,

Linkowanie nie jest z natury złe

Link buildingMatt Cutts udzielił Ericowi Enge wywiadu, z którego wybrałem najciekawsze według mnie zagadnienia:

→ Zrób darmowy audyt SEO z pomocą SEO Navigatora!

Legalność pozyskiwania linków

No, link building is not illegal. (…) No, not all link building is bad.

Pozyskiwanie linków (ang. link building) nie jest nielegalne. Są nielegalne sposoby pozyskiwania linków, takie jak hakowanie cudzych stron. Ale nie każde pozyskiwanie linków jest złe. Google wyznaje filozofię, że jeżeli stworzymy coś atrakcyjnego, to łatwiej będzie spowodować, że ludzie zaczną o tym pisać i dodawać linki. Wiele osób działa na odwrót – najpierw pozyskują linki, myśląc, że dzięki temu witryna odniesie sukces.

Komunikaty prasowe

Link z komunikatu prasowego prawdopodobnie nie będzie się liczył, ale jeśli ta informacja skłania redaktora do napisania artykułu na dany temat i wyniku decyzji redakcyjnej w artykule zostanie umieszczony link do twojego serwisu, to nie jest ważne czy jest to skutkiem komunikatu prasowego, czy wysłanego przez ciebie maila. Nadal jest to czyjaś niezależna decyzja, aby umieścić odnośnik do twojej witryny.

Dywersyfikacja źródeł ruchu

Należy posiadać zdywersyfikowane sposoby docierania do swojego audytorium. Jeśli polegasz tylko na Google, może to nie być najlepszym podejściem w porównaniu z posiadaniem szerokiego wachlarza dróg docierania do ludzi i kierowania ich do swojej witryny lub skłaniania do podejmowania działań, jakie są twoim celem.

Ocena autorytetu

Na pewno Google będzie starało się ulepszać ocenę autorytetu i reputacji autorów i ludzi w sieci. Można oczekiwać, że wyszukiwarki internetowe będą próbowały coraz lepiej określać osoby i witryny będące autorytetem w danej dziedzinie. Jeśli autorytet o czymś napisze, to prawdopodobnie użytkownicy będą tym bardziej zainteresowani.

Syndykacja treści

Syndykacja (udostępnianie) treści może być uzasadnionym sposobem zwiększania reputacji lub pozyskiwania ruchu oraz potencjalnie zdobywania linków. Warto jednak zwrócić uwagę na aspekty techniczne. Pomocne mogą być takie rozwiązania jak rel="canonical". Idealnie będzie, jeśli strona, na której opublikowano twoje treści będzie wskazywała w jakiś sposób jej autora. W tym celu można wykorzystać oznaczanie autorstwa. Wszystko to ma na celu wskazanie oryginalnego źródła i autora udostępnianych treści.

Jeśli to możliwe, warto najpierw opublikować artykuł we własnej witrynie i odczekać kilka godzin lub dni, a dopiero potem udostępnić zawartość innym serwisom. Im więcej sygnałów zostanie dostarczonych wyszukiwarce, tym większe prawdopodobieństwo, że poprawnie określi ona oryginalne źródło zawartości. Powoli to czerpać korzyści nie tylko z udostępniania treści, ale także z widoczności własnego serwisu w wynikach wyszukiwania.

Wpisy gościnne

Problem z wpisami gościnnymi polega na tym, że dla różnych osób znaczą one co innego. Dla wielu ludzi wpis gościnny polega na tym, że znakomity autor wkłada wiele pracy w przygotowanie materiału, który następnie publikuje w domenie o dużej reputacji. Jest to świetny sposób budowania własnej reputacji, rozpoznawalności i potencjalnie pozyskiwania linków lub ruchu.

Jednak duża grupa osób oferuje wpisy gościnne, które polegają na pisaniu tego samego artykułu, produkowaniu jego wielu kopii i ich rozsyłaniu. W ten sposób generują artykuły tak samo słabej jakości jak publikowane w bazach artykułów (preclach). Z jednej strony wpisy gościnne to nowe możliwości. Z drugiej Google nie chce, aby ludzie traktowali je jako panaceum na ich wszystkie problemy.

Przeprowadzanie i udzielanie wywiadów

Wywiady mogą być świetnym sposobem budowania świadomości marki oraz tworzenia i rozpowszechniania spostrzeżeń i pomysłów.

Autorytet autora a SEO

Dobrym porównaniem są Priorytety w skrzynce odbiorczej Gmail. Na podstawie tego, jak często odpowiadasz osobom, jak szybko to robisz, co zawsze archiwizujesz lub czego nawet nie czytasz, mechanizm jest w stanie określić, która wiadomość jest dla ciebie ważna. Algorytm nie wie, że ta osoba jest twoim szefem, ale widzi, że zawsze odpowiadasz w przeciągu 5 minut. Pomyśl o tym w kontekście SEO. Czy jestem w czyichś priorytetach? Czy jestem dla nich ważny? Czy mam im coś do zaoferowania?

Linki są nadal ważne

Links are still the best way that we’ve found to discover that, and maybe over time social or authorship or other types of markup will give us a lot more information about that.

Skupiłbym się na tym co ludzie piszą, jaką to stanowi wartość dla innych osób oraz jak często linkują one do tej treści. Linki są nadal najlepszym sposobem określania znaczenia i wagi treści/autorów. Być może na przestrzeni czasu wskaźniki społecznościowe, autorstwo lub inne rodzaje znaczników będą dostarczały wyszukiwarce o wiele więcej informacji na ten temat.

Cały wywiad: Link Building Is Not Illegal (or Inherently Bad) with Matt Cutts

Grafika: [1]

Zrób darmowy audyt SEO z pomocą SEO Navigatora!