Linkowanie zewnętrzne Linkowanie do stron zewnętrznych jest spornym zagadnieniem z punktu widzenia optymalizacji SEO. Zdania są bardzo skrajne – od tez o szkodliwości linkowania zewnętrznego po informacje, że pomaga ono w optymalizacji pod kątem wyszukiwarek internetowych. Czy w ogóle umieszczać linki zewnętrzne na swoich stronach? Czy nie spowoduje to zmniejszenia wartości PageRank naszej strony? A może do wszystkich linków prowadzących na zewnątrz naszej witryny dodawać atrybut rel="nofollow"? Albo całkowicie zrezygnować z odnośników zewnętrznych, żeby nie promować powiązanych tematycznie witryn i konkurencji? Pytań jest wiele.

 

Strategia „Kalego”

Kali dostać link dobrze, Kali dać link – źle. Pierwsze podejście dąży do zachowania całej zgromadzonej wartości z linków przychodzących wewnątrz własnej witryny. Nieważne jak ją nazwiemy – PageRank, czy link juice. W takim rozwiązaniu w serwisie pojawiają się jedynie linki wewnętrzne, tak by nie przekazywać żadnej wartości stronom pochodzącym spoza własnej witryny. Innym powodem jest chęć zatrzymania odwiedzających w serwisie.
Brak linków wychodzących

Szczególne znaczenie ma to w przypadku stron nakierowanych na konkretne działania użytkowników, tzw. konwersje. Dlaczego po pozyskaniu użytkownika mam zachęcać go do odwiedzenia innego serwisu? Dlaczego mam promować konkurencyjne strony i zwiększać ich wartość w ocenie wyszukiwarki, a tym samym szkodzić swoim pozycjom w wynikach wyszukiwania? 

Strategia „kto daje dwa razy więcej dostaje”

Istnieje także podejście przeciwne do opisanego, które pozwala na linkowanie do innych wartościowych i powiązanych tematycznie witryn zewnętrznych bez obawy o własne pozycje. Jako zaleta takiego rozwiązania wskazywane jest automatyczne informowanie powiązanych witryn. Właściciele innych serwisów mogą zobaczyć, że linkujemy do nich np. w raportach narzędzi analitycznych lub poprzez pingbacki w systemach blogowych. Może to zaowocować linkiem zwrotnym, tweetem lub choćby komentarzem do naszego wpisu. Dzięki temu zwiększa się nasza rozpoznawalność w Internecie. Jest to sposób na nawiązanie nowych relacji online w naszej niszy.

Korzyścią z innej półki jest sposób postrzegania autora, który odwołuje się do innych źródeł. Osoba uwzględniające różne materiały zewnętrzne (bibliografię) będzie z większym prawdopodobieństwem postrzegana jako specjalista, opierający się na własnym doświadczeniu oraz researchu danej tematyki. Pokazujemy, że polegamy nie tylko na własnych subiektywnych doświadczeniach, ale popieramy je zewnętrznymi informacjami.

Linkowanie do witryn zewnętrznych

Jeśli korzystamy z zasobów online, odwołujemy się do innych publikacji internetowych, wymieniamy narzędzia webowe, itd., to udostępnienie odnośnika do właściwej strony jest korzystne z punktu widzenia użytkowników. Zainteresowana tematem osoba nie musi szukać źródeł na własną rękę, bo dostaje adresy, które wystarczy kliknąć. Mówienie o jakiejś stronie czy zasobie online bez umieszczenia odnośnika może być wręcz irytujące dla użytkownika, który musi skorzystać z wyszukiwarki, aby znaleźć adres.

Poza tym dużo mówi się o naturalnym profilu linkowania witryny, jako o parametrze jej oceny przez wyszukiwarki. Należy na to zagadnienie spojrzeć nie tylko z punktu widzenia linków przychodzących (backlinków), ale zwrócić również uwagę na to, jak wygląda schemat linków umieszczonych wewnątrz serwisu. Naturalną wydaje się być sytuacja, w której jest zachowana równowaga linków wewnętrznych i zewnętrznych. Nienaturalnie może wyglądać brak linków wychodzących, oznaczanie wszystkich linków zewnętrznych atrybutem nofollow (przeczytaj Jak Google traktuje witryny, gdzie wszystkie linki zewnętrzne posiadają atrybut nofollow?, czy też zbytnie nasycenie stron linkami wychodzącymi na zewnątrz. Rozsądne umieszczanie linków wychodzących poza serwis może sprzyjać pozytywnej ocenie witryny pod kątem naturalności. 

