Pierwsza edycja Social Media Week budziła skojarzenia z kampusem uniwersyteckim – przyniosła świeżość, pozytywną energię i przestrzeń do dyskusji o mediach społecznościowych. Tym bardziej cieszę się, że w tym roku Performance Media zostało Partnerem wydarzenia. Co otrzymaliśmy w drugiej edycji konferencji? Zapraszam do lektury naszej krótkiej relacji! 

Fot. Social Media Week Warsaw 2019

SMW 2019 – Agenda

Całość podzielona została na dwie sceny oraz konwersatoria. Dodatkowo po każdej prezentacji można było porozmawiać z prelegentem w breakout sessions. I choć tematem przewodnim globalnego cyklu Social Media Week w 2019 roku były stories, agenda była bardzo zróżnicowana pod kątem tematyki.  

Największą popularnością cieszyły się wątki związane z marketingiem na Facebooku oraz Instagramie (dwa konwersatoria poświęcone w całości Instagram Stories), ale duży nacisk położony został również na Messenger, zwłaszcza w kontekście niewykorzystywanych w pełni chatbotów.  

Sporo miejsca prelegenci SMW poświęcili tematyce związanej z komunikacją oraz influencer marketingiem, a także platformie YouTube. Osobnym wątkiem była z pewnością analityka w social mediach, również w kontekście wiodącego narzędzia analitycznego Google Analytics oraz optymalizacja reklam w systemie Facebook Ads.  

Swoją obecność bardzo silnie zaznaczył także LinkedIn, który bardzo dynamicznie rozwija się zarówno w „organiku”, jak również w części reklamowej. Wiele osób uważa, że zbyt mocno inspiruje się Facebookiem, natomiast nie ulega wątpliwości, że jest to nieocenione narzędzie w komunikacji B2B/H2H.  

Trafny i pogłębiony opis aktualnego stanu social media zawsze jest wartościowy, cieszę się jednak, że został uzupełniony o perspektywę predykcyjną – bardzo silnie wybrzmiały na konferencji pytania, jaka jest przyszłość Facebooka.

Fot. Social Media Week Warsaw 2019

Mój prywatny ranking

Co było najbardziej inspirujące?

Z dużym zainteresowaniem wysłuchałem panelu z udziałem Moniki Czaplickiej, Piotra Chmielewskiego, Artura Jabłońskiego oraz Daniela Kędzierskiego. Paneliści próbowali odpowiedzieć na pytanie, jaka jest przyszłość Facebooka. Czy w dłuższej perspektywie platforma jest w stanie zrezygnować z pośrednictwa reklamodawców? Czy możliwa byłaby fuzja z Amazonem i jak zmieniłoby to doświadczenia zakupowe? Czy reklamy mogą „zrobić się same”, a jeśli nie, jakie elementy wciąż pozostaną domeną „ludzką”? Czy sztuczna inteligencja jest w stanie przykładowo dostarczać kreatywne materiały reklamowe? W godzinnej rozmowie trudno o jednoznaczne odpowiedzi, ale niewątpliwie zadawanie podobnych pytań jest kluczowe.

Moją uwagę zwróciły także wystąpienia (osobne) Piotra Chmielewskiego oraz Mateusza Czecha poświęcone Messenger Marketingowi. Po ostatniej konferencji F8 nikt nie ma już wątpliwości, że będzie to najbardziej rozwijana część ekosystemu reklamowego Facebooka. Zuckerberg jest świadom tego, że młode pokolenie mniej swobodnie czuje się w tradycyjnych formach komunikacji z markami, takimi jak rozmowa telefoniczna, czy nawet e-mail. Oprócz rozwiązań dostępnych natywnie na platformach oraz w Menedżerze Reklam, warto korzystać z funkcjonalności, jakie dają boty, począwszy od funkcji angażujących społeczność na e-commerce skończywszy. Podczas wystąpień otrzymaliśmy przegląd narzędzi oraz funkcjonalności, jakie oferują programy do tworzenia chatbotów.

Bardzo przemyślane było także wystąpienia Artura Jabłońskiego. Platforma Facebooka wg niego jest tylko narzędziem – nie osiągniemy sukcesu, jeśli ograniczymy się tylko do precyzyjnego targetowania oraz doskonałej optymalizacji. Ważne są także atrakcyjna kreacja oraz jakość strony www klienta, na którą ta reklama kieruje.

Trochę facebookowej analityki przemycił z kolei Tomasz Brusik. Na przykładzie pewnego fanpage’a przybliżył tematykę korelacji oraz dostarczył kolejne argumenty na rzecz tezy, że korzystanie z celu reklamowego Aktywność dotycząca posta jest wątpliwa ze względu na brak możliwości optymalizacji pod kątem reakcji, które są przez nas najczęściej najbardziej pożądane (komentarze vs 3-sekundowe wyświetlenia video). Ciekawie przedstawiały się też wątki związane z mierzeniem działań płatnych na Facebooku w Google Analytics. Zasadne w ocenie skuteczności działań marketingowych w różnych kanałach (m.in. search) jest korzystanie z Facebook Attribution – modele atrybucji w połączeniu z oknami konwersji dają przeszło sto kombinacji, a tym samym bardzo duże możliwości analityczne.

Mieć ciastko i zjeść ciastko

Fot. Performance Media na Social Media Week Warsaw 2019

W tym roku nie tylko z ciekawością przysłuchiwaliśmy się prezentacjom, ale także mieliśmy przyjemność być partnerem wydarzenia. Żeby uczynić stoisko Performance Media bardziej atrakcyjnym postanowiliśmy wykorzystać dobre relacje z naszymi klientami. Na uczestników czekały ciastka przygotowane na tę okazję specjalnie przez piekarnię i cukiernię Putka. Kod QR znajdujący się na ciastku przekierowywał z kolei do quizu z wiedzy o social mediach, w którym można było wygrać odlotową nagrodę – lot w tunelu aeorydamicznym Flyspot.

Zwycięzcom konkursu serdecznie gratulujemy i czekamy na relację z miejsca, gdzie grawitacja nie istnieje!

Organizatorom wydarzenia Social Media Now natomiast dziękujemy za zaproszenie oraz gościnę i życzymy kolejnego sukcesu już w przyszłym roku!