Google Analytics dostarcza wielu pożytecznych danych. Jest to niezbędne narzędzie do pomiaru sukcesów lub porażek strategii online. Problemem jest czas potrzebny na zapoznanie się z możliwościami ich analizy i wykorzystania. W związku z tym ważne jest nauczenie się szybkiego korzystania z informacji, aby nie zostać nimi przytłoczonym.

Na początek:

  1. Co to są konta i profile oraz czym się różnią?
    Konta są jak foldery, które służą głównie do organizacji danych (profili). Przykład dobrej nazwy to „Serwisy firmowe” czy „Serwisy prywatne”.
    Profile są jak pliki. Reprezentują pojedynczy punkt spojrzenia na witrynę internetową. Można okroić profil serwisu do dowolnego widoku przez zastosowanie filtrów. Przykładowa nazwa to „Performance-Media bez ruchu z firmowych adresów IP”.
  2. Co to są filtry i segmenty oraz czym się różnią?
    Filtry są powiązane z profilami i są stałe. Filtry są nieodwracalne! Nie ma możliwości dołączenia danych wykluczonych wcześniej z profilu.
    Segmenty są podobne do filtrów, ale nie są związane z profilem i są tymczasowe. Dodatkowo mogą być porównywane między sobą.
  3. Czym są „surowe” profile i dlaczego ich używać (Ctrl+Z Cię nie uratuje)?
    GA nie dostarcza możliwości cofania niektórych typów przetwarzania danych (np. filtrów). Aby swobodnie móc eksplorować dane, należy stworzyć surowy (bez filtrowania) profil witryny, który będzie swojego rodzaju kopią zapasową.
  4. Co jeśli nie ufasz wskaźnikom?
    Kluczem do wykorzystania potencjału GA jest zaufanie do dostarczanych danych. Wskaźniki nie muszą być w 100% dokładne, ale należy założyć, że ich dokładność jest wystarczająca.

Nawigacja po Google Analytics

  1. Panel nawigacyjny (najbardziej bezużyteczne ogólne wskaźniki)
    Panel pokazuje ogólny stan witryny. Nie należy polegać na domyślnych statystykach panelu, gdyż są one zbyt ogólne i mogą nie wskazać na zachodzące zmiany.
  2. Automatyczne alerty e-mail – sprawdzaj miesięcznie
    Alerty e-mail pozwalają na konfigurację powiadomień o wszystkich nieoczekiwanych zmianach dotyczących witryny.
  3. Użytkownicy (profil ludzi odwiedzających stronę) – sprawdzaj miesięcznie
    Pozwala na określenie profilu przeciętnego użytkownika witryny.
  4. Źródła odwiedzin (jak ludzie trafiają do witryny) – sprawdzaj tygodniowo
    Dostarcza różnych raportów, o źródłach, które skierowały ruch do witryny
  5. Treść (wskaźniki stron serwisu) – sprawdzaj tygodniowo
    Pokazuje co dzieje się na stronach witryny.
  6. Cele (wskaźniki czy ludzie robią to czego od nich oczekujesz) – sprawdzaj codziennie
    Cele należy skonfigurować ręcznie, gdyż Google nie jest w stanie ich wykryć. Cele są predefiniowanymi akcjami w witrynie, których oczekujemy od użytkowników. Sekcja pokazuje wskaźniki jak ludzie dochodzą do tych celów lub w którym miejscu opuszczają ścieżkę prowadzącą do realizacji celu.

Interfejs raportu:

  1. Dane
    Narzędzie pokazujące dane szczegółowe
  2. Wykres
    Najważniejsze opcje:

    • Eksport (do PDF, XML, CSV, TSV)
    • E-mail (zaplanowane raporty e-mailowe lub jednorazowe raporty do współpracowników)
    • Jednostki (typ danych w zależności od kontekstu, np. Odsłony)
    • Segmenty zaawansowane (potężne narzędzie pozwalające na dowolne segmentowanie danych)
    • Zakres dat
    • Wykres wg (pozwala na wybór zakresu wykresu w odniesieniu do przedziałów czasowych)

Które raporty śledzić i kiedy:

  • Subiektywne wskazówki autora w artykule.

V Które raporty ignorować:

  1. Użytkownicy->Test porównawczy – dane są prawdopodobnie niedokładne, gdyż szacuje się, że aż 70% instalacji GA jest niepoprawnych lub niekompletnych.
  2. Użytkownicy->Nakładka mapy – jest najbardziej popularną i najmniej użyteczną funkcją. Pokazuje trendy, ale nie są to istotne dane.
  3. Treść->Nakładka witryny – funkcjonalność jest dobrym pomysłem, ale nie jest zaimplementowana w sposób, który zbierał by dokładne dane. Ciekawymi alternatywami są Clicktale i Crazy Egg.

Dużo ciekawych i bardziej zaawansowanych porad można znaleźć na blogu: http://analytics.blogspot.com/ oraz w przygotowanym przez nas Przewodniku po Google Analytics, który wkrótce opublikujemy.

(Źródło: http://www.seomoz.org/blog/overcome-the-google-analytics-learning-curve-in-20-minutes)