Wyszukiwarka Miejsc to nowy sposób prezentacji wyników wyszukiwania lokalnego. Nowe wyniki wyszukiwania są oznaczone czerwonymi pinezkami na mapce wyświetlanej po prawej stronie wyników organicznych, tym samym pojawiają się wyżej niż Linki Sponsorowane. Dodatkowo mapka przesuwa się wraz z przewijaniem strony, co powoduje, że wyniki płatnych linków sponsorowanych są mniej widoczne.

Kiedy możemy zobaczyć mapkę? Zawsze wtedy, gdy szukamy usług lub produktów lokalnie czyli wpisujemy zapytanie połączone z nazwą miejsca, np. basen w warszawie. Takie wyniki wyszukiwania będą się pojawiały  automatycznie także w momencie kiedy Google uzna, że poszukiwane są lokalne wyniki. Dodatkowo w panelu po lewej stronie pojawił się nowy link „Miejsca” umożliwiający przełączenie się do widoku Wyszukiwarki Miejsc w dowolnym momencie.

Ogólne wyniki wyszukiwania zostały wypełnione bogatszą prezentacją lokalnych wyników wyszukiwania. Wyniki zostały wzbogacone o grafiki oraz witryny odwołujące się do konkretnego wyniku (zwykle te wyświetlane na stronach miejsc w sekcji recenzji).

[singlepic id=75 w=320 h=240 float=none]

[singlepic id=79 w=320 h=240 float=none]

W przypadku dwuznacznych zapytań mogą pojawiać się pewne wyniki lokalne (oznaczone pinezką) przemieszane z wynikami ogólnymi:

[singlepic id=76 w=320 h=240 float=none]

Testy wykazały, że Wyszukiwarka Miejsc pozwala zaoszczędzić przeciętnie 2 sekundy dla wyszukiwań informacji lokalnych. Rozwiązanie jest obecnie wprowadzane i będzie dostępne w ponad 40 językach na całym świecie w ciągu kilku najbliższych dni.

Wprowadzenie nowych wyników wyszukiwania powoduje dramatyczną zmianę wyglądu SERPów Google. Pierwszą zmianą jest brak tzw. siedmiopaków (mapek wyświetlanych na górze wyników wyszukiwania z 7 odnośnikami) co wydaje się powodować pewne konsekwencje w działaniach SEO.

Google traktuje te zmiany jako ewolucję uniwersalnych wyników wyszukiwania w kontekście lokalnym. Google twierdzi również, że na potrzeby Wyszukiwarki Miejsc udoskonalono algorytm, co powinno ograniczyć liczbę spamu w wynikach lokalnych. Wcześniej algorytmy wyszukiwania lokalnego i ogólnego były odrębne, a teraz zostały skonsolidowane.

A jaki skutek będzie miało wprowadzenie Wyszukiwarki Miejsc dla kampanii Linków Sponsorowanych?  Najprawdopodobniej spowoduje obniżenie współczynników klikalności (CTR), bowiem Linki wyświetlane po prawej stronie pojawią się dopiero pod mapką.

Długoterminowy wpływ tej zmiany może być taki, że żaden serwis nie posiadający fizycznego adresu w lokalizacji (regionie), z której przeprowadzane jest wyszukiwanie, prawdopodobnie nie będzie mógł pojawić się w wynikach dla zapytań lokalnych (w Wyszukiwarce Miejsc).