Optymalizacja filmów na YouTube
Co zrobić, aby filmiki zamieszczane przez Ciebie na YouTube trafiły do jak najszerszej grupy zainteresowanych nimi osób. W jaki sposób je promować i jak odczytywać podawane statystyki. Nie wiesz? Przeczytaj!
Fragment regulaminu YouTube. Ważne: Bez uzyskania zgody nie możesz przesyłać programów telewizyjnych, wideoklipów, relacji z koncertów ani reklam, jeśli nie jesteś autorem całości materiału.
Działania w YouTube
Ze względu na specyfikę materiałów wideo bardzo ważne jest ich opisywanie. W przypadku serwisu YouTube możliwe jest to poprzez nadanie materiałowi tytułu, dodania opisu oraz określeniu listy tagów opisującej zawartość materiału.
Opis filmu YouTube
- Tagi powiązane z treścią materiału wideo – dobre dodanie tagów zwiększa szanse, że będą do filmu trafiać ci ludzie, których to interesuje i będą oni chętniej promować filmik dalej.
- Używanie tylu powiązanych tagów ile to tylko możliwe – należy utworzyć tak dużo tagów jak to tylko możliwe, pozwoli to na dotarcie do bardzo dużej grupy użytkowników, którzy w takim serwisie jak YouTube bardzo często szukają treści korzystając z długiego ogona.
- Myślenie o długim ogonie w momencie tworzenia tagów – długi ogon, czyli słowa, które większości osób nigdy by nie przyszły do głowy, ale wielu przychodzą. Statystycznie około 75% wyszukiwań informacji w sieci odbywa się przez słowa należące do długiego ogona, czyli takie które generują maksymalnie kilka, kilkanaście kliknięć miesięcznie.
- Używanie przymiotników – bardzo dobrą praktyką jest używanie przymiotników jako tagów np śmieszne. Używanie przymiotników pozwala lepiej zaistnieć na długi ogon.
- Wybranie kategorii najlepiej pasującej do materiału wideo – umieszczenie filmu w odpowiedniej kategorii pozwala uniknąć sytuacji, w której filmik nie zostanie dostrzeżony. Warto też dodawać do opisu filmiku tagi kojarzące się z kategorią, ale będące też powiązane z materiałem wideo.
- Nie należy stosować tagów typu „i” , „lub” – nie należy używać nic nie mówiących tagów typu „i”, „lub” itp itd.
Atrybuty statystyczne opisujące materiały wideo
- Liczba odsłon – informacja ile razy filmik zostało uruchomione odtwarzanie filmiku.
- Liczba ocen / Średnia ocena – liczba ocen jaką otrzymał film / średnia ocena przyznawana filmikowi przez internautów.
- Liczba komentarzy – informacja ile komentarzy pojawiło się pod tekstem – komentarze generują dodatkowy kontent, który może być wykorzystywany przez wyszukiwarki do oceny wartości strony.
- Wiek – czyli od jak dawna materiał wideo jest dostępny w YouTube.
Działania poza YouTube
Działania poza YouTube mają na celu pozyskanie jak największej ilości ruchu z określonych słów kluczowych powodujących, że materiał wideo zostanie odtworzony.
Pozycjonowanie w Google
Tutaj największe szanse powodzenia to pozycjonowanie na długi ogon. Ze względu na wielkość serwisu pozycjonowanie na ogólne słowa może nie dać efektu, ponieważ serwis ma miliony stron tagów, które obsługują bardzo dużą liczbę fraz kluczowych – głównie jednowyrazowych. W takiej sytuacji jest bardzo duże ryzyko, że mimo pozycjonowania filmiku wysoko w wynikach pojawi się strona tagu, która zostanie uznana przez wyszukiwarkę za bardziej wartościową dla określonej frazy. Jest też ryzyko, że ktoś inny pozycjonuje się na to słowo ze swoim filmikiem i również w tym wypadku zyskać najwięcej może strona tagu.
