Powiadomienia o wykryciu nienaturalnych linkówW ubiegłym tygodniu Google za pośrednictwem Narzędzi dla webmasterów rozpoczęło wysyłanie nowych powiadomień o wykryciu nienaturalnych linków prowadzących do witryny. Takie powiadomienie, w kontekście filtrów nakładanych za nienaturalne linkowanie, może przyprawić o przyspieszoną akcję serca właścicieli i webmasterów serwisów internetowych. Dlatego Matt Cutts na blogu Google wyjaśnia mechanizm wysyłania powiadomień o wykryciu nienaturalnych linków.

Pierwowzór wiadomości o wykryciu nienaturalnych linków

Aby wyjaśnić zaistniałą sytuację, trzeba odnieść się do wcześniejszych wiadomości o nienaturalnym linkowaniu, które były wysyłane w poprzednich miesiącach. Google w przypadku wykrycia nienaturalnych linków wskazujących na witrynę może reagować na różne sposoby. W wielu poważnych przypadkach Google może obniżyć całościowe zaufanie do witryny. Może się tak stać, gdy Google uważa, iż witryna na szeroką skalę i przez długi okres czasu brała udział w pozyskiwaniu spamerskich linków. Jeśli witryna została powiadomiona o takich nienaturalnych linkach, Google zaleca usunięcie możliwie jak największej liczby spamerskich lub słabej jakości linków, a następnie złożenie wniosku o ponowne rozpatrzenie witryny.

Niektóre katalogi lub sieci blogów nie chcą usuwać zamieszczonych w nich linków, żądając za to dodatkowej opłaty. Google w takim wypadku zaleca poinformowanie o tej sytuacji w prośbie o ponowne rozpatrzenie, na forum dla webmasterów lub za pośrednictwem formularza zgłaszania spamu.

Nowe wiadomości o wykryciu nienaturalnych linków

W mniej drastycznych przypadkach Google podejmuje działania w stosunku do charakterystycznych spamerskich lub nienaturalnych linków będących częścią systemu wymiany linków. W takim przypadku wyszukiwarka odbiera zaufanie tym linkom, ale nie podejmuje dodatkowych działań odnośnie całościowej oceny witryny w rankingu wyników wyszukiwania. Treść nowych wiadomości ma teraz jednoznacznie wskazywać, że Google podjęło działania wobec nienaturalnych linków, ale nie wobec witryny jako całości. Dodatkowo z nowych wiadomości zniknie żółty znak wykrzyknika. Ma to być komunikat, że wiadomość dotyczy sytuacji mniej poważnej niż w przypadku poprzednich powiadomień, które oznaczały utratę zaufania do całego serwisu internetowego.

Jak poważne są wiadomości o nienaturalnych linkach?

Nowe wiadomości nie powinny wywoływać paniki, ale nie należy ich również ignorować, ponieważ tylko w niektórych przypadkach trafiają do serwisów, które są całkowicie niewinne. Zasadniczo otrzymanie wiadomości w nowej formie oznacza, że Google zneutralizowało pewne linki prowadzące do witryny. Takie działanie jest podejmowane w sytuacji, gdy witryna jest ogólnie dobra, ale prowadzą do niej pewne spamerskie lub nienaturalne linki (np. z widżetów, płatne, spam z blogów, spam z ksiąg gości, nadmierna wymiana linków). Pozycja witryny w wynikach wyszukiwania może nie spaść bezpośrednio, ale witryna może nie rankować na niektóre frazy.

Jeden z przykładów opisuje sytuację webmastera, który stosował w widżetach linki zwrotne bogate w słowa kluczowe. W odpowiedzi Cutts zaznaczył, że powiadomienie wysłane za pośrednictwem GWT oznacza nie tylko, że linki z widżetów przestały działać, ale prawdopodobnie te linki uniemożliwiają wyświetlanie się linkowanej strony na wykorzystane w nienaturalnych linkach frazy. Inny przykład pokazuje próbę wypozycjonowania strony na nazwisko osoby za pomocą znanej sieci wymiany linków – w tej sytuacji Google zignorowało kupione linki i nie były wymagane żadne działania ze strony witryny, do której prowadziły nienaturalne linki.

Jak postępować po otrzymaniu wiadomości o wykryciu nienaturalnych linków?

Niedawno Google umożliwiło w Narzędziach dla webmasterów pobieranie listy linków do witryny posortowanej według daty ich odnalezienia przez wyszukiwarkę (funkcja Pobierz najnowsze linki).

Pobierz najnowsze linki - Narzędzia dla webmasterów

Pobierz najnowsze linki - Narzędzia dla webmasterów

Po otrzymaniu powiadomienia o wykryciu nienaturalnych linków do witryny warto przeanalizować listę najnowszych linków pod kątem nietypowych źródeł linkowania. Jeśli nienaturalne linki są wynikiem działań firmy, powinno się je wyczyścić i wysłać prośbę o ponowne rozpatrzenie.

Nowe wiadomości o nienaturalnych linkach otrzymało mniej niż 20 000 domen, i to tylko dlatego, że są one wysyłane do wszystkich witryn, w przypadku których wyszukiwarka zneutralizowała jakieś linki przychodzące. Na obecnym etapie nowy typ powiadomień będzie wysyłany do około 10 witryn dziennie.

Pytanie do webmasterów

Czy zdarzyło się komuś z Was, Drodzy Czytelnicy, dostać taką nową wiadomość w Narzędziach dla webmasterów? Jak wygląda jej treść? Google często ma problemy z tłumaczeniem, więc ciekawe czy tym razem wszystko będzie zrozumiałe :-)

Źródło grafiki: michael-steele.blogspot.com