YouTubeYouTube jest obecnie największym internetowym serwisem wideo na świecie i chyba ciężko byłoby znaleźć osobę która by nie zna tej strony. Miliony ludzi na całym świecie ogląda codziennie niezliczoną ilość krótkich filmików o przeróżnej tematyce. Umożliwia to firmom wizualny kontakt z klientami oraz prezentację swojej oferty w bardziej bezpośredni i spersonalizowany sposób.

Poniżej przedstawione zostały wskazówki optymalizacji filmów wideo na YouTube pod kątem wyszukiwarek internetowych. Filmy takie mogą być następnie osadzane w witrynie, mogą pojawiać się w wynikach wyszukiwania Google, czy też zawierać link do witryny zewnętrznej. Jest to dobra metoda linkbaitingu oraz budowania popularności i reputacji w sieci.

Parametry podlegające optymalizacji

Aktualnie optymalizacja wideo pod kątem wyszukiwarek jest dopiero w fazie rozwojowej. W związku z tym w odniesieniu do większości z zaprezentowanych parametrów nie ma 100% pewności, że wpływają na wyniki wyszukiwarki wideo oraz wyszukiwarki YouTube. Domyślać można się jednak, że wraz z rozwojem i wzrostem popularności tego rodzaju wyszukiwania ich wpływ będzie coraz większy, dlatego warto zacząć zwracać uwagę na nie już teraz.

  • Nazwa pliku. Przed umieszczeniem pliku w kanale YouTube należy zoptymalizować jego nazwę w ten sposób aby obejmowała interesujący i bogaty w słowa kluczowe tytuł filmu.
  • Tytuł i opis. Na samym początku warto przeprowadzić poszukiwanie słów kluczowych analizę konkurencji dla wybranych fraz. Dopiero na podstawie tak otrzymanych wyników należy przygotować chwytliwy tytuł i opis oraz dobrać tagi. Tytuł filmu powinien zawierać frazy najlepiej odpowiadające zawartości wideo, takie których użytkownicy mogą poszukiwać. Element ten jest bardzo ważny w optymalizacji filmu wideo. Podobnie opis, ponieważ bez względu na limit znaków (na poziomie około 140), daje więcej treści niż tytuł i umożliwia opisanie filmu bardziej szczegółowo. Tym samym pomaga wyszukiwarkom zrozumieć wideo bez konieczności jego odtwarzania
  • Tagi. Tagi zawsze powinny być powiązane z treścią materiału wideo – dobre dodanie tagów zwiększa szanse na to, że do filmu będą trafiać użytkownicy, których dany materiał interesuje i dzięki temu będą chętniej promować dany film dalej. Warto utworzyć tak dużo tagów jak to tylko możliwe (pod warunkiem że każdy z nich będzie powiązany z treścią materiału wideo), pozwoli to na dotarcie do bardzo dużej grupy użytkowników, którzy w takim serwisie jak YouTube bardzo często szukają treści korzystając z długiego ogona. Bardzo dobrą praktyką jest używanie przymiotników jako tagów np. śmieszne, itp. Nie należy natomiast wykorzystywać nic nie mówiących tagów typu „i”, „lub” itd.
  • Linki w opisie filmu. Istnieje możliwość umieszczenia aktywnego odnośnika w opisie filmu. Warto wykorzystać tę możliwość i korzyści z niej płynące – skierowanie ruchu do własnej witryny.
  • Wybór miniatury. YouTube daje do wyboru 3 opcje miniatury, którą będzie prezentowana w wynikach wyszukiwania. Należy dokonać odpowiedniego wyboru biorąc pod uwagę atrakcyjność miniatury z punktu widzenia użytkowników.
  • Wybór kategorii. YouTube udostępnia szereg kategorii tematycznych dla umieszczanych filmów wideo: Motoryzacja, Śmieszne, Edukacja, Rozrywka, Film i animacja, Gry, Poradniki i styl, Muzyka, Wiadomości i polityka, Ludzie i blogi, Zwierzęta, Nauka i technika, Sport, Podróże i wydarzenia. Kategoria powinna być jak najlepiej dopasowana do faktyczne zawartości filmu wideo. Umieszczenie filmu w odpowiedniej kategorii pozwala uniknąć sytuacji, w której filmik nie zostanie dostrzeżony.
  • Oceny użytkowników. Kolejnym elementem branym pod uwagę są oceny. Są one dodawane przez użytkowników i prezentują ich opinię oraz wiedzę na temat treści wideo. Jest to bardzo pomocne, gdyż wyszukiwarki są zaprojektowane tak, aby zapewniać wyniki możliwie jak najlepiej dopasowane do potrzeb użytkowników. Jest to bardzo ważny czynnik, który Google uwzględniało już bardzo wcześnie.
  • Czas trwania filmu. Jeśli plik wideo trwa tylko trzy sekund, to prawdopodobnie nie będzie uwzględniany wysoko w rankingu wyszukiwarek. Jednocześnie, jeśli film trwa kilka godziny, również nie osiągnie wysokiej pozycji. Wspólna cechą filmów wideo i pozostałych treści dostępnych w Internecie, jest bowiem to, że użytkownicy lubią treści z którymi można się szybko zapoznać.

Jak zwiększyć liczbę wyświetleń filmu YouTube

W wynikach wyszukiwania Google pojawiają się zazwyczaj filmy, które mają największą liczbę wyświetleń, dlatego warto o nią zadbać już na samym początku (potem film zacznie pracować sam na siebie). W tym celu należy rozpocząć promowanie filmu wideo na blogu i w innych serwisach. Najlepiej jest pozyskiwać linki z różnych źródeł, od własnych witryn po serwisy społecznościowe, a także poinformować znajomych i potencjalnie zainteresowane osoby. Mniej przejrzystym rozwijaniem jest skorzystanie z ofert sprzedaży pakietu wyświetleń filmu.

1 komentuj

Trackbacks & Pingbacks

  1. […] Jeśli chcecie dowiedzieć się więcej na temat optymalizacji filmów na YouTube zapraszam do wpisów, które na blogu Performance Media opublikował +Przemek Sztal: 1. Optymalizacja plików YouTube […]

Dodaj komentarz

Chcesz się przyłączyć do dyskusji?
Feel free to contribute!

Dodaj komentarz