Optymalizacja filmów wideo pod kątem wyszukiwarek internetowych nie jest czymś, o czym myśli się zawsze podczas optymalizacji strony, mimo że tak naprawdę warto. W jednym z ostatnich piątkowych cyklów „Whiteboard Friday”, Danny Dover przedstawił kilka wskazówek dotyczących optymalizacji wideo, które każdy powinien znać. Jest to bowiem w dużej mierze niewykorzystany rynek.

Wysoki popyt i słaba konkurencja

Na początku warto wziąć pod uwagę, że optymalizacja wideo pod kątem wyszukiwarek ma słabą konkurencję. W uniwersalnych wynikach wyszukiwania pojawiły się co prawda już jakiś czas temu miniatury filmów wideo, jednak w większości przypadków są to filmy pochodzące z YouTube. Jednocześnie warto podkreślić, że istnieje ogromny popyt na tego typu elementy ze strony użytkowników, którzy chętnie klikają w filmy pojawiające się na liście wyników wyszukiwania. Mimo to nadal nawet dla popularnych słów kluczowych, propozycje wideo są zazwyczaj niskiej jakości. Związane jest to z tym, że wielu twórców stron internetowych nie zwraca uwagi na optymalizację wideo.

Sposób w jaki ludzie zaczynają korzystać z mediów zmienia się bardzo szybko. Ludzie mają dostęp do internetu w wielu miejscach i poprzez rosnącą liczbę urządzeń mobilnych. Popyt jest więc wysoki, a poziom konkurencji bardzo niski. To daje wiele możliwości.

Elementy optymalizacji filmów wideo

Powstaje zatem pytanie, w jaki sposób optymalizować wideo? Są różne parametry, których wyszukiwarki używają w celu odnalezienia treści w filmie wideo. Gdy wyszukiwarki indeksują zwykłą zawartość, mogą uzyskać jakiś pomysł odnośnie tego o czym mówi dany tekst za pomocą algorytmów przetwarzania naturalnego języka. Te niestety nie przekładają się bezpośrednio na wideo. Jednym z powodów jest znaczny rozmiar tego rodzaju plików. W związku z tym Google oraz inne wyszukiwarki dostarczają tzw. informacje meta, których uzupełnienie pozwala im lepiej zrozumieć film.

Metadane filmu wideo

Pierwszą z dwóch najważniejszych meta informacji jest tytuł filmu. Powinien on zawierać frazy najlepiej odpowiadające zawartości wideo, takie których użytkownicy mogą poszukiwać. Element ten jest bardzo ważny w optymalizacji filmu wideo. Podobnie opis filmu, ponieważ bez względu na limit znaków (na poziomie około 140) dostarcza więcej treści niż tytuł i umożliwia opisanie filmu bardziej szczegółowo. Tym samym pomaga wyszukiwarkom zrozumieć wideo bez konieczności jego odtwarzania.

Potencjalne czynniki oceny wideo przez wyszukiwarki

Aktualnie optymalizacja wideo pod kątem wyszukiwarek jest dopiero w fazie „dojrzewania”. Wraz z upływem czasu coraz więcej parametrów będzie wpływać na algorytm. W związku z tym w odniesieniu do pozostałych z zaprezentowanych wskaźników nie ma 100% pewności, że wpływają na wyniki wyszukiwarki wideo. Domyślać można się jednak, że wraz z rozwojem i wzrostem popularności tego rodzaju wyszukiwania ich wpływ będzie coraz większy i dlatego warto zacząć zwracać uwagę na nie już teraz.

Pierwszy z nich to statystyki zaangażowania. Najbardziej oczywista jest tu liczba odtworzeń filmu – ile razy film był oglądany. Użytkownicy zazwyczaj najpierw patrzą na tytuł i opis filmu, następna w kolejce jest właśnie liczba odtworzeń. Dla użytkowników istotne jest bowiem, czy dany film obejrzano 30 razy, czy może 10 milionów razy. Według autora wpisu, bardzo prawdopodobne jest to, że klikalność koreluje z wysokim odsetkiem odtworzeń.

Kolejnym elementem branym pod uwagę są oceny filmu. Są one dodawane przez użytkowników i prezentują ich opinię oraz wiedzę na temat treści wideo. Jest to bardzo pomocne, gdyż wyszukiwarki są zaprojektowane tak, aby zapewniać wyniki możliwie jak najlepiej dopasowane do potrzeb użytkowników. Jest to bardzo ważny czynnik, który Google uwzględniało już bardzo wcześnie.

Trzecim zewnętrznym elementem są komentarze do filmu. Jest to parametr rzeczywistego zaangażowania ludzi dotyczący treści, autora lub producenta filmu. I nie chodzi tu o treść komentarzy, ale o rozmiar i rodzaj tematów, które ludzie poruszają. Na przykład komentarze typu : „To jest niesamowite” lub „To jest do bani” mogą według autora mieć wpływ nie tylko na postrzeganie filmu przez użytkowników, ale również na jego ocenę przez roboty wyszukiwarek.

Innym elementem jest tzw. wskaźnik społeczny. Jest on uniwersalny i nie odnosi się wyłącznie do filmów wideo, ale do wszystkich dostępnych w sieci treści. Wskaźnik społeczny obejmuje takie elementy jak: ilość tweetów, informacje o tym co użytkownicy mówią poprzez tweety, ilość linków do filmu rozsyłanych poprzez media społecznościowe itp. Jeśli dużo osób przesyła linki do konkretnego filmu i jest on popularny wśród społeczności internetowych, to prawdopodobnie znajdzie się wysoko w rankingu wyszukiwania.

Ważny jest także czas trwania filmu. Jeśli plik wideo trwa tylko trzy sekund, to prawdopodobnie nie będzie uwzględniany wysoko w rankingu wyszukiwarek. Jednocześnie, jeśli film trwa kilka godzin, również nie osiągnie wysokiej pozycji. Wspólna cechą filmów wideo i pozostałych treści dostępnych w Internecie jest bowiem to, że użytkownicy lubią zawartość, z którą można się szybko zapoznać.

Mapy XML filmów wideo

Istotne jest również utworzenie sitemapy filmów wideo. Sitemapy wideo dostępne są już od jakiegoś czasu, ale protokół został niedawno odnowiony przez główne wyszukiwarki. Wkrótce napiszemy o tym więcej.

 

Wcześniej na naszym blogu pisaliśmy o optymalizacji filmów na YouTube.

 

Źródło: http://www.seomoz.org/blog/video-seo-basics-whiteboard-friday-11080