Pozycjonowanie stron internetowych

Marketing internetowy zyskuje na popularności i nic nie wskazuje na to, aby ten trend miał się odwrócić. Spowodowane jest to tym, że coraz więcej czasu spędzamy w Internecie. Poza tym reklama w internecie jest dużo skuteczniejsza, niż jej tradycyjne formy. Oczywiście są mniej i bardziej efektywne formy marketingu internetowego – wysyłanie mnóstwa maili reklamowych, z których większość trafi do spamu ma podobną efektywność, jak rozdawanie ulotek na ulicy, z których większość od razu zostanie wyrzucona do najbliższego kosza.

Pozycjonowanie stron internetowych (SEO) – najskuteczniejsza forma marketingu internetowego

Pozycjonowanie stron internetowych (SEO) jest jedną z najskuteczniejszych form marketingu internetowego. Pozwala dotrzeć do klientów w momencie, w którym sami poszukują oferowanej przez naszą firmę usługi lub sprzedawanego przez nią produktu. Jest to znacząca przewaga w stosunku do innych form marketingu, np. telefonicznego proponowania współpracy potencjalnym klientom. Trudno przekonać kogoś do współpracy „aktywnie” wychodząc do niego z naszą ofertą – dużo łatwiej jest czekać, aż ktoś sam będzie chciał z niej skorzystać. Można to osiągnąć właśnie poprzez pozycjonowanie.

Znaczna część osób w Polsce szuka produktów, lub usług poprzez wyszukiwarkę internetową, a odsetek takich ludzi stale się zwiększa. Wysoka widoczność w wyszukiwarce pozwala na dotarcie do takich osób, które już przy pierwszym kontakcie z naszą ofertą (naszą stroną internetową) chcą z niej skorzystać. To duża przewaga w stosunku do „aktywnych” form marketingu trafiających zarówno do osób, które nigdy nie będą naszą ofertą zainteresowane, jak też do osób, które byłyby zainteresowane, ale nie w tym konkretnym momencie.

Google – najpopularniejsza wyszukiwarka internetowa w Polsce

Od wielu lat najpopularniejszą wyszukiwarką w Polsce jest wyszukiwarka Google (93,37% wyszukań w języku polskim odbywa się poprzez wyszukiwarkę Google). Przewaga jej popularności stale się zwiększa. Pozycjonując stronę w wyszukiwarce Google zwiększamy przy okazji jej widoczność w innych wyszukiwarkach (np. Bing, Yahoo, Yandex), choć wyszukiwarki te się różnią i jedne działania mogą zwiększać widoczność strony w jednej wyszukiwarce, ale już w drugiej niekoniecznie. Znacząca przewaga popularności wyszukiwarki Google sprawia, że pozycjonowanie strony pod nią jest najbardziej opłacalne. Dlatego też znacząca większość agencji SEO w Polsce oferuje pozycjonowanie stron internetowych w wyszukiwarce Google.

Pozycjonowanie stron internetowych jest jedną z najefektywniejszych form marketingu internetowego, a wyszukiwarka Google jest najczęściej wybieraną wyszukiwarką w Polsce znacznie popularniejszą od innych wyszukiwarek. Na czym polega pozycjonowanie stron internetowych w wyszukiwarce Google i jak taki proces pozycjonowania stron wygląda?

Czym dokładnie jest pozycjonowanie stron internetowych?

Pozycjonowanie stron internetowych (SEO) są to działania mające na celu zwiększenie widoczności strony internetowej w wyszukiwarce na frazy opisujące naszą ofertę. Zwiększona widoczność na frazy opisujące ofertę sprawia, że więcej osób po wpisaniu tych fraz (czyli osób zainteresowanych ofertą) wejdzie na naszą stronę.

Pozycjonowanie stron internetowych (SEO) można podzielić na dwa elementy:

  • On-site SEO – Działania na samej stronie internetowej
  • Off-site SEO – Działania poza stroną internetową

SEO - co to jest?

