Kilka dni temu Microsoft wypuścił nową wersję Bing Webmaster Tools. Nowa wersja wykonana od podstaw w technologii Silverlight, daje możliwość optymalizacji witryny pod kątem wyszukiwarki internetowej Bing.

Bing Webmaster Tools udostępniają raporty na temat widoczności witryn w wyszukiwarce Bing oferując nowe i ciekawe funkcjonalności w trzech głównych kategoriach: Crawl, Index i Traffic.

Podobnie jak w przypadku Narzędzi dla Webmasterów Google, aby zapoznać się z treścią raportów udostępnianych przez Bing, należy dodać i zweryfikować konkretną witrynę. Weryfikacja jest niezbędna do korzystania z Bing Webmaster Tools. Potwierdza ona bowiem prawo do zarządzania danym serwisem internetowym.

Każdą dodaną witrynę można zweryfikować jedną z dwóch metod: poprzez umieszczenie meta tagu z podaną unikalną wartością lub poprzez pobranie wygenerowanego plik XML i przesłanie go do podanej lokalizacji serwera internetowego witryny. Należy jednak dodać, że dane nowo dodanej witryny wyświetlane są dopiero po 3 dniach.

Crawl: W sekcji Crawl można zapoznać się ze statystykami stron do których dotarł robot Bing oraz problemami jakie napotkał po drodze. Prezentowane dane wyświetlane są jednak jedynie dla okresów sięgających maksymalnie do sześciu miesięcy wstecz. Zakładka Crawl Details umożliwia wyświetlenie szczegółowych informacji o: błędach, przekierowaniach, stronach zainfekowanych złośliwym oprogramowaniem oraz stronach wyłączonych w pliku robots.txt, które zostały wykryte w czasie ostatniego indeksowania witryny. Dodatkowo w zakładce Sitemaps można poinformować Bing o strukturze serwisu, poprzez dodanie mapy witryny. Utworzenie i zgłoszenie mapy witryny daje pewność, że Bing będzie posiadał informacje o wszystkich stronach serwisu, nawet tych, które są trudno dostępne (lub niedostępne) poprzez nawigację i odnośniki.

Index: W sekcji Index prezentowany jest stan aktualnie zindeksowanych stron. Katalog witryny i strony w indeksie Bing można dowolnie przeglądać wykorzystując jeden bądź kilka z  dostępnych filtrów (filtrowanie po: kodzie HTTP, zakresie daty indeksowania, stronach zainfekowanych złośliwym oprogramowaniem, stronach wyłączonych  w pliku robots.txt). W sekcji Index udostępnione są również funkcje umożliwiające zgłoszenie adresów URL, które nie znajdują się jeszcze w indeksie Bing lub które powinny być przeindeksowane ze względu na ostatnie zmiany. Można także zablokować lub odblokować wyświetlanie adresów URL indeksowanych w wynikach wyszukiwania.

Traffic: Sekcja Traffic zawiera informacje na temat ruchu (wyświetleń i kliknięć) na stronie oraz analizę wyników wyszukiwania w czasie. Wszystkie prezentowane dane wyświetlane są jednak jedynie dla okresów sięgających maksymalnie do sześciu miesięcy wstecz.

Według zapowiedzi Binga, wprowadzone zmiany i dostępne funkcjonalności to dopiero początek i w najbliższych miesiącach pojawią się kolejne. Jednocześnie nie można się jednak oprzeć wrażeniu, że nowe Bing Webmaster Tools jest łudząco podobne do narzędzi Google Webmaster Tools oraz Google Analytics i mimo, że nowe narzędzie Binga, nie posiada jeszcze wielu funkcjonalności dostępnych w narzędziach Google, to już teraz Google powinno obawiać się konkurencji. Od kilku miesięcy bowiem na rynku wyszukiwarek najaktywniejszy jest Bing, który coraz śmielej poczyna sobie na rynkach zdominowanych do tej pory przez produkty Google.