CTRWłaścicielom witryn zależy na osiąganiu jak najwyższych pozycji w wyszukiwarkach. Pozycja w SERP sama w sobie ma tylko znaczenie prestiżowe. Tak naprawdę ważne jest jak wyższa pozycja wpływa na wzrost ruchu kierowanego do witryny.

Agencja Optify przeprowadziła nowe badania dotyczące wyników wyszukiwania Google i zależności między pozycją w SERP a współczynnikiem klikalności (wskaźnik CTR). Badania oparte na wynikach wyszukiwania Google US zostały przeprowadzone w grudniu 2010. Analiza opiera się na 250 losowo wybranych witrynach i wstępnym zestawie 10.000 słów kluczowych.

Pozycja w SERP Google a wskaźnik CTR

Poniższa tabela pokazuje średni wskaźnik klikalności dla pierwszych 20 wyników wyszukiwania w Google:

Pozycja w Google a wskaźnik CTR

Z powyższych danych wynika, że ruch dla pierwszego wyniku jest porównywalny do ruchu kierowanego do stron wynikowych na pozycjach 2-5 łącznie. Znaczenie najwyższych pozycji w SERP Google dobrze obrazuje poniższy wykres:

Pozycja w Google a liczba odwiedzin

Wykres pokazuje jak duże znaczenie może mieć zdobycie pierwszej pozycji w wynikach wyszukiwania Google. Warte podkreślenia jest to, że przejście na pierwsze miejsce z drugiej lub trzeciej pozycji może potroić liczbę kliknięć i wejść z określonej strony wyników wyszukiwania. Pierwsza trójka wyników, to przeciętnie prawie 60% wszystkich kliknięć. Jako ciekawostkę można zauważyć, że pozycja 11. wydaje się nieznacznie korzystniejsza niż ostatnie miejsce na pierwszej stronie SERP.

Znaczenie TOP10 w SERP Google

Strony wyników wyszukiwania Google

Powyższy wykres porównuje średni wskaźnik CTR dla pierwszej i drugiej strony wyników. Na podstawie tych analiz Optify zaleca, aby wysiłki SEO w pierwszej kolejności nakierować na znalezienie się dla jak największej liczby zapytań w TOP10 wyników wyszukiwania, a następnie dążyć do znalezienia się w TOP3. Według Optify pozycje poza drugą stroną wyników wyszukiwania nie mają prawie żadnej wartości biznesowej.

Kluczowe frazy a długi ogon

Na potrzeby badania frazy kluczowe zostały zdefiniowane jako słowa kluczowe z liczbą miesięcznych wyszukiwań Google powyżej 1000, a zapytania z długiego ogona (ang. long tail) jako słowa kluczowe z liczbą wyszukiwań mniejszą niż 100.

Long tail

Frazy kluczowe osiągnęły wyższy wskaźnik CTR dla pierwszej pozycji (32%) niż zapytania z długiego ogona (25%). Za to zapytania z długiego ogona uzyskały wyższy średni CTR dla pierwszej strony (9% w stosunku do 4.6%). Optify konkluduje, że dla zapytań kluczowych duże korzyści może przynieść wspięcie się na kilka najwyższych pozycji. Dla zapytań z długiego ogona wszystkie pozycje w TOP10 mają stosunkowo dobry wskaźnik CTR. W tym przypadku korzyści z uzyskiwania wyższych pozycji są stosunkowo mniejsze.

Wyniki potwierdzają, że popularne ostatnio pozycjonowanie szerokie na zapytania z długiego ogona może być bardziej efektywne. Konkurencyjne frazy mogą być trudne w pozycjonowaniu na kilka pierwszych pozycji, podczas gdy dla łatwiejszych zapytań z długiego ogona zmiana pozycji w TOP10 ma mniejsze znaczenie dla wskaźnika CTR.

Podsumowanie

Optify nie jest jedyną firmą, która podjęła się takich badań stron wyników wyszukiwania Google. Podczas gdy zestawy danych i poszczególne wyniki różnią się pomiędzy tymi analizami, to wszystkie potwierdzają, że bardzo duże znaczenie ma znalezienie się w pierwszej dziesiątce wyników wyszukiwania Google.

Źródło: http://www.optify.net/guides/organic-click-through-rate-curve