On-site SEO

W ramach On-site SEO wykonywane są na stronie prace optymalizacyjne, które można podzielić na kilka obszarów.

Naprawienie technicznych błędów na stronie

Techniczne błędy na stronie wpływają negatywnie zarówno na użytkowników korzystających ze strony, jak i na widoczność strony w wyszukiwarce. Do typowych błędów technicznych występujących na stronie i wpływających na jej widoczność można zaliczyć:

  • Wolne wczytywanie się strony (wciąż ma bardzo duże znaczenie pomimo zwiększania się przepustowości łącz internetowych)
  • Niedostosowanie strony do urządzeń mobilnych (coraz więcej osób korzysta z Internetu za pośrednictwem telefonu)
  • Błędy w nawigacji na stronie
  • Niedziałające podstrony
  • Obecność wirusa na stronie (poza oczywistym negatywnym wpływem na użytkowników ma też bardzo negatywny wpływ na widoczność strony w wyszukiwarce – strona z wirusem może potencjalnie zawierać szkodliwe treści)

Różnych rodzajów błędów technicznych na stronie, które wpływają negatywnie na jej widoczność w wyszukiwarce jest znacznie więcej – powyżej zostały wymienione tylko te najpopularniejsze.

Optymalizacja i rozbudowa treści na stronie

Treść na stronie jest jednym z głównych czynników wpływających na jej widoczność w wynikach wyszukiwania. To na jej podstawie wyszukiwarka ocenia tematykę strony i frazy, po wpisaniu których strona powinna się wyświetlać w wynikach wyszukiwania. Ważna jest m.in. jakość treści, jej objętość oraz nasycenie odpowiednimi frazami kluczowymi.

W ramach optymalizacji treści na stronie zmieniane są tytuły podstron, treści na nich występujące, tworzone są nowe podstrony oraz artykuły blogowe itp. Aby wszystkie te działania przyniosły pożądany efekt konieczna jest wiedza i doświadczenie w zakresie SEO. Kluczem do sukcesu nie jest sam fakt tworzenia nowych treści i nowych podstron, ale fakt tworzenia odpowiednich treści, odpowiednich podstron i odpowiednich artykułów blogowych.

Pozostałe działania optymalizacyjne na stronie

W ramach On-site SEO wykonywane są też działania, które nie należą do żadnej z wyżej wymienionych kategorii (analiza i optymalizacja struktury strony, linkowanie wewnętrzne, optymalizacja tekstów alternatywnych grafik).  Działania optymalizacyjne wykonywane na stronie w ramach jej pozycjonowania są rozbudowane i z reguły znacząco wpływają na stronę.

Off-site SEO

W ramach Off-site SEO prowadzone są działania mające na celu pozyskanie linków kierujących do pozycjonowanej strony. Znaczenie pozyskanego linku zależy od wiele czynników, m.in. widoczność strony, na której umieszczony zostanie link, jej tematyka, tematyka i widoczność podstrony z linkiem oraz tekst będący linkiem. Obecnie najlepszym źródłem takich linków są artykuły sponsorowane. Artykuł sponsorowany z linkiem do pozycjonowanej strony, oprócz tego, że poprawia jej widoczność w wyszukiwarce, to sam w sobie jest reklamą, bo z reguły ma charakter reklamowy – zwiększa rozpoznawalność firmy i buduje jej wizerunek w Internecie.

Etapy pozycjonowania strony internetowej

Pozycjonowanie strony internetowej jest procesem długofalowym, który można podzielić na kilka etapów:

  • Analiza strony (audyt wstępny SEO)
  • Wybranie fraz kluczowych, na które pozycjonowana będzie strona
  • Przygotowanie strategii pozycjonowania
  • Optymalizacja techniczna strony
  • Przygotowanie nowych treści na stronę i ich publikacja
  • Publikacja artykułów sponsorowanych
  • Cykliczne prace na stronie (analiza strony, dodatkowa optymalizacja techniczna, publikacja nowych treści, publikacja artykułów sponsorowanych)

Oczywiście nie ma jednego słusznego schematu pozycjonowania strony internetowej i do każdej należy podchodzić indywidualnie. Czasem prace z poszczególnych etapów mogą być wykonywane równolegle lub w innej kolejności. Etapy te nie są formalnym podziałem działań optymalizacyjnych – zostały podane w celu zobrazowania prac, które wykonywane są na stronie podczas jej pozycjonowania.

