W przeciągu kilku ostatnich lat wiele się zmieniło w zakresie pozyskiwania linków. Kupowanie linków staje się coraz bardziej niebezpieczne, a  wymiana linków w zasadzie nie istnieje. W związku z tym istotne staje się poświecenie bliżej uwagi innym sposobom zdobywania linków.

Autor wpisu przedstawił kilka praktycznych porad dotyczących strategii budowania linków oraz sposobów ich pozyskiwania.

  1. Tworzenie strategii budowania linków.
    Przed rozpoczęciem procesu pozyskiwania  linków do strony internetowej, warto zastanowić się nad kilkoma istotnymi aspektami, a mianowicie: jakiego rodzaju linki mają być wykorzystywane? czy będą  potrzebne linki z nazwą marki i linki nofollow? czy już zdobyte linki cechują się odpowiednią różnorodnością anchor tekstów i stron docelowych? Poniższe przedstawione zostały informacje, które mogą być pomocne w odpowiedzi na te pytania.

    1. Miejsce umieszczenie linka na podstronie.
      W ostatnim czasie Google zaczęło przykładać większą uwagę do umiejscowienia linków na podstronie. Linki znajdujące się w tekście przekazują największą wartość, natomiast linki umieszczone w stopce – najmniejsza. Dobry profil linkowania powinien uwzględniać każdy typ linków. Zdobywanie wyłącznie linków umieszczonych pośród treści będzie bowiem wyglądać nienaturalnie.
    2. Linki nofollow i dofollow.
      Wiele osób pozyskuje do swojej strony wyłącznie linki dofollow. Takie postępowanie może jednak przynieść więcej strat niż korzyści. Każda strona powinna mieć dobrą równowagę pomiędzy linkami nofollow i dofollow ( do każdej podstrony powinna prowadzić pewna liczba linków nofollow) Zdarzają się bowiem przypadki, w których strony o bardzo małej liczbie przychodzących linków nofollow osiągają słabsze pozycje, niż strony ze zróżnicowanym profilem linków.
    3. Linki z nazwą marki w anchor tekście.
      Wskaźniki Domain Authority i Domain Trust mają duży wpływ na pozycje strony w wynikach wyszukiwania. I mimo, że do ich pomiaru wykorzystywanych jest wiele czynników, to dla uproszczenia wystarczy ograniczyć się do jednego – liczby linków z umieszczoną w anchor tekście nazwą marki.  Istotne jest również to, aby tego typu brandingowe linki nie prowadziły wyłącznie do strony głównej, ale były skierowane do  większej liczby stron.
    4. Dystrybucja anchor tekstów i podstron.
      Istotne jest, aby rozprowadzić linki do wielu stron docelowych (podstron), przy wykorzystaniu różnorodnych anchor tekstów dla każdego z nich. Skoncentrowanie się na mocno ograniczonym zakresie słów kluczowych i niewielkiej liczbie podstron może zakłócić równowagę strony i mieć bardzo negatywne skutki.
    5. Trafność treści.
      Przeprowadzona w tym roku aktualizacja algorytmu Google zwana MayDay przyczyniła się do wzrostu znaczenia przy określaniu rankingu Google zgodności tematycznej linkujących do siebie stron. I nawet jeśli okres popularności keyword stuffingu (upychania słów kluczowych) przeminął, to nadal należy dbać o umieszczanie  słów kluczowych w treści strony , nagłówkach h1-h6, strukturze URI i tytule strony. Zawartość strony jest bowiem nadal jednym z kluczy do sukcesu kampanii pozyskiwania linków.
  2. Źródła linków.
    Kolejnym krokiem po opracowaniu strategii linkowania jest znalezienie odpowiednich adresów z których linki będą pozyskiwane. Istnieje wiele technik, które można wykorzystać do tego zadania. Część z nich opiera się na gotowych narzędziach, inne czyli techniki manualne wymagają natomiast ręcznego działania.

