowego czy innych działań online, odezwij się do nas!

Poznaj odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania

Jak wybrać agencję SEO?

Musisz przeanalizować doświadczenie, wielkość, wiarygodność, sposób rozliczania się z agencją (za ilość prac), ilość i jakość działań, aby podjąć dobrą decyzję.

Jak kontaktować się z agencją SEO?

Najlepiej, jeśli do twojej kampanii jest przyporządkowany konkretny opiekun SEO, który pomoże, doradzi i zaangażuje się w realizację prac.

Jaką umowę SEO podpisać?

Najlepiej rozliczać się z agencją na podstawie realizowanych prac. Najgorszy sposób rozliczania się to za efekt.

Jak znaleźć firmę SEO?

Najlepiej znaleźć największe agencje SEO poprzez Facebooka, wyszukiwarkę lub poprzez polecenie. Następnie należy wybrać jedną z nich, na podstawie jakości i ilości realizowanych prac.

Czy ten wpis Ci się podobał?
[Wszystkich głosów: 1 Średnia: 5]