Smartfon i lokalizacja na mapie

Prowadzisz biznes lokalny i chcesz pozyskać klientów ze swojego regionu? Pozycjonowanie lokalne jest właśnie dla Ciebie! SEO lokalne umożliwia pozyskanie interesantów z bezpośredniej okolicy.  Duża część osób poszukująca sklepów stacjonarnych lub usług lokalnych sięga wcześniej do wyszukiwarki Google.

Czym jest pozycjonowanie (SEO) lokalne?

Pozycjonowanie lokalne to szereg działań mających na celu budowanie widoczności witryny na zapytania powiązane z danym miastem, regionem czy nawet  z konkretną dzielnicą dużego miasta.

Lokalne SEO w liczbach

Prezentujemy kilka statystyk, które dowodzą, jak ważne jest SEO lokalne (dane z 2019*):

SEO lokalne w liczbach
Statystyki związane z wyszukiwaniem lokalnym
  • 80% wyszukiwań lokalnych jest konwertowanych (wyszukiwania lokalne zakończone zakupem w sklepie stacjonarnym lub skorzystaniem z usługi lokalnej),
  • 46% wyszukiwań w Google dotyczy lokalnych firm,
  • Liczba wyszukiwań „blisko mnie” wzrosła w ciągu ostatnich kilku lat o ponad 500%,
  • Ponad 55% konsumentów korzysta z wyszukiwania głosowego, aby znaleźć lokalną firmę,
  • 50% użytkowników odwiedza sklep w ciągu jednego dnia od momentu wyszukiwania w Google,
  • 1 na 3 osoby przeprowadza wyszukiwanie na smartfonie przed wizytą w sklepie,
  • 29% użytkowników szuka lokalnych firm co najmniej raz w tygodniu.

Jak działa pozycjonowanie regionalne?

Lokalne pozycjonowanie nie różni się znacznie od standardowego SEO. Głównymi jego elementami są analiza i wybór słów kluczowych, opracowanie odpowiednich treści, linki i techniczne SEO na stronie. Różnica polega na tym, że mają one lokalny charakter.

Podczas optymalizacji serwisu koncentrujemy się na obszarze, na którym firma świadczy usługi (np. uwzględniając nazwę miasta). Ważne jest także, aby pozyskiwane linki pochodziły z serwisów regionalnych.

Dla kogo jest przeznaczone SEO lokalne?

Tego rodzaju pozycjonowanie przeznaczone jest głównie dla firm działających na rynku lokalnym, chcących pozyskać klientów ze swojej najbliższej okolicy. Mogą to być firmy, które świadczą usługi tylko w swojej siedzibie (np. sklepy stacjonarne, hotele, fryzjerzy, dentyści, przedszkola) lub przedsiębiorcy świadczący usługi na określonym obszarze (np. pomoc drogowa, hydraulik, pizzeria oferująca dowóz).

Lokalne wyniki wyszukiwania

Lokalne wyniki wyszukiwania dopasowane są do obecnej lokalizacji użytkownika, dzięki mechanizmowi geolokalizacji. Mogą to być również wyniki ściśle powiązane z  lokalizacją wskazaną przez niego.

Przykład: Wyniki wyszukiwania lokalnego na hasło „dentysta” dla osoby znajdującej się w Piotrkowie Trybunalskim obejmują najbliższe lokalizacje z danego miasta. Znajdziemy w nich takie informacje jak nazwa gabinetu, ocena użytkowników, ulica, telefon i trasa. Często podane są także informacja takie jak godziny otwarcia czy strona WWW.

Wyniki lokalne przedstawione w Mapach Google
Lokalne wyniki wyszukiwania

Geolokalizacja

Google jest w stanie ustalić naszą lokalizację i na tej podstawie zaprezentować wyniki z najbliższej okolicy. Oznacza to, że na hasło „restauracja włoska” użytkownik z Katowic dostanie inne wyniki wyszukiwania niż użytkownik z Gdańska.

Zapytania geolokalizowane

Zapytania geolokalizowane to zapytania z uwzględnieniem konkretnego regionu lub miasta, niezależnie od tego, gdzie znajduje się użytkownik. Do pytań geolokalizowanych należą wyszukiwania takie jak „pozycjonowanie stron internetowych Warszawa”. Niezależnie, czy użytkownicy pochodzą z Lublina, czy z Wrocławia, wyniki wyszukiwania otrzymają z Warszawy.

Co wpływa na widoczność w lokalnych wynikach wyszukiwania?

Widoczność w wynikach wyszukiwania zależna jest od wielu czynników. Pragnąc wyprzedzić konkurencję, warto zadbać o nie wszystkie!

Google Moja Firma

Najważniejszym elementem przy pozycjonowaniu lokalnym jest profil w Google Moja Firma. Powinien go mieć każdy właściciel firmy, który chce dotrzeć do potencjalnych klientów ze swojego regionu. To dzięki wizytówce Google Moja Firma mamy możliwość zaistnienia w Mapach Google oraz w tzw. „mapkach” w ramach organicznych wyników wyszukiwania.

W profilu tym podajemy najistotniejsze dla nas informacje – nazwa firmy, profil działalności, adres, dane kontaktowe, witryna czy godziny otwarcia. Warto dodatkowo wzbogacić profil o atrakcyjne zdjęcia i opis działalności.

Opinie

Po utworzeniu i zweryfikowaniu profilu Google Moja Firma należy zadbać o pozyskanie pozytywnych opinii od Klientów. Pozytywne opinie i oceny mogą nie tylko przełożyć się na pozycje w rankingu, ale przede wszystkim budują zaufanie. Dodanie oceny i opinii jest niezwykle proste, dlatego warto nakłaniać Klientów, by się nimi dzielili.

Możliwości dodawania opinii zarówno przez Klientów, jak i właścicieli firm, pozwala na budowanie relacji z użytkownikami. A co z opiniami negatywnymi? Warto, aby właściciele firm odpowiadali również na opinie negatywne. Dzięki temu stają się bardziej pomocni i wiarygodni, co pozytywnie wpływa na wizerunek firmy w sieci.

Optymalizacja on-site

Optymalizacja strony pozycjonowanej lokalnie przebiega podobnie jak w innych przypadkach. Ważne jest, aby uwzględnić w najważniejszych elementach nazwę interesującego nas miasta lub regionu. Ponadto w serwisie powinien pojawić się adres korespondencyjny firmy. Dobrą praktyką jest dodanie danych strukturalnych do adresu firmy (tzw. rich snippets).

Linki regionalne

Istotnym elementem pozycjonowania są linki prowadzące do witryny. W przypadku SEO lokalnego należy zadbać o pozyskanie linków z serwisów regionalnych, odpowiednich dla naszej lokalizacji. Do serwisów lokalnych należą m.in. regionalne serwisy informacyjne, wizytówki NAP, fora lokalne.

Jakie są korzyści z pozycjonowania lokalnego?

Największą korzyścią pozycjonowania lokalnego jest fakt, że nie trzeba konkurować z wielkimi biznesami działającymi na rynku krajowym. Skupiamy się na pozyskiwaniu Klientów z zasięgu działalności firmy, co przekłada się na skuteczność działań.

Lokalne SEO jest tańsze, co ma duże znaczenie w przypadku małych i średnich firm z ograniczonym budżetem. Niejednokrotnie także czas oczekiwania na efekt jest krótszy niż przy pozycjonowaniu na cały kraj.

*Źródło:  https://www.webfx.com/blog/seo/local-seo-stats/

Czy ten wpis Ci się podobał?
[Wszystkich głosów: 5 Średnia: 4.8]