Nowe linki witryny w GoogleGoogle znowu zaskakuje nas zmianami. Dla części zapytań brandowych możemy zobaczyć pod pierwszym wynikiem wyszukiwania dwukolumnową listę maksymalnie 12 dodatkowych linków do podstron lub subdomen witryny z podanym adresem URL i skrótowym opisem zawartości.

 

Lista dodatkowych odnośników pojawia się w miejscu, gdzie standardowo pojawiały się linki witryny. Różnica polega przede wszystkim na dużo większym wyróżnieniu takiego serwisu internetowego w SERP Google. Przy rozdzielczości 1440×900 byłem w stanie zobaczyć 2, maksymalnie 3 pierwsze wyniki bez konieczności przewijania strony.

Nowe linki witryny w SERP Google

Po zalogowaniu się w Narzędziach dla webmasterów Google, okazało się, że na razie wyświetlane w ten sposób linki nie pojawiają się w sekcji Konfiguracja witryny → Linki witryny [zobacz aktualizację na temat obsługi linków witryny w Narzędziach dla webmasterów]. Taki sposób prezentacji wyników w Google dostrzegliśmy już wczoraj, ale umknęło nam zrobienie zrzutu ekranu – widocznie był to tylko test. Dzisiaj 12 linków witryny w SERP Google jest już dostępne powszechnie, na różnych przeglądarkach internetowych, niezależnie od zalogowania na konto Google.

Poniższe zrzuty ekranu prezentują różne przypadki wyświetlania nowych linków witryny Google:

Linki witryny do kategorii i poszczególnych wpisów na bloguLinki do najważniejszych podstron serwisów12 linków witryny - kategorie produktówLinki witryny do subdomen

Jest to kolejne posunięcie idące w kierunku wyróżniania witryn rozpoznawalnych marek. Wydaje się, że Google wychodzi z założenia, iż dla użytkowników poszukujących znanej sobie marki lub firmy korzystniejsze jest przedstawienie bardziej szczegółowych wyników z oficjalnego serwisu. Podobne rezultaty daje wpisanie w polu wyszukiwania adresu witryny. W takiej sytuacji można z dużym prawdopodobieństwem założyć, że internauta szuka wyników z tej konkretnej domeny. 

Aktualizacja 17-08-2011:

Google na swoim oficjalnym blogu potwierdziło wprowadzenie wyżej opisanych zmian w prezentacji linków witryny (ang. sitelinks) w wynikach wyszukiwania. Google w skrócie opisuje ewolucję linków witryny w SERP – od 4 linków w jednym wierszu, przez 4 linki w kolumnie, 8 linków w dwóch kolumnach do 12 linków w dwóch kolumnach z własnym tytułem, adresem URL i krótkim opisem. Wszystkie wyniki z witryny na pierwszym miejscu w wynikach wyszukiwania mają być zagnieżdżone w pierwszym wyniku jako linki witryny. Liczba wyświetlanych linków witryny ma zależeć między innymi od zapytania, które może sugerować czy poszukujemy stron z danej witryny. Linki te i ich kolejność są generowane algorytmicznie na podstawie wewnętrznej struktury linków w serwisie.
 
Co według Google poprawiono zmianą linków witryny w wynikach wyszukiwania?

  • Widoczność – linki witryny przypominają bardziej indywidualne wyniki wyszukiwania przez co zwiększona jest ich widoczność oraz ogólna widoczność pierwszego wyniku wyszukiwania
  • Elastyczność – dobór, kolejność i liczba wyświetlanych linków witryny zależy obecnie od zapytania
  • Przejrzystość – większe rozdzielenie wyników (podstron) z pierwszej wynikowej domeny od pozostałych przez włączenie ich do linków witryny pierwszego wyniku wyszukiwania
  • Jakość – lepsze wyniki mają być wynikiem uwzględnienia w metodzie generowania linków witryny czynników stosowanych w ogólnym algorytmie wyszukiwania.

 
Zmiany w generowaniu linków witryny wymusiły inne zarządzanie tymi odnośnikami w Narzędziach dla webmasterów Google. Sposób kontrolowania linków witryny opisany jest w artykule pomocy.