Optymalizacja stron udostępnianych na Facebooku

Przycisk Facebook LikeOd niedawna zmieniła się funkcjonalność przycisku Lubię to!, który zastąpił tradycyjny przycisk udostępniania na Facebooku. Zmiana zwiększa widoczność lajków poprzez dodanie miniatury i metadanych z protokołu Open Graph Protocol Facebooka.

Dzięki tej zmianie webmasterzy otrzymują kontrolę nad sposobem pokazywania „lubianych” stron na FB. Warto skorzystać z tej możliwości i przetestować jakie rozwiązanie przyciąga najwięcej ruchu do strony.

 

Przyciski Lubię to!

Po pierwsze należy umieścić przycisk Lubię to na stronie/stronach. Facebook udostępnia narzędzie, które pozwala na skonfigurowanie i stworzenie przycisku dla witryny internetowej. Poza tym dla popularnych systemów CMS (np. WordPress, Joomla) istnieją gotowe do zainstalowania wtyczki, które wystarczy odpowiednio skonfigurować.

Metadane

Metadane Open Graph Protocol są kluczem do zmiany postrzegania treści udostępnianych przez Facebooka. Wszystkie te znaczniki powinny zostać umieszczone w sekcji head strony. Każdy znacznik kontroluje określony element na Facebooku.

Znaczniki dla Facebooka

  • og:title – tekst tytułu (odnośnika).
  • og:type – typ odnośnika. Obecnie zdefiniowanych jest 38 rodzajów obiektów do wyboru. Powszechnie stosowanym jest „article”.
  • og:image – miniatura okazywana w Facebooku. Co ciekawe obecnie obrazek nie musi znajdować się na stronie. Nie trzeba więc dodawać obrazka na stronie z przeznaczeniem dla Facebooka, wystarczy wskazanie jego adresu URL.
  • og:url – odnośnik z wpisu na FB. Pomaga upewnić się, że został wybrany prawidłowy link i, że licznik „lajków” działa dla odpowiedniego artykułu bez względu na to czy użytkownik widzi w swojej przeglądarce zniekształcony adres URL.
  • og:site_name – nazwa witryny, która będzie pokazywana z odnośnikiem.
  • fb:admins – służy do wskazania administratorów Facebook oddzielonych przecinkami. ID administratorów można odnaleźć wchodząc na ich profil, najeżdżając na zdjęcie profilowe i wycinając numer ID z adresu URL.
  • fb:app_id – przeznaczony do podawania identyfikatorów aplikacji Facebook Platform, które można stosować zamiast identyfikatorów profili.

Tak mogłaby wyglądać poprawna konfiguracja znaczników meta OGP dla tego wpisu:

  • <meta property=”fb:page_id” content=”199737470045699″ /> – identyfikator strony Performance Media na FB.
  • <meta property=”og:site_name” content=”Oficjalny blog Performance Media”/> – nazwa bloga firmowego.
  • <meta property=”og:title” content=”Optymalizacja stron udostępnianych na Facebooku”/> – tytuł, który będzie pokazywany na Facebooku.
  • <meta property=”og:type” content=”article”/> – typ elementu określony jako artykuł.
  • <meta property=”og:image” content=”https://performancemedia.pl/wp-content/uploads/2011/03/fb-like.png”/> – miniatura dla wpisu.
  • <meta property=”og:description” content=”Od niedawna zmieniła się funkcjonalność przycisku Lubię to!, który zastąpił tradycyjny przycisk udostępniania na Facebooku. Dzięki tej zmianie webmasterzy otrzymują kontrolę nad sposobem pokazywania "lubianych" stron na FB. Warto skorzystać z tej możliwości i przetestować jakie rozwiązanie przyciąga najwięcej ruchu do strony."/> – opis odnośnika na FB.

Wdrażanie znaczników Open Graph Protocol

W zależności od architektury witryny różne mogą być sposoby wdrożenia znaczników Open Graph Protocol. We własnych systemach CMS można wprowadzić generowanie metadanych na podstawie innych definiowanych elementów strony lub umożliwić konfigurowanie konkretnych znaczników meta przy dodawaniu strony/wpisu. Użytkownicy WordPressa mogą skorzystać z wtyczki WP-OGP, która pozwala na kontrolę metadanych dla Facebooka.

Ta pozornie mała zmiana może spowodować szerszą implementację znaczników meta dla Facebooka. Dlatego nie warto czekać aż zrobi to konkurencja, tylko już teraz wykorzystać potencjał jaki dają fejsbukowe lajki.

Grafika: www.flickr.com/photos/afagen/
Źródło: http://searchengineland.com/how-to-optimize-for-facebooks-new-like-functionality-66318