Najważniejsze wskazówki dotyczące tworzenia wielu podobnych stron
Utworzenie jednego atrakcyjnego i wysokiej jakości serwisu internetowego wymaga nakładu czasu i zasobów, jak również kreatywności. Czasami, w szczególności w przypadku stron komercyjnych dotyczących np. kredytów lub kursów walut, webmasterzy walczą o widoczność w wynikach wyszukiwania oferując wiele stron o zbliżonej tematyce. Jest jednak kilka rzeczy, o których należy pamiętać przy opracowywaniu strategii dla tego typu stron.
Tworzenie podobnych stron internetowych
Niektórzy mniej kreatywni twórcy stron internetowych lub tacy, którzy mają do dyspozycji znaczne środki, ale mało czasu, mają skłonność do tworzenia wielu podobnych stron niekoniecznie wzbogacając je o unikalną treść. Tego typu mało oryginalne serwisy nie są przydatne z punktu widzenia użytkowników. Ponadto pracownicy Google twierdzą, że ich algorytmy wyszukiwania stały się bardzo dobre w rozpoznawaniu podobnych treści w sposób zapewniający użytkownikom różnorodność informacji. W związku z tym tworzenie wielu podobnych serwisów nie jest dobrym wykorzystaniem czasu ani zasobów.
Niepowtarzalna zawartość
Uruchamiając wiele serwisów należy pamiętać, że użytkownicy preferują unikatową i ciekawą zawartość. Dlatego dobrym pomysłem jest, aby każda z tego typu stron wyróżniała się charakterem oraz zawierała niepowtarzalne treści oraz funkcje. Zasada ta sprawdza się w odniesieniu do wszystkich rodzajów serwisów, niezależnie od tego czy jest to niewielka strona, czy fragment dużego portfolio. Podczas tworzenia strony internetowej, warto spróbować dodać do niej coś nowego, niepowtarzalnego, wzbogacić zasoby internetu unikalną treścią, zrobić coś, czego użytkownicy jeszcze nie widzieli, coś co inspiruje i fascynuje, coś co będą mogli polecić swoim znajomym.
Poszukiwanie niszy dla witryny
Dodatkowo, szukając pomysłu na serwis internetowy związany z popularną tematyką, warto przejrzeć już istniejące strony. Istnieje bowiem wiele stron internetowych zajmujących się popularnymi usługami, takimi jak chociażby planowanie wakacji, porównywanie cen lub wyszukiwanie ofert pracy. Często nie warto powielać tego samego pomysłu i konkurować z istniejącymi stronami zajmującymi się szeroką tematyką. Bardziej praktyczną i mającą szanse na sukces metodą jest zawężenie tematu do dziedziny w której konkurencja o uwagę użytkownika będzie mniej nasilona.
Doorway pages
Czasami zdarza się również tak, że webmasterzy koncentrują swoje zasoby na jednej domenie, jednocześnie wykorzystując pozostałe domeny jako zaplecze linkujące do preferowanej domeny. W niektórych sytuacjach, gdy tego typu witryny same w sobie nie przekazują żadnej wartości, mogą być postrzegane jako strony przejściowe (tzw. doorway pages) i mogą zostać usunięte z indeksu. Dlatego w sytuacji gdy zarejestrowanych zostało kilka domen i wszystkie maja dotyczyć tej samej tematyki, zalecane jest utworzenie na każdej z nich unikatowej i ciekawej zawartości lub ustawienie przekierowań 301 do preferowanej domeny.
Szukaj mocnych stron witryny
Należy określić i wspierać swoje mocne strony i niepowtarzalną treść. Zadaj sobie następujące pytania:
Co sprawia, że jesteś lepszy niż konkurencja?
Jakie nowe usługi oferujesz, które nie są dostępne u innych?
Co sprawia, że Twoja strona internetowa jest wyjątkowa i ważna na tyle, aby użytkownicy chcieli ją ponownie odwiedzić, linkować do niej lub nawet polecać ją znajomym?
Utrzymanie wielu witryn przy zachowaniu ich świeżej i atrakcyjnej zawartości może być bardzo trudnym zadaniem. Dlatego lepiej mieć jeden lub kilka dobrych serwisów, niż wiele witryn o niskiej wartości dla użytkowników.
Źródło: http://googlewebmastercentral.blogspot.com/2010/11/best-practices-for-running-multiple.html