Opisy wzbogacone dla utworów muzycznych
Do tej pory korzystając z wyszukiwarki i wpisując zapytania dotyczące artystów muzycznych łatwo można było znaleźć: informacje dotyczące ich biografii, zdjęcia lub najnowsze wiadomości na ich temat. Większym problemem było natomiast odnalezienie samych nagrań danego artysty. Na stronie wynikowej nie znajdowały się bowiem żadne informacje o tym, czy konkretna strona wynikowa takie nagrania zawiera. Od kilku dni natomiast Google umożliwia wyświetlanie opisów wzbogaconych (rich snippets) zawierających właśnie fragmenty oraz odnośniki do kilku wybranych utworów muzycznych danego artysty. Od teraz szukając wykonawcy lub albumu przy większości witryn, które wprowadziły nowe bogate fragmenty znaczników dla muzyki będzie można zobaczyć do czterech utworów muzycznych poszukiwanego wykonawcy, bądź albumu. We fragmencie dla pojedynczego nagrania wyświetlone zostaną: jego nazwa, informacja czy dany utwór to audio czy wideo, czasy trwania nagrania oraz nazwa albumu, z którego pochodzi dana piosenka. Jednocześnie nazwa utworu będzie linkiem prowadzącym bezpośrednio do strony z danym nagraniem. Chcąc zatem posłuchać wybranego utworu będzie można przejść do niego bezpośrednio ze strony wyników wyszukiwania. Tabela poniżej przedstawia najważniejsze właściwości utworu muzycznego, które są obsługiwane przez Google i są zgodne ze schema.org:
Właściwość | Oczekiwany typ | Opis |
---|---|---|
name |
Text | Nazwa elementu. |
image |
URL | Adres URlL obrazka przedstawiającego element. |
audio |
AudioObject | Osadzony obiekt audio. |
interactionCount |
Text | Liczba określonej interakcji użytkowników z danym elementem, na przykład, 20 UserLikes, 5 UserComments lub 300 UserDownloads. |
offers |
Offer | Oferta sprzedaży danego elementu, na przykład oferta sprzedaży produktu, DVD z filmem, czy też biletu na imprezę. |
video |
VideoObject | Osadzony obiekt video. |
byArtist |
MusicGroup | Autor (wykonawca) utworu muzycznego lub całego albumu. |
duration |
Duration | Czas trwania elementu (filmu, utworu, zdarzenia, itp.) w formacie ISO 8601. |
inAlbum |
MusicAlbum | Album, do którego należy dany utwór/nagranie. |
inPlaylist |
MusicPlaylist | Playlista, do której należy dany utwór/nagranie. |
Przykład prostego kodu HTML zawierającego informacje o utworze muzycznym:
Aby treść taka była rozpoznawana przez wyszukiwarki jako utwór muzyczny należy wzbogacić ją o kilka właściwości tak jak pokazane to zostało w kodzie poniżej:
<h1>Metallica</h1>
<h2>One</h2>
Length: 7:24 - 14300 plays
<a href="metallica-one-play.html">Play</a>
<a href="metallica-one-buy.html">Buy</a>
From album: <a href="metallica-and-justice-for-all.html">… And Justice for All</a>
Pełna lista właściwości dla utworu muzycznego dostępna jest na stronie http://schema.org/MusicRecording Opisy wzbogacone dla utworów muzycznych są już natomiast widoczne dla wyników z kilku znanych serwisów muzycznych, np. MySpace, Rhapsody i ReverbNation:
<div itemscope itemtype="http://schema.org/MusicGroup">
<h1>Metallica</h1>
<div itemprop="tracks" itemscope itemtype="http://schema.org/MusicRecording">
<h2 itemprop="name">One</h2>
Length: <meta itemprop="duration" content="PT7M24S"/>7:24 - 14300 plays
<meta itemprop="interactionCount" content="UserPlays:14300" />
<a href="metallica-one-play.html" itemprop="audio">Play</a>
<a href="metallica-one-buy.html" itemprop="offers">Buy</a>
From album: <a href="metallica-and-justice-for-all.html" itemprop="inAlbum">
… And Justice for All</a>
</div>
<div>
Tak jak w przypadku innych formatów fragmentów sformatowanych, tu również nie ma pewności, że samo dodanie znaczników zapewni pojawienie się opisów wzbogaconych w wynikach wyszukiwana. Jednocześnie jednak prawidłowe oznakowanie utworu muzycznego jest niezbędnym warunkiem, aby bogate fragmenty były dla niego kiedykolwiek wyświetlone. Aby sprawdzić poprawności dodanych znaczników i upewnić się, że wyszukiwarka może wyodrębnić dane strukturalne warto skorzystać z narzędzia do testowania fragmentów sformatowanych udostępnianego przez Google. Narzędzie pokazuje obsługiwane przez wyszukiwarkę Google znaczniki metadanych znalezione na stronie oraz podgląd strony w wynikach wyszukiwania w postaci sformatowanego opisu. Źródło: http://insidesearch.blogspot.com/2011/08/rich-snippets-help-you-find-music-more.html