,

Linki z komunikatów prasowych – stanowisko Google

Linki z komunikatów prasowychW ostatnich dniach Google zaktualizowało artykuł pomocy dotyczący nienaturalnych linków, naruszających wytyczne Google i mogących negatywnie wpływać na pozycje linkowanej witryny w wynikach wyszukiwania. Na liście przykładów nienaturalnych linków znalazły się linki z artykułów sponsorowanych, wpisów gościnnych i komunikatów prasowych. Czy jest się czego obawiać?

Zoptymalizowany tekst odnośnika

Aby linki z artykułów sponsorowanych, wpisów gościnnych i komunikatów prasowych (ang. news release lub press release) zostały uznane za naruszające wytyczne wyszukiwarki Google, muszą spełniać dodatkowe warunki. Przede wszystkim taki link musi przekazywać PageRank.

Szczególnie niebezpieczne jest pozyskiwanie linków manipulujących PageRank z wymienionych źródeł na dużą skalę i ze zoptymalizowanymi tekstami odnośników.

Artykuł pomocy podaje następujące nowe przykłady nienaturalnych linków naruszających wytyczne:

  • artykuły sponsorowane lub reklamy natywne w przypadku otrzymywania płatności za artykuły, które zawierają linki przekazujące PageRank,
  • linki ze zoptymalizowanym tekstem kotwicy w artykułach lub publikacjach prasowych rozpowszechnianych w innych witrynach.

Dodatkowe informacje od pracowników Google

Na dodatkowe pytania dotyczące zmian w dokumentacji odpowiedział na jednym z hangoutów pracownik Google – John Mueller. W odpowiedzi na wątpliwości dotyczące linków z komunikatów prasowych, JohnMu zrównał je z reklamami.

Padło między innymi pytanie czy wszystkie linki z komunikatów prasowych powinny być oznaczone jako nofollow, czy tylko te ze „zoptymalizowanym tekstem kotwicy”. Według Johna umieszczenie linka w komunikacie prasowym w postaci adresu URL jest raczej dopuszczalne, ale dla pełnego bezpieczeństwa rekomendowałby oznaczenie atrybutem rel="nofollow" nawet tych odnośników.

Poza tym John Mueller podkreślał, że komunikaty prasowe nadal mają duży potencjał. Celem komunikatów prasowych jest przekazanie mediom informacji, na przykład o swoim nowym produkcie czy usłudze. Media, do których dotrze informacja, mogą ją wykorzystać we własnych serwisach internetowych, umieszczając tam także linki. Te linki nie muszą mieć atrybutu nofollow i są one z punktu widzenia Google najbardziej wartościowe, jako naturalne, bo umieszczone z własnej inicjatywy autora artykułu.

Wcześniej w jednym z wywiadów Matt Cutts stwierdził, że linki z komunikatów prasowych nie przekazują wartości. Te kolejne informacje ze strony Google wskazują na podjęcie przez wyszukiwarkę działań nakierowanych na nadużywanie płatnych linków z artykułów i komunikatów prasowych.