Promowane filmy wideo – Link Sponsorowany
Kampania reklamowa powodująca przejścia na stronę materiału wideo osób, które wpisują określone słowa kluczowe. Rekomendowane pozyskiwanie ruchu przez bardzo długi ogon.
Umieszczanie linków w Social Media
Umieszczanie linków do materiału wideo we wszelkiego rodzaju serwisów typu Social Media na przykład Wykop.pl . Celem takiego zabiegu jest przede wszystkim pozyskanie wartościowego ruchu generowanego przez osoby, które są aktywne w serwisach typu YouTube. Poza pozyskaniem ruchu zyskać można grupę internautów, którzy na własną rękę będą promować materiał wideo czy to poprzez swoje strony, czy przez serwisy Social Media, których są członkami.
Osadzanie materiału wideo w serwisach WWW
W sieci jest bardzo dużo stron gromadzących filmy z innych źródeł typu smog.pl pozwalających obsadzać na nich filmy pochodzące z innych źródeł. Umieszczenie materiału w takim serwisie może wygenerować olbrzymie ilości ruchu z bardzo różnorodnych źródeł.
Budowanie stron dedykowanych pod filmiki
Dobrym rozwiązaniem byłoby zakładanie blogów w ogólno dostępnych systemach typu blogspot, blox oraz tworzenie dedykowanych stron, na których umieszczane byłyby filmiki. Strony takie można by dowolnie pozycjonować i za ich pośrednictwem zyskiwać dodatkowych ruch, który mógłby się przekładać na pozycję filmiku w wynikach wyszukiwania.
Katalogowanie linku
Co może wpływać na pozycję filmu w wyszukiwarce YouTube?
Kryteria sortowania
- Istotność – czynnik bardzo tajemniczy, którego wartość nie jest prezentowana, ale na jego podstawie sortowane są wyniki wyszukiwania. W dalszej części opracowania przedstawione są sugestie co może wpływać na jego wartość.
- Najnowsze – najnowsze wpisy na początku listy.
- Najstarsze – najstarsze wpisy na początku listy.
- Ocena – najwyżej oceniane filmy na początku listy.
- Liczba wyświetleń – najczęściej oglądane wpisy na początku listy.
Dodatkowo wyniki można ograniczyć o cechy:
- Przesłano: dzisiaj, bieżący tydzień, bieżący miesiąc, kiedykolwiek – filtr pozwalający na odrzucenie materiałów wideo, które mogą być już nieaktualne i ograniczenie się tylko do ostatnio dodanych.
- Typ: materiały partnerów, adnotacje, napisy, hd, wszystkie – filtr pozwalający wybrać filmy o określonej jakości np w jakości hd.
Istotność, czyli co może wpływać na pozycje
- Liczba odsłon – duża liczba odsłon może być przesłanką, że filmik jest bardzo popularny. Warto tutaj zastrzec, że przy sortowaniu wyników pod uwagę może być brana liczba unikalnych odsłon a nie ogólna liczba odsłon. Czynnik ten jest istotny w przypadku sortowaniu materiałów wideo po liczbie odsłon.
- Średnia ocena – ponieważ oceny są subiektywne czynnik ten wykorzystywany jest raczej do korekty pozycji serwisu w wynikach wyszukiwania niż do określenia. Czynnik tej jest istotny w przypadku sortowania materiałów wideo po średniej ocenie.
- Liczba komentarzy – duża liczba komentarzy jest przesłanką, że materiał nie tylko jest oglądany, ale również zachęca do dyskutowania. Można przyjąć założenie, że duża liczba komentarzy podnosi jakość materiału wideo.
- Liczba osadzeń filmu na innych stronach niż YouTube – czyli liczba stron, na których osadzony jest element pozwalający na odtwarzanie filmu poza serwisem YouTube.
- Liczba dodań filmu do list odtwarzania lub ulubionych – czyli liczba użytkowników, którzy zdecydowali dodać link do swoich ulubionych lub playlisty.