Linki wychodzące a pozycje w SERP Google

Raport SEOmoz Search Engine Ranking Factors 2011 uwzględnia wskaźnik korelacji pomiędzy liczbą linków zewnętrznych umieszczonych na stronie, a lepszymi pozycjami w wynikach wyszukiwania Google. Dane te poddają w wątpliwość tezy o szkodliwym wpływie umieszczania linków zewnętrznych na rankingi w wyszukiwarkach, ponieważ korelacja między liczbą linków zewnętrznych na stronie, a jej pozycją jest dodatnia i wynosi 0.04.
Linki zewnętrzne - korelacja

Nie oznacza to, że duża liczba linków wychodzących pomoże osiągnąć lepsze pozycje – correlation is not a causation! Jednak, nie popadając w skrajności, można zaprzeczyć twierdzeniu, że umieszczenie linków wychodzących poza witrynę automatycznie szkodzi jej rankingom. 

Linkowane strony jako dodatkowy kontekst

Przypuszczalnie linki wskazujące na powiązane tematycznie witryny mogą pomóc w ustaleniu przez wyszukiwarki tematyki strony, na której linki zostały umieszczone.
Kontekst strony linkującej

Zapewne nie jest to wskaźnik dużej wagi, ale nie można wykluczyć, że jest wykorzystywany, choćby w formie potwierdzenia wiarygodności strony. Tekst o wyborach parlamentarnych 2011 linkujący do strony reklamującej Viagrę na pewno nie będzie wzbudzał zaufania. Natomiast naturalne będzie odwołanie się do strony z aktualnymi sondażami. 

Jak umieszczać linki zewnętrzne?

Umieszczając na stronach linki wychodzące z serwisu należy zachować pewną ostrożność. W pierwszej kolejności należy zwrócić uwagę na domniemaną reputację linkowanej strony i jej tematykę. Jeśli odwołujemy się do jakiejś strony w negatywnym kontekście, np. wskazując na treści spamerskie, to zalecane jest wykorzystanie atrybutu nofollow. W ten sposób informujemy, że roboty wyszukiwarek nie powinny podążać za odnośnikiem oraz przekazywać mu wartości. Linki są często porównywane z głosem przyznanym innej stronie. Nawiązując do tego porównania, atrybut nofollow mówi, że wstrzymujemy się od głosu lub oddajemy nieważny głos.

Nie należy również wychodzić z założenia, że większa liczba linków wychodzących jest bardziej korzystna. Trzeba postępować w granicach rozsądku i umieszczać jedynie wartościowe dla użytkowników linki. Warto także zwrócić uwagę na teksty odnośników linków wychodzących (ang. anchor text). Nie powinny przybierać one formy słów kluczowych, na które chcemy rankować, bo w ten sposób bezpośrednio pomagalibyśmy własnej konkurencji. 

Wybór nie jest oczywisty

Wybór rozwiązania zależy też od rodzaju witryny i jej podstawowych celów. Witryna zorientowana na konwersje powinna bardziej ostrożnie linkować na zewnątrz, aby nie tracić użytkowników w trakcie odwiedzin. W przypadku bloga na plan pierwszy wysuwa się satysfakcja użytkowników, budowanie reputacji online i pozyskiwanie nowych czytelników. Powoływanie się na zewnętrzne strony internetowe jest naturalnym zjawiskiem w przypadku wpisów blogowych.

Źródło: Is External Linking Good For SEO? 

3 komentarzy:
  1. HardyTwardy
    HardyTwardy says:

    Nofollow jest już do bani. Jak bardzo zależy mi na tym by nie pokazać spiderom gdzie linkuje używam JS’a. Wtedy ani nie tracę SEO soczku i mam pewność, że robocik, nie przeskoczy po linku do strony linkowanej.

    Swego czasu musiałem polinkować ze sobą 5 sklepów. Na każdem musiał być link do każdego. W oczach G było by to słabe, więc część linków była w JS, a reszta normalnych (DoFollow) linków zrobiła mi ładne połączenie linkowania kołowego i gwiazdy. Wilk (google) syty i owca (user) cała.

  2. Przemek Sztal
    Przemek Sztal says:

    Według plotek Google jest już w stanie przejść po linku JavaScript dodanym w standardowy sposób. Jak je traktuje? Czy zabierają one moc? Czy są traktowane jako ukrywanie treści? Pewne kwestie mogą wyjaśnić tylko testy, nie ma co liczyć na Matta Cuttsa..

Dodaj komentarz

Chcesz się przyłączyć do dyskusji?
Feel free to contribute!

Dodaj komentarz