Komunikacja w dobie koronawirusa

Komunikacja w czasach koronawirusa

Sytuacja, w której znalazł się świat, to sytuacja bezprecedensowa. Przede wszystkim dlatego, że jest zupełnie niespodziewana. W końcu żadna marka nie mogła ująć jej w strategii komunikacji, planując kampanie na 2020. Jednak co jeszcze się z tym wiąże to fakt, że z wielką mocą – bezpośrednio lub pośrednio – wpływa ona na życie każdego z jej klientów.

Świat offline na chwilę stanął, ale Internet nadal żyje i – jak jeszcze nigdy wcześniej – może pomóc wielu brandom zamortyzować bolesne doświadczenia, a niektórym nawet przetrwać na rynku. Dlatego niezwykle ważne jest, by w tym trudnym okresie nie zapominać o odpowiedniej komunikacji w digitalu. To dla wielu marek, szczególnie tych mniejszych, ogromny test. Przygotowaliśmy Wam krótką ściągę, jak go nie oblać.

Nie przestawaj się komunikować

Nawet jeśli Twoja firma chwilowo wstrzymała swoją codzienną działalność, to nie jest moment na urywanie komunikacji z odbiorcami. Twoje kanały w social mediach pozwolą utrzymać kontakt z klientami i nie dać o sobie zapomnieć. Komunikuj się na bieżąco – tylko w ten sposób pozostaniesz w świadomości dotychczasowych klientów, a może nawet zyskasz cenne informacje o ich nowych potrzebach, na które Twoja firma będzie mogła wkrótce odpowiedzieć.

Przeprojektuj zaplanowaną strategię komunikacji i strategię mediową

Rekomendujemy dokładne sprawdzenie każdego zaplanowanego wcześniej posta i komunikatu. To zdecydowanie nie jest czas na CTA, które zaprasza do sklepu stacjonarnego, czy kreacje, które nawiązują do spędzania czasu poza domem.

Warto przyjrzeć się też zaplanowanym kampaniom mediowym i zweryfikować, czy budżet nie powinien zostać przesunięty na inne cele. Może zamiast zaplanowanej kampanii wizerunkowej lepiej teraz zainwestować w ruch na stronę? A jeśli Twoja firma nie funkcjonuje online, może warto pokazać odbiorcom, jak radzi sobie podczas kryzysu lub jak odbiorcy mogą obecnie wesprzeć Twój biznes?

Szczera i bezpośrednia komunikacja jest teraz zdecydowanie wskazana, co świetnie widać na przykładzie branży gastronomicznej, którą jako jedną z pierwszych dotknął kryzys. Zmodyfikowana oferta, nowe rozwiązania, a nawet szczere prośby o  wsparcie biznesu spotykają się z bardzo pozytywnym odbiorem wielu marek gastronomicznych na Facebooku i Instagramie.

Dostosuj komunikaty do nowej rzeczywistości i promuj odpowiedzialność

Hashtag #zostańwdomu promujący social distancing na chwilę obecną został już użyty ponad 170k razy na Instagramie przez polskie marki, followersów i influencerów. Niezależnie od tego, w jakim stopniu Twój brand chce się utożsamiać z tą akcją, należy pamiętać, że dzisiaj wszyscy odbiorcy będą wymagać od nas rozwagi i odpowiedzialności w komunikacji.

Stawiajmy jedynie na wiarygodnie i oficjalne źródła informacji. Nie rozpowszechniajmy fake newsów, nie szerzmy też informacji, w dziedzinie których nie jesteśmy specjalistami – dotyczy to szczególnie obszaru zdrowia i bezpieczeństwa.

Pamiętajmy, że jako marka jesteśmy także odpowiedzialni za komunikaty, którymi posługują się nasi ambasadorzy i influencerzy. Dlatego warto ponownie zweryfikować zaplanowane z nimi kampanie i uważnie monitorować emitowane przez nich materiały.

Ważnym obszarem, który powinien być teraz przez nas rzetelnie sprawdzony i przeprojektowany, jest moderacja & FAQ.

To także dobry moment na działania wizerunkowe. Jeśli Twoja firma przeszła w tryb pracy zdalnej, dobrze to zakomunikować. Jeśli nie była w stanie, też warto powiedzieć, jakie środki ostrożności wdrożyła w trosce o swoich pracowników i klientów. Wiele marek w ramach swojej działalności decyduje się teraz na akcje CSR – i tutaj świetnym przykładem znowu świeci sektor gastronomiczny i akcja #gastropomaga.

Wykorzystaj dostępne narzędzia i trendy


To trudny czas dla marek, ale także duże wyzwanie dla ich kreatywności. Szukajmy alternatyw! Świat digitalu oferuje nam teraz cały wachlarz narzędzi, które w różny sposób mogą zastąpić zaplanowane akcje offline.

Miałeś zaplanowany event? Może nie musisz go odwoływać – skorzystaj z transmisji Facebook lub YouTube Live. Tych rozwiązań używają już firmy szkoleniowe, trenerzy sportowi czy kluby i DJ-e.

To też dobra okazja na stworzenie wartościowego contentu i wejścia w nowe (i ciągle rosnące) kanały komunikacji. Odbiorcy spędzają teraz czas w domu, więc to idealny moment na dostarczenie im ciekawych e-booków i podcastów.

Ze względu na social distancing mocno szukamy interakcji online. Instagram i jego interaktywne stickersy w Instastories to świetne i chętnie używane przez followersów narzędzie, które przy zaprojektowaniu fajnej komunikacji umożliwi nam obustronną komunikację z użytkownikami.

RTM? Przemyśl to!

 Wymuszone RTM-y marek to coś, co nigdy nie spotyka się z pozytywnym przyjęciem, a w obecnej sytuacji jest narażone na jeszcze gorszy odbiór. O ile Twoja marka nie funkcjonuje w branży, która może bezpośrednio przyczynić się do poprawy jakości życia czy bezpieczeństwa ludzi, nie szukaj komunikatów, które na siłę połączą Twój produkt z koronawirusem. Ten błąd popełniło już kilka marek na polskim podwórku i nie skończyło się to dla nich dobrze. Nie unikaj tematu, ale potraktuj go rozsądnie. Dla zdecydowanej większości brandów powinien on stanowić źródło wizerunkowej, a nie sprzedażowej komunikacji.

Koronawirus a Facebook

Mówiąc o social mediach, warto też wspomnieć, że Facebook nie pozostaje obojętny na zaistniałą sytuację. Uruchamia stopniowo Coronavirus (COVID-19) Information Center, który będzie widniał na górze naszego newsfeedu, stanowiąc źródło sprawdzonych informacji i wskazówek. Zuckerberg zapowiedział też wsparcie finansowe 30 000 małych firm, co ma im pomóc utrzymać się na rynku. Zasady i lista 30 państw, w których będą przyznawane granty o łącznej wartości 100 mln, $ pojawią się wkrótce pod linkiem: https://www.facebook.com/business/boost/grants.

Zostańcie zdrowi i – jeśli możecie – zostańcie w domach!