SEO

Zwiększenie widoczności strony w wynikach wyszukiwania – główna korzyść z pozycjonowania

Główną korzyścią wynikającą z pozycjonowania strony internetowej jest zwiększenie jej pozycji w wynikach wyszukiwania na frazy, które wpisują użytkownicy potencjalnie zainteresowani naszą ofertą. Poza tym, podczas pozycjonowania strony internetowej optymalizowany jest też wygląd jej podstron w wynikach wyszukiwania (w wynikach wyszukiwania widoczne są m.in. tytuły i opisy podstron). Dzięki temu, że pozycjonowana strona internetowa będzie się wyświetlała wyżej w wynikach wyszukiwania na frazy opisujące naszą ofertę, a jej wygląd w wynikach wyszukiwania stanie się atrakcyjniejszy, to więcej osób (osób, które wpisały w wyszukiwarkę którąś z fraz opisujących naszą ofertę) trafi na naszą stronę internetową.

Czy większa widoczność strony zawsze przekłada się na zwiększenie liczby klientów?

Sam fakt dotarcia potencjalnego klienta do naszej strony internetowej nie gwarantuje pozyskania klienta nawet, jeśli jego intencją jest skorzystanie z naszej oferty (zawsze znaczna część klientów wchodzi na stronę tylko w celach informacyjnych). Ważna jest też jakość (funkcjonalność, przyjazność) samej strony. Błędy techniczne na stronie (np. wolne wczytywanie się, lub niedostosowanie do urządzeń mobilnych) lub np. niedokładnie opisana i zaprezentowana oferta mogą sprawić, że klient skorzysta z oferty konkurencyjnej firmy.

Z drugiej strony podczas pozycjonowania strony internetowej naprawiane są występujące na niej błędy techniczne, poprawiana jest jej funkcjonalność oraz rozbudowywany jest opis oferty. Wzrost widoczności strony internetowej połączony z poprawą jej jakości (która to poprawa jest konieczna do osiągnięcia wzrostu widoczności) niemal zawsze przekłada się na zwiększenie liczby klientów.

Wzrost widoczności w Google

Poprawa jakości firmowej strony internetowej – dodatkowa korzyść z pozycjonowania

Kolejną korzyścią wynikającą z pozycjonowania strony internetowej jest poprawa jej jakości. Dzięki temu większa jest szansa, że osoba odwiedzająca naszą stronę (niekoniecznie wchodząca na stronę poprzez wyszukiwarkę i wyniki wyszukiwania, ale np. wpisująca jej adres otrzymany poprzez inne formy marketingu) stanie się naszym klientem.

Poza tym strona internetowa jest wizytówką firmy i na podstawie jej jakości klienci często oceniają jakość całej firmy i jej oferty. Poprawa jakości firmowej strony internetowej ma więc wpływ nie tylko na zwiększenie liczby klientów, ale też na poprawię opinii potencjalnych klientów o firmie i ofercie.

Czy pozycjonowanie strony internetowej zwiększa rozpoznawalność marki?