    1. Narzędzia budowania linków.
      Najlepsze dostępne narzędzia do tego zadania to:

      1. Open Site Explorer (darmowy tylko dla użytkowników SEOmoz Pro)
      2. Competitive Link Research Tool (tylko dla użytkowników SEOmoz Pro)
      3. Majestic SEO (płatny)
      4. Yahoo Site Explorer + SEO Quake Plugin (darmowe)
    2. Techniki manualne.
      Aby uzyskać przewagę nad konkurencją trzeba pozyskiwać linki z nowych źródeł, które nie prowadzą do konkurentów. Aby znaleźć takie źródła należy zastosować ręczne wyszukiwanie – najlepiej wykorzystać do tego celu zaawansowane operatory wyszukiwania.
      Operatory wyszukiwania zaawansowanego nie są aż tak skomplikowane, jakby się mogło wydawać, a zastosowane prawidłowo mogą stanowić bardzo użyteczny zbiór wyników wyszukiwania.

      1. Katalogowanie.
        Dodawanie do katalogów jest bardzo nudnym i powtarzalnym zajeciem, które jest jednak bardzo ważne w strategii pozyskiwania linków. To również bardzo ważne źródło linków brandingowych. Dodanie strony do wartościowych i powiązanych tematycznie katalogów wpływa na wzrost wskaźnika Domain Authority.
      2. Komentarze na blogach i forach.
        Komentowanie wpisów na blogach i forach w związku z powszechnymi nadużyciami przy wykorzystaniu tego elementu jest często postrzegane jako spam. Komentarze mogą być jednak wykorzystywane także we właściwy sposób. Najlepszym sposobem działania jest wyszukanie za pomocą wyszukiwarki blogów Google (Google Blog Search) najnowszych artykułów opublikowanych na stronach należących do tej samej branży, a następnie dodanie do nich wartościowych komentarzy. W podpisie zamiast imienia warto umieścić nazwę marki. Jest to bardzo dobry sposób pozyskania linków nofollow do swojego serwisu.
      3. Gościnne uczestnictwo w „Społeczności blogów”.
        Blogging gościnny jest doskonałym sposobem pozyskania linków z powiązanych tematycznie  blogów. Jednocześnie warto nie ograniczać się do napisania jednego posta, ale zaoferować napisanie kilku statycznych podstron (nie wpisów tylko podstron, są one bowiem podlinkowane na górnym pasku nawigacyjnym). W ten sposób właściciele blogów łatwo zdobędą dodatkowe treści, a osoba umieszczająca takie podstrony pozyska linki do swojego serwisu. Istotną zaletą takiego postępowania jest nie tylko oszczędność czasu, ale również większe zaufanie Google.
      4. Widżety i własne skórki bloga.
        Kolejnym sprawdzonym sposobem na pozyskiwanie naturalnych linków pochodzących od użytkowników jest umieszczenie na stronie widżetu. Widżet taki musi być jednak  wyjątkowy, unikalny i wart poświęcenia uwagi przez użytkowników, nie jest wiec odpowiedni dla każdej branży. Innym sposobem na zwiększenie liczby linków od użytkowników jest utworzenie własnej skórki WordPress. Takich skórek jest bardzo wiele, ale znaczna część z nich posiada niską wartość, dlatego wystarczająco dobra skórka może generować wiele linków. Wystarczy reklamować skórkę w comiesięcznym newsletterze i dodać ją do wszystkich możliwych zbiorów skórek.
  3. Śledzenie postępu.
    Bardzo ważny jest również kolejny etap, czyli śledzenie postępów strategii budowania linków. Można to robić na wiele sposobów, ale wg autora najlepszym rozwiązaniem jest wykorzystanie do tego celu narzędzia Raven Tools. Jest to narzędzie służące do śledzenia ogólnej wydajności i umożliwiające wyeksportowanie do Excela zebranej listy odnośników zawierającej wskaźniki, takie jak Page Rank, mozRank i domain authority
(Źródło: http://www.seomoz.org/blog/link-building-101-the-almost-complete-link-guide)
4 komentarzy:
  1. Przemek_Sz
    Przemek_Sz says:

    Czytając blogi zagraniczne trudno nie oprzeć się wrażeniu, że dziedzina SEO co raz bardziej opiera się na podejściu naukowym i analitycznym (LDA, współczynniki korelacji, itp.), a z drugiej strony mocniejszy nacisk kładziony jest na aspekty marketingowe, bo cóż po pozycjach, jeśli nie ma ruchu i konwersji. Dlatego profesjonalne podejście do marketingu w wyszukiwarkach wymaga współpracy wszechstronnego zespołu – pozycjonerów, marketingowców, analityków, programistów, grafików, copywriterów, itd.

Dodaj komentarz

Chcesz się przyłączyć do dyskusji?
Feel free to contribute!

Dodaj komentarz