Google Quality RatersW kolejnym filmie wideo Google dla webmasterów Matt Cutts wyjaśnia w jaki sposób Google wykorzystuje osoby oceniające jakość wyników wyszukiwania, tzw. Google Quality Raters. Najważniejsze przesłanie brzmi – osoby oceniające jakość SERPów nie mają bezpośredniego wpływu na wyniki wyszukiwania Google.

 

Za to Search Quality Raters mogą pośrednio wpływać na wyniki wyszukiwania w procesie oceny ich jakości, w którym Matt wyróżnił pewne etapy:

  • Quality Raters oceniają adresy URL według określonej klasyfikacji (np.: dobry, zły, spam)
  • inżynierowie Google poprawiają algorytm
  • inżynierowie uruchamiają zapytania w celu zaobserwowania zmian jakie może wprowadzić nowa wersja algorytmu w wynikach wyszukiwania – oczekiwana jest poprawa pozycji stron ocenionych pozytywnie przez zespół GQR w porównaniu do dotychczasowego algorytmu
  • inżynierowie przygotowują testy polegające na zestawieniu ze sobą wyników wyszukiwania przed i po zmianie algorytmu – oceniający wskazują lepszą wersję nie wiedząc, które wyniki wyszukiwania są nowe, a które stare (tzw. blind taste test)
  • inżynierowie analizują czy wyniki testu są wystarczająco dobre, czyli czy wyniki wyszukiwania w oparciu o nowy algorytm są oceniane lepiej niż dotychczasowe
  • nowa wersja algorytmu wyszukiwania jest udostępniana niewielkiemu odsetkowi zwykłych użytkowników, aby na podstawie ich zachowania sprawdzić jak oni ocenią nowe wyniki wyszukiwania.

 

 

Sposób testowania nowej wersji algorytmu skłania do jeszcze jednej refleksji na temat wpływu oceny wyniku wyszukiwania przez ludzi na ranking stron. Skoro na podstawie zachowania użytkowników w wyszukiwarce można ocenić poziom ich satysfakcji z wyników wyszukiwania to w jakim stopniu te czynniki są realnie wykorzystywane przez algorytm?

Grafika: http://techatlast.com