narzędzia SEODoskonalenie swoich umiejętności SEO wykracza poza wskazówki i porady, jakie można przeczytać w Internecie, wymaga czasu, cierpliwości, testowania i wielu badań. Poniżej przedstawiamy listę narzędzi ułatwiających analizę stron i badanie zachowań użytkowników. Oczywiście przedstawiona tu lista nie obejmuje wszystkich dostępnych narzędzi, wybrane zostały najpopularniejsze z nich.

 

Najlepsze darmowe narzędzia SEO

 

Narzędzia dla Webmasterów Bing

Narzędzia dla Webmasterów Bing zawierają informacje odnoszące się do optymalizacji witryny pod kątem wyszukiwarki internetowej Bing. Udostępniają raporty na temat widoczności witryny w wyszukiwarce, oferując funkcjonalności w trzech kategoriach: Crawl, Indexi Traffic. Dają możliwość zapoznania się ze statystykami stron zindeksowanych przez robota oraz problemami jakie napotkał po drodze. Katalog stron witryny znajdujących się w indeksie można dowolnie przeglądać wykorzystując jeden bądź kilka z dostępnych filtrów (np. filtrowanie po kodzie HTTP, zakresie daty indeksowania, itp.) Ponadto zawierają informacje na temat ruchu na stronie oraz analizę wyszukiwania w czasie. Nowe narzędzia dla webmasterów Bing są łudząco podobne do usług: Narzędzia dla webmasterów Google i Google Analytics, jednak nie posiadają przynajmniej jak na razie wielu funkcjonalności dostępnych w narzędziach Google. Ponadto ich minusem jest niewątpliwie fakt, że prezentują dane dla okresów sięgających maksymalnie do sześciu miesięcy wstecz. Więcej na temat tego narzedzia można przeczytac we wpisie: Nowa wersja Bing Webmaster Tools.
 

Xenu Link Sleuth

Xenu Link Sleuth to samodzielny program, którego podstawowym zadaniem jest odnajdowanie niedziałających linków. Program jest w pewnym sensie symulatorem robota indeksującego, który “przemierza” stronę, sprawdzając wszystkie hiperłącza. Ze względu na sposób działania program może być bardzo prostym sposobem na wygenerowanie cache’u dla wszystkich podstron, co znacząco może odciążyć działanie serwisu w początkowej fazie działania. Do najważniejszych funkcji tego narzędzia należą: przedstawianie informacji na temat Google PageRank, Google Index i Yahoo links, odnajdowanie niedziałających linków, odnajdowanie przekierowań, odnajdowanie linków wychodzących, generowanie listy obrazków, generowanie mapy witryny XML, itp. Bardzo dużą zaletą Xenu Link Sleuth jest możliwość uruchomienia i sprawdzenia niedziałających linków w wersjach roboczych dużych witryn internetowych przed ich uruchomieniem. Bardzo przydatne narzędzie w przypadku startupów z dużą ilością treści, gdzie “przeklikanie” i ręczne sprawdzenie poprawności wszystkich odnośników jest niemożliwe.
 

Yahoo Web Analytics

Yahoo Web Analytics pozwala na śledzenie zachowań użytkowników oraz podaje informacje w jaki sposób ulepszyć stronę, aby zwiększyć liczbę dokonywanych za jej pośrednictwem transakcji lub przyciągnąć większy ruch do witryny. Yahoo Web Analytics daje właścicielowi strony możliwość wglądu w sprzedaż, prezentację reklam, a także dostarcza informacji o źródle ruchu na stronie. Yahoo ponadto daje możliwość dostosowania struktury raportu, wyświetla alerty o ruchu oraz w czasie rzeczywistym analizuje koszty. Główną cechą Yahoo Web Analytics, która daje temu oprogramowaniu przewagę, jest szybkość dostarczania danych. Poza tym nie można oprzeć się wrażeniu, że zestaw Yahoo Web Analytics wyglądem i funkcjonalnością bardzo przypomina Google Analytics (nie ma w tym nic dziwnego, ponieważ obie aplikacje służą do tych samych zadań), ale jak twierdzi Yahoo, Web Analytics to technologia bardziej rozwinięta niż oprogramowanie Google. Jedynym minusem jest to, że nie można zacząć od razu – trzeba znać kogoś, kto jest członkiem Yahoo Consultant Network.
 