Główną korzyścią wynikającą z pozycjonowania strony internetowej jest zwiększenie jej widoczności w wyszukiwarce, zwiększenie liczby osób ją odwiedzających i poprzez to zwiększenie liczby klientów. Czy jednak pozycjonowanie wpływa też znacząco na zwiększenie rozpoznawalności marki? Odpowiedź brzmi: tak. Znaczna część osób odwiedzających naszą stronę internetową (liczba takich osób zwiększa się w wyniku jej pozycjonowania) robi to w celach informacyjnych i poza odpowiedzią na swoje pytanie poznaje też naszą markę. Poza tym artykuły sponsorowane mają z reguły charakter marketingowy i internauci, którzy się z nimi zapoznają, poznają też naszą markę, nawet jeśli nie wejdą poprzez link umieszczony w artykule na naszą stronę internetową.

SEO - korzyści

Po jakim czasie inwestycja w pozycjonowanie przyniesie efekty?

Efekty pozycjonowania nie są widoczne od razu. Nie można jednoznacznie określić po jakim czasie pojawią się efekty w postaci zwiększenia widoczności strony internetowej w wyszukiwarce, ani tym bardziej czasu, po którym inwestycja w pozycjonowanie zacznie się zwracać. Pierwsze efekty mogą być widoczne dość szybko. Biorąc jednak pod uwagę, że przed wdrożeniem jakichkolwiek zmian trzeba wykonać m.in. audyt strony, plan pozycjonowania i przygotować treści na stronę nie należy spodziewać się wyników w ciągu pierwszych tygodni współpracy. Efekty pozycjonowania pojawiają się najczęściej po 3 miesiącach współpracy, choć bywa, że trzeba poczekać 6 miesięcy, a nawet dłużej.

Trudno jest określić czas, po którym inwestycja w pozycjonowanie się zwróci. Na zysk wynikający z pozycjonowania strony internetowej wpływ ma wiele czynników, m.in. liczba i jakość konkurencyjnych stron, które mają podobną ofertę, jakość pozycjonowanej strony internetowej oraz szerokość i popularność oferty. Ważne jest, że im dłużej strona pozycjonowana jest przez jedną agencję SEO, tym jej widoczność jest większa i większa jest też szansa, że inwestycja w jej pozycjonowanie zacznie się zwracać.

Pozycjonowanie stron internetowych – dlaczego warto zatrudnić do tego agencję SEO?

Czy samodzielne pozycjonowanie strony internetowej jest dobrym rozwiązaniem? Czy właściciel strony internetowej potrafiący samodzielnie ją modyfikować (lub zatrudniający informatyka, który może za niego to zrobić) może skutecznie pozycjonować stronę internetową? Pozycjonowanie strony internetowej nie jest rzeczą łatwą. Aby nasza strona internetowa wyświetlała się wysoko na konkurencyjne frazy kluczowe trzeba wyprzedzić konkurencję, która zapewne jest już pozycjonowana przez agencję SEO. Podczas pozycjonowania strony internetowej, trzeba zwracać uwagę na wiele czynników (w artykule wspomnieliśmy tylko ogólnie o tych najważniejszych) i optymalizować ją w odpowiedni sposób. Nie ma jednego uniwersalnego sposobu na pozycjonowanie stron internetowych. Strategia, która zadziałała na jednej stronie może nie zadziałać na innej. Bardzo ważne jest doświadczenie wynikające z wielu samodzielnie przeprowadzanych obserwacji i analiz.

Agencja SEO zatrudnia specjalistów zajmujących się tylko pozycjonowaniem stron internetowych. Są to osoby z wieloletnim doświadczeniem w branży i wiedzą zdobywaną latami, które śledzą trendy i przechodzą regularne szkolenia SEO. Nie ma jednego skutecznego przepisu na osiągnięcie wysokiej widoczności w wyszukiwarce. Trudność osiągnięcia wysokiej pozycji na daną frazę zależy od konkurencji, których strony internetowe też potencjalnie mogą na daną frazę być widoczne i od wysiłków agencji SEO pozycjonujących te strony. Osoba bez doświadczenia w branży w starciu z konkurencją pozycjonowaną przez specjalistów nie ma wielkich szans. Osiągnięcie znaczącej widoczności w konkurencyjnej branży jest możliwe tylko dzięki zatrudnieniu agencji SEO.