Narzędzia Google

 
Google inwestuje dużo czasu i pieniędzy w rozwój narzędzi, które pomagają właścicielom stron w pełni wykorzystać informacje o ruchu, o którym mowa w wyszukiwarkach, reklamach oraz zachowaniach użytkowników strony.
 

Google Webmaster Tools

Google Webmaster Tools to narzędzia udostępniające webmasterom szereg funkcji i zasobów, które wspomagają diagnostykę i optymalizację witryn internetowych. Dostarczane informacje dotyczą zarówno elementów wewnętrznych witryny, jak i wskaźników offsite, takich jak linkowanie zewnętrzne czy współczynnik kliknięć (CTR) w wynikach wyszukiwania. Jest to zestaw narzędzi o dużym potencjale, które można wykorzystać do optymalizacji witryny pod kątem wyszukiwarek internetowych. Więcej o Narzędziach dla webmasterów Google można przeczytać we wpisie – Google Webmaster Tools.
 

Google External Keyword Tools

Google External Keyword Tools narzędzie propozycji słów kluczowych dostępne poza Google AdWords, pomaga w ocenie konkurencyjności oraz efektywności słów kluczowych. Narzędzie dostarcza bezcennych informacji dotyczących badania słów kluczowych, takich jak: średnia konkurencji, globalne miesięczne wyszukiwanie, lokalne miesięcznie wyszukiwanie i lokalne trendy wyszukiwania. Jest to najpopularniejsze narzędzie do poszukiwania i mierzenia potencjału słów kluczowych, zarówno przy tworzeniu kampanii AdWords, jak i podczas tworzenia listy słów do pozycjonowania.
 

Google Analytics

Google Analytics to prawdopodobnie najbardziej zaawansowane narzędzie do badania maksymalizacji zwrotu z inwestycji w kampanii SEO znajdujące się w oprogramowaniu analityki internetowej. Google Analytics po prostej konfiguracji daje dostęp do olbrzymiej ilości informacji dotyczących wszystkich aspektów ruchu internetowego. Google Analytics przede wszystkim pozwala na dostarczanie dwóch rodzajów informacji: o użytkownikach strony, jak i źródłach odwiedzin. Więcej o Google Analitycs można znaleźć w naszym poradniku.
 

Google Trends

Google Trends to narzędzie służące do przewidywania najbardziej popularnych tematów i zapytań, a także pomagające wyjaśnić kontekst tych pojęć za pomocą segmentacji treści (artykułów, blogów, wyników wyszukiwania w internecie, itp.). Google Trends służy do: porównania częstości wyszukiwań i newsów dla różnych słów kluczowych, oceny, który produkt zdobył większą uwagę lub co interesuje większość potencjalnych klientów. Google Trends pozwala na wpisanie oddzielonych przecinkami fraz kluczowych, a następnie porównanie ich popularności w sposób graficzny. Wyniki zapytania można wyświetlać w dowolnym przedziale czasowym oraz przy zdefiniowanym dowolnym regionie. W Google Trends możliwe jest także podawanie fraz zawierających operatory używane przy normalnym wyszukiwaniu.
 

Google Trends for Websites

Google Trends for Websites to łatwe w użyciu narzędzie, które daje możliwość porównywania ruchu tylko dla wybranych domen. Pozwala na uzyskanie informacji o generowanym przez serwis ruchu, czy też sprawdzenie, w których regionach geograficznych strona jest popularna.
 

Google Insights for Search

Google Insights for Search jest znacznie lepszym narzędziem badania słów kluczowych niż Google External Keyword Tools (wymienione powyżej), ponieważ umożliwia bardziej szczegółowe śledzenie trendów między innymi w odniesieniu czasowym lub geograficznym. Narzędzie to dostarcza bieżące dane związane z dowolnymi branżami, pozwalając użytkownikom na zapoznanie się z aktualnymi trendami wśród internautów, Narzędzie umożliwia porównywanie popularności poszczególnych haseł i sprawdzanie najczęściej wyszukiwanych zagadnień w różnych kategoriach. Google Insights for Search umożliwia również tworzenie prognozy dla niektórych zapytań i przyszłych trendów wyszukiwania. Prognoza tworzona jest na podstawie odnotowanych w przeszłości tendencji i powtarzających się zależności. Jest to tyko fragment możliwości jakie daje to narzędzie. Wyniki dostarczane przez Google Insights for Search są bardzo dokładne oraz łatwiej poddają się analizie.
 

Paski narzędzi i wtyczki do przeglądarek

 
Ogólnie rzecz biorąc, wszystkie narzędzia w tej kategorii są bardzo pomocne przy tworzeniu odpowiedniej zawartości strony, budowaniu linków oraz badaniu zachowań użytkowników. Pomagają w optymalizacji zawartości strony, a także w badaniu zachowań konkurencji.
 

SEO Quake

SEO Quake to mocno rozbudowany dodatek do Firefox’a pozwalający analizować i śledzić szeroki wachlarz istotnych parametrów strony z punktu widzenia jej optymalizacji pod kątem wyszukiwarek (PageRank, ilość linków zwrotnych, ilość linków z domen z rozszerzeniem .edu, .gov, wiek domeny, ilośc punktów Alexa, popularność Technorati i wiele innych).
 

Najlepsze „częściowo darmowe” narzędzia SEO

 
 

Open Site Explorer

Open Site Explorer to potężne narzędzie stworzone przez pracowników SEOmoz.org, które mierzy i porównuje popularność linków do witryny, najlepsze strony w domenie oraz dystrybucję anchor tekstów. Mimo, że darmowa wersja nie ogranicza za bardzo liczby zwracanych wyników (1000 linków to dużo), to ogranicza niektóre parametry w danym raporcie. Koszt rozbudowanej płatnej wersji rozpoczyna się od 79 $ miesięcznie.
 

mozBar

mozBar to kolejne z popularnych narzędzi SEO udostępniane przez SEOmoz.org. Darmowa wersja tego narzędzia zawiera szereg automatyczne ładowanych miar, takich jak page authority, liczba linków przychodzących oraz domain authority dla odwiedzanych stron. Subskrypcja odblokowująca dodatkowe wskaźniki oraz kilka innych narzędzi SEOmoz.org, kosztuje 99$ miesięcznie.
 

Majestic-SEO

Majestic-SEO jest narzędziem podobnym do Open Site Explorera, narzędzie to dostarcza kompleksowych informacji na temat backlinków z ponad 2,4 bilionów niepowtarzalnych adresów URL. Narzędzie jest bezpłatne do wypróbowania, ale informacje na temat zewnętrznych linków udostepniane są dopiero po bezpłatnej rejestracji. Subskrypcje, które zwiększają skalę objętości oraz rozszerzają szczegółowość sprawozdania są niedrogie i zaczynają się od 15 $ miesięcznie.
 

Najlepsze płatne narzędzia SEO

 

BuzzStream Link Building

BuzzStream Link Building to zautomatyzowane narzędzie do badania słów kluczowych i zarządzania relacjami podczas budowania linków (dzięki usprawnieniu komunikacji z wydawcami internetowymi i blogerami).
 

SEOClarity

SEOClarity to kompleksowe narzędzie analizy SEO pomagające w zarządzaniu danymi dotyczącymi ruchu i wspomagające działania związane z ROI.
 

Lotus Jump

Lotus Jump to narzędzie związane z budowaniem linków, wskazuje co dokładnie należy zrobić w celu podwyższenia rankingu strony w Google, Bing i innych popularnych wyszukiwarkach. Analizuje witryny oraz słowa kluczowe i tworzy listę spersonalizowanych, łatwych do wykonania instrukcji (w tym uczestnictwo w życiu społecznym, generowanie treści, i wiele innych.), które mają pomóc podnieść pozycje strony w rankingu.
 

Compete

Compete jest to narzędzie umożliwiające porównanie ruchu na stronie, analizę linków przychodzących oraz analizę wyszukiwania.
 

Experian Hitwise

Experian Hitwise to kolejne narzędzie umożliwiające porównywanie ruchu kierowanego do witryny, a ponadto udostępniające kompleksowy ranking danej branży/kategorii, analizę kliknięć oraz informacje na temat struktury demograficzne użytkowników, itp.

Źródło: searchenginewatch.com/3641330
Grafika: www.flickr.com/photos/21232564@N06/2234726147/

1 komentuj

Dodaj komentarz

Chcesz się przyłączyć do dyskusji?
Feel free to contribute!

Dodaj komentarz